Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=399&t=17083
Stránka 1 z 3

Autor:  Dana Batelková [ čtv 27. led 2011 9:59:24 ]
Předmět příspěvku:  Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma

Máme toto téma jako jedno z témat odborného vzdlěávání obecně. Specifika předmětu fiktivní firma je v této oblasti ale docela velká. Jaké máte zkušenosti? Jak se vám daří zaujmout žáky, aby v této hodině pracovali a pracovali samostatně? Jaké metody používáte? Co se osvědčilo a co se neosvědčilo?

Autor:  Jitka Černošková [ úte 15. úno 2011 14:08:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma

Já jsem se snažila motivovat žáky jednak známkou - snažila jsem se rozlišit žáky podle jejich práce ve fiktivní firmě. Dále jsem je motivovala finančně - škola jim v případě reálné finanční výhry zaplatila nějakou akci - např. žáci měli zaplacené jízdenky do Prahy na nějakou školní akci, kde jim bylo proplaceno jednoduché občerstvení.

Autor:  Dana Batelková [ úte 15. úno 2011 14:43:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma

Kolegové, napadá mi otázka. Považují žáci za ocenění školy, když jim škola zaplatí, že mohou jet na nějakou akci reprezentovat svoji fiktivní firmu? Má někdo takovou zkušenost?

Autor:  Petr Klíma [ sob 26. úno 2011 15:37:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma

Mám ff jako součást výuky v předmětu "praxe", proto prvotní motivace = známka z předmětu. Realizuji ji cestou hodnocení samotným ředitelem (jeho známky jsou však hodnoty 60%) a hodnocením mým (100%). Neboli každý zaměstnanec ve ff odvádí svou práci svému řediteli a ten jej hodnotí nejjednodušeji známkou a slovně. Pokud však samotný ředitel ff dává pouze samé 1, pak jsem v pozici, že jeho velmi brzy vyvedu z omylu, že je vše za 1. Nu a když má on sám horší ohodnocení, než jeho podřízení, tak se mu to nelíbí. Dalším činitelem k "akci" jsou také různé porovnávací minisoutěže mezi ff ve škole. Mám jich 5, tak je situace přehledná a jejich výsledky jsou zveřejňovány. Ještě samozřejmě využívám formu účast ff na veletrzích, dle výsledků práce firmy. Vím, že některé žáky však nelze motivovat vždy a stejně. Jejich vnitřní hodnoty se často rozcházejí s mými představami, ale neklesám na mysli!

Autor:  Irena Nováková, SPŠD Plzeň [ čtv 28. dub 2011 11:20:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma

Určitě spravedlivé známkování, využití reálných nápadů žáků, soutěže s možností výhry, zaplacení cesty a ubytování na veletrhu, ...

Autor:  Dana Batelková [ pát 29. dub 2011 9:37:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma

Také slycháte tak rádi, že žáci chtějí jezdit a dokonce je to pro ně odměnou, když jedou se školou a vyžaduje to od nich práci???

Autor:  Jana Mouchová [ stř 11. kvě 2011 19:40:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma

Já jsem předmět "praxe" čili fiktivní firmy učila pouze minulý školní rok a to rovnou dvě registrované fifky z jedné třídy 3.ročníku obchodní akademie. Za tento rok jsem s nimi doslova objela celou republiku a díky výhře v Praze za stánek jsem s nimi v listopadu 2011 odjela i na Slovensko, odkud máme 3.místo.
Sice jsem si tento předmět v praxi zažila a prožila pouze 10 měsíců, ale naučila jsem se spoustu věcí. Jak zaujmout a motivovat žáky v tomto předmětu?
Sebou, svým chováním k nim, svým zájmem k nim, ochotou s nimi pracovat i mimo ty povinné hodiny ve škole. 3hodiny týdně jsou strašně málo a pro přípravu na veletrh to nestačí. Tím, že jsem s nimi jednala jako k sobě rovnými se mi vyplatilo. Mnohdy jsem slýchala názory, že může být mou velkou výhodou to, že jsem o pár let starší než oni (8 let). Tomu věřím pouze z části. Vždy jsem si zakládala na tom, aby v hodinách a i mimo ně (veletrhy, jiné akce fif) byla upřímnost, pravdomluvnost, chuť něco dělat, chuť učit se novým věcem, čas a chuť věnovat se v hodinách i jiným lidem, zkoušet nové obchodní věci pro jejich obchodní zkušenost. Snažila jsem se jim naslouchat a jejich nahlas vyslovená přání jim plnit. Tím zažili několik besed, skutečných obchodních jednání pro potřeby jejich současných fiktivních firem.
Převládala z mé strany i velká chuť na všem s nimi na plno spolupracovat. Ano, musíte mít i vy sami chuť a elán. Vždy jsem nejvíce bojovala s časem, ale pokaždé jsem to s nimi nějak zvládla. Veletrhy byly jednou velkou odměnou a zkušeností, na kterou žáci dodnes vzpomínají. Pustit plnoletou osobu věčně sedící za školní lavicí do prostoru, kde se koná veletrh, je toto pro žáka nepředstavitelné do doby, než do sálu sám vejde a vše spatří na vlastní oči. Poté ho pohltí chuť být skutečným obchodníkem a pokud má možnost si na toto skutečntě hrát díky vašemu zájmu je na tyto veletry připravit, tak proč ne??? :)

Je pravda, že žáky dále motivují peníze. Loni jsem se s nimi zapojila do dobrovolné soutěže vyhlášené CEFIFem a vyhráli. Hotovost byla pro ně, ale vyčerpána tak, že se každý vyfotil ve své fiktivní funkci v učebně, kde se vyučují FIF s profesionálním fotografem. Z fotek každá firma vyrobila své firemní tablo = vznikl z toho velký obraz. Dodnes jsou tabla na chodbě ve škole. Každý dostal svou fotku vyvolanou na památku, nic neplatili, nikam nemuseli mimo školu. To, že fotku dostanou, vyzkouší si to focení, byla jedna velká motivace k této práci. Takže ano, za spoustou věcí stojí finance, ale někdy se podaří navléci to tak, aby bylo vše ku prospěchu obou stran ;)!!!

A také přiznávám, že jsem učila něco, co mě baví, takže já motivovala žáky, žáci zase motivovali mě!!!

Autor:  Dana Batelková [ čtv 12. kvě 2011 11:47:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma

Já bych předchozí příspěvek Jany ještě doplnila. Letos sice fiktivku neučí, ale pustila se do projektu, aby podpořila aktivity, mimo jiné i fiktivek, finančně.
Projekty, velká administrativní zátěž. Ano, to je pravda, ale jen ten první je nejtěžší, pak se v tom naučíme již trochu chodit.
A hlavně otázka, dostaneme jinak peníze do fiktivek? Někde třeba takové možnosti jsou.

Autor:  Návštěvník [ úte 17. kvě 2011 8:01:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma

Protože ne každý pracovník má po celou pracovní dobu k dispozici počítač, jsou při pracovních dnech využívány téměř výlučně k práci pro FF a méně k „lákadlům“ typu hry, facebooku apod. I když stoprocentně tento nešvar samozřejmě také eliminovat neumíme.

Autor:  Dana Batelková [ úte 17. kvě 2011 8:39:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zaujmout a motivovat žáka v předmětu fiktivní firma

Motivací může být i potřeba splnit zadaný úkol na danou hodinu, pokud se splnění práce kontroluje, ať již učitelem nebo vedoucím ve FF, tedy žákem.

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/