Je zajimave, kam nas ta diskuse az privedla - k ovoci do skol, skolnimu mleku, skolnim soutezim. Mozna nekdy rodice opravdu maji protichudne nazory, ale mnohdy si nechaji ledacos vysvetlit. Nicmene osobne si nemyslim, ze McDonald´s by si zaslouzil takove odsudky, jakych se mu dostava - viz. Sofiino moralni dilema - dlouhou dobu to byla jedina poradna kids friedly restaurace, kam jste se nemuseli bat prijit s detmi, nebot tam nikomu nevadi - v normalnich kavarnach je to problem dodnes. Takze si myslim, ze jeho podpora aktivit pro deti neni neco, cim bychom meli opovrhovat. Libi se mi, ze jak Iva Nesvadbová, tak Sofie Hladíková píší o tom, jak škola může hrát roli rozehrávače komunitních aktivit, koncentrovat zíjmy různých skupin a fungovat i jako "fundraiser" pro komunitu. V tom jí samozřejmě mohou vydatně pomáhat rodiče - ať už jako drobní dárci anebo dobrovolnici, ale také fundraiseři, kteří vědí, v čem je škola dobrá a čím je možné argumentovat dalším dárcům. A ke 3kole udržitelného života - mě velmi zajímá překrykonceptu komunitní školy s některými metodikami spojenými s udržitelným rozvojem obcí. Toto je jedna z nich, ale ještě bližší je tomu např. Agenda 21. Zajímá mě to s ohledem na těžkosti, které potkává podpora komunitních škol na širší, systémové úrovni. Daleko lépe se argumentuje tím, že bude využito kapacit školy pro vzdělávání dospělých, nejlépe ve vazbě na potřeby trhu práce, neboť to je vlastně sociální služba a projekt tak dostane podporu v rámci grantů MPSV. Naproti tomu koncept komunitní školy, který je o vzdělávání všech možných aktérů na úrovni obce (primárně samozřejmě dětí, ale i dospělých, seniorů, maminek na MD atd.), ale také o zapojení veřejnosti a rodičů do života školy, sociální inkluzi, podpoře dobrovolnictví apod. a má odraz v kurikulu školy, chceme-li zjednodušeně jejím vzdělávacím programu, tak tento koncept se poměrně složitě provazuje s granty MŠMT. Ale malými krůčky se to daří měnit, jak ukazují např. projekty Centra komunitní práce v Ústí nad Labem anebo o.p.s. Chaloupky.
|
|