Na 2. regionálním veletrhu v Sokolově jsem se paní Batelkové zmínila o školení, které se mi podařilo zorganizovat pro své žáky ve fiktivní firmě na Gymnáziu a obchodní akademii v Mariánských Lázních. Výsledek tohoto školení popisuje článek, který napsal žák 3. ročníku oboru obchodní akademie. Dobrý den, Apoštol, firma Skalpel. s. r. o., mohla byste mě spojit s Vaším nadřízeným? Začali byste touto větou obchodní telefonát? Pokud ano, tak je to špatně. Žáci 3.ročníku obchodní akademie a ekonomického lycea z Gymnázia a obchodní akademie Mariánské Lázně by Vám mohli říci proč. Dne 26. ledna 2010 je totiž navštívil skutečný obchodní zástupce, aby je proškolil v rámci předmětů praxe a cvičná kancelář. Žáci se dozvěděli vše od příprav na výběrové řízení až po první obchodní schůzku a uzavření smlouvy. Jakou formou kontaktovat zákazníka a jak se vyjadřovat? Jak přesvědčit pracovníka, který zvedne telefon, aby nás přepojil osobě, se kterou opravdu chceme mluvit? Co musíme udělat před první schůzkou? Jak se chovat na prvním setkání? Co bychom si měli obléci? Na všechny tyto i jiné otázky dokáží žáci již odpovědět. „Obchod je hra a obchodníci jsou hráči,“ vysvětlil na besedě obchodní zástupce. Abychom mohli nabízet naše produkty, musíme si nejprve najít potencionální zákazníky neboli segment trhu. Kde hledat? Nejvýhodnější bude použití internetu. Máme-li zákazníka, musíme ho kontaktovat. Nejlépe telefonátem. Avšak většinou se dovoláme na ústřednu, případně asistentovi či sekretářce. Pokud se tak stane, naším cílem je přepojení k osobě, která má na starosti vyřizování nabídek. Nevíme-li, kdo tuto pozici v podniku zastává, voláme nejvýše postavené osobě. Podařilo se nám dovolat, co teď? Prioritou je domluvení schůzky, určitě bychom neměli nabízet produkty po telefonu, důležitý je osobní kontakt. Ne vždy se nám podaří dostat do této fáze, ale pokud ano, čeká nás ještě hodně práce. Při obchodu se mimo jiné klade důraz na kouzlo prvního dojmu. Důležité je oblečení, které nesmí být příliš nápadné. Naopak by nám mělo dobře padnout a být čisté. Co se oblečení a doplňků týče, měli bychom být o třídu výše než zákazník. Před začátkem schůzky jsme obědvali a zašpinili si košili či blůzu, co teď? Dobré je mít v autě náhradní variantu oblečení. Před každou schůzkou bychom si měli stanovit cíl. Cílem se nerozumí pouze podepsání objednávky, cílem může být pouze zapsání se do povědomí zákazníka. Bude-li potřebovat pomoc, bude vědět, na koho se má obrátit. Jako žák oboru obchodní akademie jsem velmi rád, že jsme měli možnost zúčastnit se této besedy. Obohatili jsme se o mnoho zajímavých informací, které bychom od nikoho jiného než od profesionála nezískali. A jak by měla správně znít věta v úvodu? „Dobrý den, jmenuji se Ladislav Apoštol, pracuji ve firmě Skalpel, s. r. o., spojte mě prosím s Vaším nadřízeným.“
Slovo závěrem: 13 žáků vypracovalo po školení dobrovolný domácí úkol, kde si každý vybral libovolného zákazníka a vypracoval tak postup schůzky, a to od zjištění informací o svém zákazníkovi až po případné uzavření obchodu. 13 žáků získalo certifikát od školitele, skutečného obchodního zástupce. Považuji toto školení za velmi vydařené. Myslím si, že pro žáky to byla velice dobrá a hlavně reálná zkušenost. Jana Mouchová
Naposledy upravil Jiří Vetýška dne stř 10. bře 2010 10:19:47, celkově upraveno 1 |
upřesnění názvu tématu |
|