Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené
PříspěvekNapsal: čtv 10. čer 2010 21:50:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
PhDr. Tereza Vošahlíková píše:
Dobrý den,

tedy pár postřehů: když jsem před rokem přijela na Leuphana Universität Lüneburg, zavřela jsem se do knihovny a nevylézala, je tu tolik zdrojů literatury k VUR, že jsem záhy měla deset dalších témat na dizertaci..nakonec jsem zůstala u předškolní výchovy a vrhla se na návštěvu MŠ zapojených do programu Kita 21 (trochu podobný programu ŠUŽ).
Chvilku mi tedy trvalo poprat se s odbornou němčinou a pak už jsem si opravdu lebedila na seminářích mé školitelky prof. Stoletenberg (jednou ji přivezu do Čech;) - ona totiž neučí, ale kouzlí - provokativními otázkami vede diskuzi, iniciuje mezinárodní pomoc, přestavuje učebnu...
Na Univerzitě je v rámci společného prvního semestru všech studentů (nezávisle na oboru) řada přednášek a seminářů týkajících se udržitelného rozvoje. Předevčírem jsem zrovna byla na přednášce o lingvistickém původu sousloví. Myšlenka, že "udržitelnost je to, co nás drží, když už nic jiného nevydrží" se mi dost líbí :)
Je vidět, že VUR je v Německu už pěkně zakořeněné (o srovnání stavu implementace s ČR bude i má dizertace a určitě se o výsledky podělím), což může být naděje, že jednoho krásného dne tak tomu bude i u nás...


Terezo, díky moc!
A protože to je opravdu odbočka, jak jste správně odhalila :-), založila jsem nové téma, kde se Vás s dovolením ještě trošku vyptáme. To víte, zase tolik možností popovídat s někým, kdo vidí sousedům pod pokličku, nemáme ;) .

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené
PříspěvekNapsal: úte 27. črc 2010 18:12:18 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Objevil se článek o aplikaci TUR ve výuce zde.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené
PříspěvekNapsal: pát 30. črc 2010 10:11:56 
Ahoj,
učím na střední škole matematiku, ekologii a chemii. V letošním roce jsem ukončila skvěle připravené specializační studium Koordinátor EVVO ( Lipka Brno). A úplně jsme změnili výuku ekologie! :lol:
Pokusím se vám nastínit jak.
V září jsme začali terénní exkurzí v nedaleké evropsky významné lokalitě. Inspirovala jsem se návštěvou Horního Maršova během studia a výukovým programem, který nám předvedla H. Kulichová. Děcka dostanou pytlíky, rozdělí se do skupin( většinou po pěti) a prochází danou lokalitu, kde řeší postupně úkoly. Za správnou odpověď dostávají drahokam. Odpadá courání, není to jen vycházka, dávají pozor, protože každý chce získat drahokamy! :P zajímavé je, že nezáleží na věku, soutěží malí i velcí. Učím také žáky nástavbového studia, ti mají i 20 let a reagují jako žáčci z osmé třídy. Dokonce i naši učitelé si zasoutěžili a já jsem z povzdálí sledovala, jak se dohadují při řešení úkolů. ;)
Ne terénní exkurzi navazuje práce ve skupinách ve třídě. Vytvořili jsme tři sady pracovních listů ke zmíněné lokalitě. Každá sada má 10 stran. Pracují s internetem, s odbornou literaturou, oslovují svoje příbuzné, prostě hledají potřebné informace, kde se dá. Naučí se rozdělovat úkoly a spolupracovat spolu. V závěru prezentují výsledky práce před kolegy.
Součástí je také dotazníková akce, kdy navštíví obyvatele v okolí školy, údaje z dotazníku vyhodnocují graficky, na počítači.
Uspořádali jsme v rámci této výuky také několik přednášek, navštívil nás ekolog, entomolog,paní z muzea,...
Závěrem proběhlo hodnocení této výuky žáky, formou dotazníku. Hodnotili také svoji práci a práci svých kolegů ve skupině.
Můžu říci, že jsem na tuto formu výuky nezaznamenala ani jeden záporný hlas. Děcka pracovala nadšeně, připravovala se i doma, každý chtěl být nejlepší. Starší žáci se ptali, proč se také takto neučili.
Výuka trvala od září do prosince a už se těším na školní rok 2010/2011 Irena


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené
PříspěvekNapsal: pát 30. črc 2010 19:55:55 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ireno,
díky za pěknou inspiraci pro ostatní. Nešlo by Váš program výuky rozpracovat podrobněji a napsat do DUMu nebo jako metodický článek?
A ještě poznámku: nebylo by dobré se zaregistrovat? Přináší to možnost si vyměňovat maily s lidmi, kteří mají stejný názor na výuku.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené
PříspěvekNapsal: úte 17. srp 2010 20:46:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 21. kvě 2010 6:21:00
Příspěvky: 90
Hezký den, i já jsem "prázdninovala" (čím víc odučených let, tí víc potřebuji od školy vypnout). K metodám konkretněji. Já učím na málotřídce a máme spojené ročníky - a veškeré aktivity realizujeme společně 1. - 5.ročník. Od roku 2004 s vyjímkou dvou školních roků realizujeme školní projekt Nadace Partnerství "Škola pro udržitelný život", kdy společně s partnery řešíme nějaký problém školy a obce - a budujeme (např. řesení odpadů v obci, výsadba aleje a osazení vesnice lavičkami, naučná stezka apod.). Další část VUR tvoří naše jednodenní dny integrované výuky nebo projektové dny, případně slavnosti, které jsou pevnou soušástí našeho ŠVP. Sem patří třeba "Den jablek, den brambor, Strašidlení, Den bez aut, Dne bez tabáku, Dern vody, samozřejmě Den Země apod. Takové "Dny" už jsou tradicí - děti pracují zpravidla ve skupinách a pracuje hodně metodami dramatické výchovy, využívá se "kritické myšlení", pátrá, hledá, třídí...Dost těch věcí je také o emociálním prožitku - vše by mělo být v rovnováze. A řekněme třetí pilíř v působení naší školy je ten "běžný život" - třídění odpadů (včetně kompostování zbytků potravin), péče o zahradu i budovu školy, šetření vodou a energií, zajištění pitného režimu (vaření čaje ). A samozřejmě chceme žít v "udržitelné" obci - takže hodně působení školy navenek - a tím se oklikou vracím k programu "Škola pro udržitelný život", kde jsem se naučila nejvíc. Pro mne podstatné je hlavně to, že VUR, není jen o přírodě, ale i o lidech - ten komunitní rozměr, nesmí chybět. Musí vždy vycházet z toho důvěrně známého a děti by měly zažít to, že něco dokáží, že jejich činnost něco může zlepšit, že to "přeleze" i za bránu školy...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron