Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=393&t=10875
Stránka 2 z 2

Autor:  Sofia Hladíková [ pát 28. kvě 2010 12:51:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?

Hezký den, i já to tak cítím, že učitelé jsou přetíženi a unaveni ze stále nových pojmů a přibývajících povinností. A hlavně navzdory opravdu solidnímu vzdělávání, vykládají si pojem TUŽ různě. A někteří se tou myšlenkou prostě nezabývají. Protože naše školství je plné "plánů, koncepcí a veledůležitých témat", které vždy najednou vyplynou...A přitom mnohdy je to o tomtéž - omlouvám se, že tento příklad není z EVVO - kdysi "dramatická výchova", pak "Dokážu to" a osobnostně sociální výchova a dnes Etická výchova. Přitom cíl i metody tenkrát v DV i v OSSV a dnes v EV (mnohdy tam figurují stejní lidé) byly stále stejné. Ale vše zapomenuto, absolvujte celý vzdělávací cyklus znova...Nedivím se tedy únavě a deziluzi. Ale tím spíš je té diskuze třeba.

Autor:  PaedDr. Karel Tomek [ úte 01. čer 2010 7:49:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?

Souhalsím s tím, že VUR (nebo udržitelný život) je koncept, který integruje mnoho témat. Na tom se jistě shodne většina z těch, kteří se mu věnují. Jsem přesvědčen, že to "inovativní", kvůli čemu má smysl zavádět tento nový pojem je především způsob myšlení. Důsledná snaha promyslet činnosti, altivity, projekty, návrhy změn ze všech tří pohledů. tedy z pohledu environmentálního, ekonomického a sociálního. V praktickém životě často proti sobě stojí různé zájmové skupiny a podle toho, jak jsou vlivné převáží jejich řešení. Jenže žádné jednostranné řešení "na úkor něčeho" není dlouhodobě udržitelné. Přínos vzdělávání pro udržitelný rozvoj by mohl být především v tom, že by si žáci odnášeli do života zkušenost a zážitky z praktické výuky postavené na řešení problémů systémem výhra - výhra - výhra. Naučit se prakticky udržitelně jednat.

Autor:  Iva Nesvadbová [ úte 01. čer 2010 18:21:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?

PaedDr. Karel Tomek píše:
Přínos vzdělávání pro udržitelný rozvoj by mohl být především v tom, že by si žáci odnášeli do života zkušenost a zážitky z praktické výuky postavené na řešení problémů systémem výhra - výhra - výhra. Naučit se prakticky udržitelně jednat.


Ano, pane Tomku, přesně takto probíhají projekty Školy pro udržitelný život. Perfektní na nich je to, že nezasvěceného pedagoga zkušení lektoři "zasvětí", pomohou mu, vedou ho, naučí ho.
Dá se říct, že všechny naše realizované projekty probíhají v tomto duchu. Máme je zapracované do Dlouhodobého plánu činnosti EVVO, detailněji, konkrétněji nastíněny v Ročním plánu činnosti EVVO, konkrétní podoba vzniká před realizací projektu. V každém roce zrealizujeme jeden projekt na určité téma. Za dobu našeho působení na žáky v oblasti UR mohu říct, že se chovají zodpovědněji, mají větší dovednosti a návyky než jejich vrstevníci ze ZŠ, kde se EVVO nezabývají.
Iva N.

Autor:  Jiřina Svobodová [ čtv 03. čer 2010 10:10:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?

Komplexní problematika VUR mnohé může odrazovat, ale začněme od malých věcí, mnohé z nich jsou už dnes ve školách na denním pořádku, např. třídění odpadu je samozřejmostí. Jednou z možností, jak upozornit na globální sociální problémy, je realizace adopce na dálku. V naší škole s tím máme velmi dobrou zkušenost. Každá peněžní sbírka nás mile překvapí svým výsledkem, sponzorské příspěvky školy podpořily už vzdělávání několika dětí z Asie a Afriky, téma se dá vhodně využít i ve výuce cizích jazyků, zeměpisu, občanské výchovy.

Problém však vidím v působení škol na rozvoj rozumného spotřebitelského chování žáků. Není zde rozpor mezi snahami směřovat mladou generaci ke zdravé výživě a zdravému životnímu stylu a pořizovat téměř na každou školní chodbu automaty na sladkosti, limonádu, chipsy? Je rozumné vybavovat tolik učeben počítači, videoprojektory a interaktivními tabulemi a zatěžovat rozpočet s tím spojenými výdaji? Jaké jsou výhody náhrady klasických školních tabulí za bílé? (Ve škole jsme se shodli na jediné - nepráší). Jsou fixy, kterými na ně píšeme ekologické? (A je to ekonomické?)

Autor:  Tereza Lišková [ úte 07. zář 2010 14:19:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?

Dobrý den,
zajímalo by mne, jaká by podle Vašich názorů a zkušeností měla být role neziskových organizací v této oblasti vzdělávání, které se tématy TUR zabývají v praxi.
Děkuji pěkně.
Tereza Lišková

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 07. zář 2010 18:06:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?

Dobrý den Terezo,
vítejte v tomto tématu!

Váš dotaz je zajímavý, trošku jsme jej nakousli i tady.
Někdo si myslí, že by se například NNO neměli věnovat vzdělávání učitelů. Sdílíte tento názor?

Autor:  Tereza Lišková [ stř 08. zář 2010 9:19:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: O čem stojí za to v souvislosti s "TUR" diskutovat?

Dobrý den,

děkuji za odkaz. Až tam jsem se sama nedopátrala. Bohužel nemám žádnou osobní zkušenost se vzdělávacím programem pro učitele, který organizují neziskovky. Pokud vím, tak neziskovky žádají o akreditaci svých programů u ministerstva. Z mého pohledu mi to přijde jako celkem vhodné řešení, ale nemohu soudit, jak je pro učitele užitečné a smysluplné se toho všeho účastnit :).

Celkově však aktivitny neziskovek v oblasti vzdělávání (a to i přímo na školách) považuji za příhodné. Otázka je, jak a proč to dělat (dobře).

Pozn. pozdější: Mmch dle priorit České rozvojové agentury (/ MZV) budou v roce 2011 ze skupiny projektů globálního rozvojového vzdělávání a osvěta podporovány především projekty, které se zaměří právě na vzdělávání učitelů.

Stránka 2 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/