Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Sešity v biologii https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=403&t=3091 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | Jitka Krausová [ stř 20. led 2010 19:14:47 ] |
Předmět příspěvku: | Sešity v biologii |
V rámci on-line diskuze k virtuální hospitaci se objevil zajimavý názor týkající se nepoužívání klasických "sešitů" v hodinách biologie. Co si myslíte o tom, že si žáci nepíšou poznámky do sešitu a pracují pouze s učebnicí? Jaký je význam vlastních poznámek žáka? Těšíme se na Vaše názory |
Autor: | RNDr Jana Dobroruková [ pát 22. led 2010 12:16:24 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sešity v biologii |
Dobrý den, ráda bych se ještě vyjádřila k otázce sešitů. Učebnice nám v mých hodinách zastává funkci takového typu sešitu, do kterého by si studenti zapisovali pod vedením učitele základní informace z probrané látky. V diskusi ale padla zmínka o tom, že sešity by měly sloužit i k samostatným zápisům studentů, k jejich poznámkám, aby se naučili zapisovat důležité informace. Souhlasím, že toto studenty naučit by bylo velice záslužné. Ale mám problém: Když budu chtít, aby si studenti zapisovali z mého výkladu poznámky, tak z toho bude frontálně vedená hodina, kdy budu přednášet ke skloněným hlavám. Ale já si chci se studenty povídat, postupně s nimi věci vyvozovat a je třeba, aby se na mě dívali a reagovali. A to nejde spojit dohromady. Někdy - spíš pro zpestření - to zkoušíme, že si hraji na přednášejícího lektora a oni se z úplně nového výkladu pokoušejí to důležité napsat. Ale to je jen několikaminutová ukázka, spíš na zpestření. Dnes si na VŠ už málokdo něco zapisuje, profesoři mají své prezentace veřejně přístupné a plynulý zápis se stejně nestíhá. Zdravím všechny! Dobroruková |
Autor: | Mgr. Jan Zouhar [ pon 25. led 2010 18:59:45 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sešity v biologii |
Nebylo by řešením studentské porfolio? Tam by si ukládali třeba výsledky své skupinové práce, referáty, laboratorky, zajímavé odkazy, články, popřípadě přehledy, vytvořené pomocí myšlenkové mapy atd. U maturity by to byl cenný doklad jejich soustavné práce a zájmu o předmět. |
Autor: | Peter Krupka [ pon 25. led 2010 20:24:24 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sešity v biologii |
Připojím svůj názor myslím si, že frontálně vedená výuka je osvědčená a fungující. Jistě, jsou i jiné metody výuky, které je třeba zařazovat, ale i frontální výuka by měla probíhat. Mimochodem právě proto, že se žáci učí dělat si sami poznámky z výkladu, který poslouchají. Já osobně dovoluju svým žákům používat své (pouze své) poznámky u velkých písemek. |
Autor: | matejkoj@seznam.cz [ pon 01. úno 2010 9:16:41 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sešity v biologii |
1. Učebnice místo poznámek funguje tam, kde učitel učebnici přesně až otrocky sleduje. To jsem nedělal nikdy a divím se pak, jakou roli mohou hrát RVP a ŠVP, když bude obsah výuky takto předem jasně vymezen. Samozřejmě to jde někdy a někde (a i to bychom měůli žáky učit). 2. Hledisko, že ani na VŠ si studenti poznámky nevedou je zvláštní - už to neumějí? Samozřejmě jsou k dispozici i prezentace a další výukové materiály, ale každý přece potřebuje zdůraznit něco trochu jiného a také je důležité, co přednášejí říká okolo, komentáře, třeba i vtipné analogie, které do oficiálního výukového materiálu nejdou. Jinak na VŠ přednášky vlastně není povinné chodit a proč tam chodit, když materiály jsou dostupné? Protože na některých přednáškách je něco navíc, co právě stojí i za poznámky. A my na SŠ máme žáky na tohle připravit. |
Autor: | Mgr. Jan Zouhar [ sob 06. úno 2010 11:16:17 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Sešity v biologii |
Peter Krupka píše: Připojím svůj názor myslím si, že frontálně vedená výuka je osvědčená a fungující. Jistě, jsou i jiné metody výuky, které je třeba zařazovat, ale i frontální výuka by měla probíhat. . Souhlasím s nutností zařazovat frontální výuku (tedy výklad, přednášku?). Otázkou ale je jak často, když výzkumy ukázaly, že efektivita takové metody je jen 5 %, že si tedy žáci zapamatují jen pět procent látky.Samozřejmě použitím dalších aktivitzačních prvků, jako je prezentace, pracovní listy, systematické dělání poznámek při výkladu atd., můžeme efektivitu o něco zvýšit, ale pořád jsou metody efektivnější. Proto je otázkou kolik procent z celkové roční výuky by měla tvořit frontální výuka? |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |