Vhodná hodinová dotace fiktivní firmy a zařazení do ročníku na OA Trutnov Dosud, do právě probíhajícího školního roku, se na naší škole vyučuje FF na volitelné bázi. Žákům je zapojení do FF nabízeno ve třetím a čtvrtém ročníku. Zpravidla tuto možnost využívalo tolik studentů, že z nich byly seskupeny dvě fiktivní firmy z třetích ročníků. Ve čtvrtém ročníku byl pak zájem už menší, někteří žáci pokračovali, někteří je nově doplnili. Pokud se tak stalo, přibyla tedy v naší škole ještě třetí fiktivní firma. Spíše však v závěrečném ročníku dávají žáci přednost předmětům, které byly více zaměřeny na přípravu na maturitu, či na přijímací zkoušky na vysokou školu. V současné době u nás FF složená ze čtvrťáků nepracuje. Na otázku, ve kterém ročníku je vhodnější zařadit vyučování FF, není jednoduchá odpověď. Pokud bych neuvažoval realisticky a popustil uzdu fantazii, odpověď by zněla, že ve třetím ročníku by bylo v prvním pololetí (resp. do konce kalendářního roku) nejvhodnější žáky seznámit s předmětem, firmu založit, zajistit živnostenskými oprávněními, zapsat do OR, co nejzodpovědněji zvolit sortiment, „naučit“ se ho, sepsat důkladný podnikatelský záměr na kalendářní rok včetně finančního plánu a teoreticky zvládnout účetní program. Od 1. 1. začít záměr plnit, zahájit obchodování, účtovat, zúčastňovat se veletrhů … a pokračovat prvním pololetím ve čtvrtém ročníku, tj. zajistit plnění záměru do konce roku, pak zpracovat účetní závěrku za celé roční účetní období, vč. vypořádání daní z příjmu a zakončit činnost firmy vzorovou hodnotící valnou hromadou. Jako bonus by pak bylo možné jet na mezinárodní veletrh do Prahy. To už v období, kdy by předmět nemusel být vyučován a uvolněné hodiny by přešly do jakéhosi „ekonomického semináře“ – jehož cílem by bylo před maturitou syntetizovat a provázat veškerou látku ze všech odborných předmětů. Bohužel však tato idea zcela jistě naráží na učební plány škol, potřeby hodinových dotací pro jiné předměty a jiné překážky. Takže takovýto, podle mne optimální model, nevypadá reálně uskutečnitelný. Od nového školního roku se bude předmět FF na naší OA v Trutnově vyučovat ve třetím ročníku povinně (což lze spíše hodnotit pozitivně), avšak s dvouhodinovou dotací (což vzbuzuje jisté obavy). Přitom zůstává zachována možnost ve čtvrtém ročníku pokračovat dobrovolně (tři hodiny týdně), takže pro „dobrovolníky“ by určitá podoba výše zmíněného optimálního modelu mohla být naplněna. S výší hodinové dotace souvisí i pedagogické zajištění předmětu.
Shodou okolností jsme na naší škole udělali dobrou zkušenost s tím, že hodiny jsou zajištěny dvěma osobami. I když to nelze brát doslova. První a třetí hodinu úvazkově zajišťuje učitel, kterého lze považovat za „hlavního“ vyučujícího předmětu. Druhou hodinu vyučuje další učitel, jehož rolí je především pomáhat se zajištěním ekonomické agendy firmy, zejména s vedením účetnictví v počítačovém programu. Přitom „hlavní“ vyučující nemá prostřední hodinu v rozvrhu obsazovanou jiným předmětem. To mu umožňuje ve firmě zůstat i v této době a účastnit se na zajištění jejího chodu. Rovněž druhý vyučující má alespoň jednu z celkových tří hodin rozvrhově neobsazovanou, takže i jeho účast na práci ve firmě může být delší. Jak je zřejmé, je to na dobrovolné bázi, ale osvědčuje se to. Ideální a pro kvalitu vyučování předmětu FF by bylo přínosné, kdyby tento model byl běžný, tj. vyučovali ho dva pedagogové – v podstatě by se jednalo o výuku hlavním vyučujícím s asistentem. Pokud si dobře pamatuji sdělované informace a zkušenosti ze seminářů na CEFIFu, tak v některých školách je tato praxe uplatňována.
|
|