Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jaké jsou Vaše první dojmy?
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 16:09:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 28. led 2010 15:49:51
Příspěvky: 7
1)

Angličtinu neměla slečna/paní učitelka špatnou, ale dopouští se jedné systematické chyby -- uprostřed anglické věty oslovuje jménem ve tvaru českého 5. pádu. Jistě ví, že rodilý mluvčí vás vždy osloví tvarem 1. pádu. Dost mě to tahalo za uši.

Takže ne "What do you think Pavle?" ale "What do you think Pavel?"

2)

Tempo a kvantum aktivit, které byly doslova napěchovány do jedné hodiny mi přišlo téměř závratné. Skoro jsem jako aprobovaný angličtinář s několikaletou praxí na gymnáziu začínal o sobě pochybovat. Tolik různorodých aktivit za hodinu prostě nějak nejsem schopen kvalitně udělat. A přitom moji studenti jsou na tom asi tak 10x lépe než studenti, které jsem viděl na videu (i když možná že ti na videu byli paralyzováni nervozitou z natáčení -- ono stačí, když přijde na hospitaci vedení školy, natožpak představa že je bude moci na internetu vidět kdokoliv!).

Teď si již však nejsem jist, že to tempo bylo optimální. Možná vedlo k přílišné povrchnosti. Nebyla za tím snaha předvést za každou cenu hodinu která je dynamická a má šmrnc? Takové hodiny samozřejmě působí na hospitující zpravidla lépe, než o něco pomalejší hodiny, ale není to na úkor kvality?

3)

Líbilo se mi zapojení moderních médií do výuky -- internet, youtube, dataprojektor, atd. To je jistě pro studenty přitažlivé a výuku to činí zajímavější.

4)

Co bych dělal jinak je detailnější rozvedení chyb studentů a poučení se z nich. Když např. ve cvičení studentka používá průběhovou formu u stavových sloves, považuji za nedostatečné pouze říci něco jako "U tohoto slovesa to tak není." Já osobně bych hned udělal vsuvku a vysvětlil, nebo zopakoval, co je to stavové sloveso, že stav neprobíhá, apod. Dle situace hned pouze pro ten pár, u něhož jsem tu chybu viděl, nebo později pro všechny. Pochopení pravidel považuji za nezbytný startovní bod -- základ, na kterém se dají stavět vyšší cíle (plynulost, atd.).

5)

Můj obdiv slečně/paní učitelce a jejím studentům za odvahu.
Taktéž děkuji autorům projektu za skvělý nápad.



Možná ještě připíši další postřehy.


Naposledy upravil Mgr. David Novák dne čtv 28. led 2010 16:45:11, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaké jsou Vaše první dojmy?
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 16:18:25 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Děkujeme, budeme rádi, když budete i nadále psát o svých prvních dojmech z hodiny!
Ráda bych však pro tuto chvíli upozornila, že právě teď (tedy 28.1.2010 od 16 do 18h) probíhá online diskuze s vyučující ZDE.
Ovšem k ostatním tématům se budeme vracet posléze.
Lenka

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaké jsou Vaše první dojmy?
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 16:22:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 8:56:30
Příspěvky: 64
Romana Jurášová píše:
S kolegy angličtináři jsme zhlédli virtuální hodinu AJ a obdivujeme mladou kolegyni, která šla s kůží na trh, ne každý by měl odvahu se do podobného projektu pustit.
Nicméně z hodiny byla patrna metodická nezkušenost vyučující - program hodiny byl časově naprosto nereálný, bylo zařazeno příliš mnoho aktivit ( i když hodina má být pestrá), což vedlo k povrchnímu procházení jednotlivých bodů. Co se týče zvoleného tématu a slovní zásoby zdálo se, že pro větší část třídy je odtažité a možná by pro ně byl problém dobře reagovat i v mateřském jazyce. Je úroveň intermediate vhodná pro kvintány? My s nimi pracujeme na úrovni pre-intermediate. Reakce žáků byla minimální, převládala pasivita v průběhu celé hodiny. Dominantní byla vyučující (jíž sekundoval student Tadeáš). Gramatická část byla naprosto nezvládnutá. Není zřejmé, jestli gramatický jev byl probrán v předcházejících hodinách. Postrádali jsme jakýkoliv odkaz na předchozí prezentaci či zápis na tabuli. Chyběl systematický zápis do sešitů. Žáci dělali spoustu chyb, bylo zřejmé,že jevu nerozumí, přesto vyučující pokračovala dál.
Bylo by také zajímavé slyšet reakce ze strany žáků, např. formou dotazníku by bylo vhodné zjistit, jaké pocity v nich hodina vyvolala a v jakém ohledu pro ně byla přínosem (př. rozšíření slovní zásoby, pochopení gramatického jevu).
Vo+La+Ju


Daří se vám s žáky systematicky zapisovat? Máte to pod kontrolou? Lze navazovat na zápisy v sešitech?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaké jsou Vaše první dojmy?
PříspěvekNapsal: ned 16. kvě 2010 11:36:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 16. kvě 2010 11:26:39
Příspěvky: 1
Paní učitelka působí velice příjemně, svým vystupováním se zdá být velmi blízko svým studentům (až mě překvapilo, když na diskusi zmínila, že studium VŠ zakončila v roce 1999). Velmi pěkně se mi poslouchala i její angličtina, přestože se dopustila několika drobných chyb ve výslovnosti.

    1) Zajímavá pro mne byla již samotná vyučovací místnost. Na jedné straně jsem byla překvapena, že se ještě na školách využívají ve výuce jazyků klasické černé tabule a křídy, neboť bílé tabule a fixy jsou běžnou součástí výuky nejen na fakultě, ale i na základních školách, kde jsem měla možnost hospitovat či vyučovat. Na druhou stranu se mi velice líbilo využití audiovizuální techniky. Promítací plátno patří jistě k nadstandardnímu vybavení střední školy.

    2) Úroveň intermediate (B2) je na kvintu gymnázia vyšší úroveň než je zpravidla běžná. To pouze dosvědčuje, že výuka jazyků na zdejším gymnáziu jistě probíhá kvalitně.

    3) Hodina byla z mého pohledu zajímavá a účelná. Nejsem si však úplně jista, zdali bych tempo zvládala jako gymnaziální student. Především opakování předpřítomného a předpřítomného průběhového času na mě působilo nedostatečně. Není mi z komentářů ani samotného videa jasné, jestli šlo o opakování z minulé hodiny, nebo o připomenutí gramatiky, kterou studenti probírali v učebnici na nižší úrovni (pre-intermediate). Problematika předpřítomného času je pro českého studenta velmi náročná. Předpřítomný čas jako takový v současném českém jazyce vůbec neexistuje, naopak v angličtině patří k nejfrekventovanějším. Pomůcka založená na srovnání s vidovou opozicí je zajímavá, ale dle mého názoru ne vždy platná. Určitě však nejsem proti vysvětlování gramatiky v porovnání s češtinou (vždyť i jedna z nejkvalitnějších mluvnic angličtiny pro české studenty anglistiky „je psána „na pozadí češtiny“). V jedné z diskusí se říká, že čeští žáci jsou navyklí na přehledné tabulky a „chlívečky“ a jiný styl výuky je pro ně neefektivní. Já sama jsem přesvědčená, že pro shrnutí gramatického pravidla jsem ony pověstné tabulky nejefektivnější. Očekávala bych, že paní učitelka napíše alespoň dvě vzorové věty na tabuli a na nich demonstruje užití slovesného času a rozdíl mezi oběma typy.

    4) Dále souhlasím s diskutujícími, že téma blogování bylo pro studenty poměrně vzdálené. Patrně ještě před dvěma lety by se setkalo s větším ohlasem. Musíme však vzít do úvahy, že paní učitelka je vázána učebnicí a musí v ní vykazovat nějaký postup. Sama jsem si v praxi ověřila, že školy staví svůj tématický plán na kapitolách v učebnici a příliš velké množství doplňujících materiálů může dostat učitele do potíží.Pokud mají studenti v učebnici článek napodobující blog, bylo téma zvoleno adekvátně. Není problémem učebnice, že internetové komunity se vyvíjí závratným tempem a co bylo moderní včera, je již dnes zastaralé. Pokud žáci preferují facebook (jak jsem se dozvěděli v diskusi), je nasnadě uspořádat diskusi proč preferují tento server, případně tématu využít pro procvičení psaní. Žáci by mohli například napsat recenzi či srovnání obou možností internetové prezentace.

Myslím si, že by bylo vhodnější rozdělit naplánované kroky do dvou vyučovacích hodin. Probrat v jedné hodině novou slovní zásobu a ještě poměrně těžkou gramatiku je velice náročné nejen pro učitele, ale především pro studenty.

Závěrem bych ráda řekla, že jsme projektem virtuálních hospitací nadšena. Jedná se o projekt, který obohatí jak současné aktivní učitele, tak nás, studenty učitelství.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron