Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak zapojit partnery do života školy?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=393&t=15061
Stránka 2 z 2

Autor:  Sofia Hladíková [ pát 04. čer 2010 13:09:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zapojit partnery do života školy?

To je hezké, že jste se ozvala- ozvala z Brna. Jednou jsem u Vás ve škole byla - a byla jsem naprosto okouzlena - právě tím, že to funguje v sídlištní škole. Obdivuju vás. Já jsem na málotřídce a na té vesnici je to asi přeci jen jednodušší. Ale vůbec ne idylka - jsme vesnicí v bývalých Sudetech a tady fakt nejsou žádné organizace, spolky, neziskové organizace...Vlastně jsme to nejvíce rozvířili my ze školy. A přidaly se mladé maminky, seniorky...A najednou to pomaloučku jde.
Marku, standarty znám, právě proto mám určité pochyby o naplnění všech bodů naší školou.
- vzdělávání dospělých? Ale vlastně ano - třeba náš projekt TUŽ zaměřený na třidění odpadů v obci a s ním spojená "osvětová činnost našich žáčků" ...http://www.kocbere.cz/skola/
Máte pravdu, měli bychom dát pozor, aby neprošlo k devalvaci toho pojmu, ono i u nás existuje víc iniciativ v této oblasti, které se v něčem liší.

Autor:  Sofia Hladíková [ pát 04. čer 2010 13:21:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zapojit partnery do života školy?

Ještě bych se ráda vrátila k ¨příspěvku paní Svobodové. Máte pravdu - podpora konzumu v podmínkách škol mě také trápí. Automaty bych do školy asi nikdy nepustila (ono se mi to snadno říká, když se k nám do málotřídky nehrnou). My se snažíme i pitný režim řešit s minimem obalových mnateriálů - tedy ráno uvaříme čaj, který se roznese do tříd a děti pijí ze svých hrníčků. Jenže je to těžké...Takové školní mléko - přeslazené cosi v tetrapacku...Ale rodiče si to přejí, tam těžko co zmůžu. A ovoce do škol je cosi podobného - je to fajn, pro děti zdarma, chutná jim a je to zdravé...Ale z většiny dovozové ovoce se rozváží po pár kg po celé republice... Luxus zásad si můžu dovolit v provozu své rodiny, ale jeko ředitelka mám ten manévrovací prostor poněkud omezený. A to nemluvím o takových soutěžních aktivitách jako je sbírání víček od čehosi, fotbalová klání podporovaná Mackdonaldem...Mně vadí ty protimluvy, které tu realizujeme. Na jednu stranu učíme v mediální výchově odolávat reklamě a pak to mám podporovat? Ale nejsem hloupá? Sousední školička si pořídila za vítězství ve sběru víček od Ramy interaktivní tabuli...A já píšu jak hloupá granty.

Autor:  Sofia Hladíková [ pát 04. čer 2010 13:27:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zapojit partnery do života školy?

Jinak ke škole pro udržitelný život, kterou tu často zmiňujeme s Ivou Nesvadbovou-
http://www.nadacepartnerstvi.cz/skola

Autor:  Marek Lauermann [ pát 04. čer 2010 21:18:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zapojit partnery do života školy?

Je zajimave, kam nas ta diskuse az privedla - k ovoci do skol, skolnimu mleku, skolnim soutezim. Mozna nekdy rodice opravdu maji protichudne nazory, ale mnohdy si nechaji ledacos vysvetlit. Nicmene osobne si nemyslim, ze McDonald´s by si zaslouzil takove odsudky, jakych se mu dostava - viz. Sofiino moralni dilema - dlouhou dobu to byla jedina poradna kids friedly restaurace, kam jste se nemuseli bat prijit s detmi, nebot tam nikomu nevadi - v normalnich kavarnach je to problem dodnes. Takze si myslim, ze jeho podpora aktivit pro deti neni neco, cim bychom meli opovrhovat.
Libi se mi, ze jak Iva Nesvadbová, tak Sofie Hladíková píší o tom, jak škola může hrát roli rozehrávače komunitních aktivit, koncentrovat zíjmy různých skupin a fungovat i jako "fundraiser" pro komunitu. V tom jí samozřejmě mohou vydatně pomáhat rodiče - ať už jako drobní dárci anebo dobrovolnici, ale také fundraiseři, kteří vědí, v čem je škola dobrá a čím je možné argumentovat dalším dárcům.
A ke 3kole udržitelného života - mě velmi zajímá překrykonceptu komunitní školy s některými metodikami spojenými s udržitelným rozvojem obcí. Toto je jedna z nich, ale ještě bližší je tomu např. Agenda 21. Zajímá mě to s ohledem na těžkosti, které potkává podpora komunitních škol na širší, systémové úrovni. Daleko lépe se argumentuje tím, že bude využito kapacit školy pro vzdělávání dospělých, nejlépe ve vazbě na potřeby trhu práce, neboť to je vlastně sociální služba a projekt tak dostane podporu v rámci grantů MPSV. Naproti tomu koncept komunitní školy, který je o vzdělávání všech možných aktérů na úrovni obce (primárně samozřejmě dětí, ale i dospělých, seniorů, maminek na MD atd.), ale také o zapojení veřejnosti a rodičů do života školy, sociální inkluzi, podpoře dobrovolnictví apod. a má odraz v kurikulu školy, chceme-li zjednodušeně jejím vzdělávacím programu, tak tento koncept se poměrně složitě provazuje s granty MŠMT. Ale malými krůčky se to daří měnit, jak ukazují např. projekty Centra komunitní práce v Ústí nad Labem anebo o.p.s. Chaloupky.

Autor:  Iva Nesvadbová [ pon 07. čer 2010 20:36:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zapojit partnery do života školy?

K otázce "konzumu do škol" - je to zřejmě problém větších škol, nás malých se to netýká :)
V rámci specializačního vzdělávání EV jsme na toto téma hovořili. Zaujal mne příspěvek mého kolegy z gymnázia, který říkal, že vše je záležitostí postoje učitelů a dětí. Když bude fungovat na škole aktivní, zasvěcený koordinátor EV, tak nejrůznějšími "fintami" automaty zničí (zvláště ty "nezdravé" (např. na coca-colu) - výpočet spotřeby energie, plastů, složení výrobku + jeho vliv na zdraví člověka, ... Jemu se povedlo to, že děti samy začaly "stávkovat" a docílily doho, že byl automat odvezen coby prodělečný...

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 08. čer 2010 15:28:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zapojit partnery do života školy?

Ivo,
to nám musíte prozradit, jak se mu to podařilo???
(Mnozí rodiče by za tuto informaci, která by je třeba dovedla k tomu, že děti nebudou chtít jíst jen bagety, Snickers a pít kolu, dali leccos :-)).

Autor:  Iva Nesvadbová [ úte 08. čer 2010 21:03:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zapojit partnery do života školy?

No, bylo to zřejmě jeho charizmatem :)
Myslím si, že vše je v osobnosti pedagoga - pokud dokáže děti nadchnout, přesvědčit, zmobilizovat je k aktivní činnosti, bádání, objevování, navrhování řešení, pak má vlastně vyhráno. A správný učitel by měl takový být, nebo ne?
(Mimochodem - vzpomínám si, že se svými žáky řešili dopravní situaci ve městě, to, jestli auta mají jezdit na náměstí či ne - mám dojem, že byl projekt úspěšný...)
Iva

Stránka 2 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/