Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: DISKUSE K VIDEOZÁZNAMU HODINY - 28. 1. 2010 od 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 16:53:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 17. led 2010 19:37:20
Příspěvky: 13
Citace:
učitele aby vnesl "světlo a řád" do chaosu, který jim při použití této metody často v hlavách vzniká. Prostě induktivní metoda často plodí nejistotu, a ta plodí stres a snížení sebevědomí. A jak známo, nejistota a nedostatek sebevědomí mohou studenty až paralyzovat a znesnadňovat jim učení. Čili s moderními metodami zacházím s citem (pozn. na okraj: vzdělání v oboru didaktiky AJ jsem dosáhl po roce 2000, čili o moderních metodách jsem informován).

To se tedy celkem shodneme - ja sice končila v roce 1999, ale metodičku jsme měli velmi pokrokovou. Jinak myslím, že váš názor (viz výše) naprosto sedí - většina českých studentů je "naprogramovaná" na systém přehledných tabulek, chlívečků a pravidel. Kvůli těm je třeba k výuce přistupovat nechaoticky a organizovaně, nicméně mi to stejně nedá,a když se vyskytnou nějaké bílé vrány schopné myšlenkových procesů analýzy, syntézy, indukce atd, zkouším to oběma způsoby.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Blogging
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 16:55:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 12. led 2010 13:17:49
Příspěvky: 20
Alena Literová píše:
Zdravím všechny na dikusní fóru, zejména Moniku. Pozorně jsem si prohlédla hodinu, stejně jako přede mnou kolegyně velmi oceňuji odvahu nechat se natočit při ukázkové hodině. Stejně tak i studenti byli pod určitým tlakem.
Co bych ráda podotkla: (bylo již řečeno) hodina trvala 45,05 minuty, což je nereálné v běžné praxi. (do třídy musíme dojít, zapsat hodinu apod.). Beru tedy toto skutečně jen jako ukázkovou hodinu.
a teď dotazy:
* v druhé části hodiny kolegyně používá pro kontrolu jen frontálně. Užíváte také jiný styl kontroly práce studentů?
* Jak souvisel "blog" s později probíraným Present Perfect? Jaká byla návaznost z minulýcho hodin?
* na konci hodiny byl zadán domácí úkol. Na začátku hodiny ale žádná kontrola předchozího úkolu (pokud nějaký byl) se neobjevila.
Díky za reakci, zdraví Alena Literová

Také zdravím :) a ráda bych navázala na dotaz Aleny. Poskytování zpětné vazby probíhalo podle stejného vzorce: žák odpoví, učitelka posoudí, zda je odpověď správná či nesprávná, v případě potřeby žáka doplní, opraví; pokud žák neví, je osloven jiný žák. Jak byste postupovali vy?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DISKUSE K VIDEOZÁZNAMU HODINY - 28. 1. 2010 od 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 16:56:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 28. led 2010 15:49:51
Příspěvky: 7
Monika Černá píše:
Toto je také věc názoru, odborníci lingvisté říkají, že někdy je právě překlad kontraproduktivní


Když např. řeknete studentům v sekundě (kde je většině 12 let) "Present perfect tense connects the present with the past." tak jenom zalapají po dechu a nevědí absolutně o čem je řeč. Když jim to samé řeknete v češtině, tak to sice hned také nepochopí, ale alespoň tuší o čem je zhruba řeč (a to je velmi důležité). Pak samozřejmě musí následovat uvedení kvalitních ilustračních/modelových vět v anglickém jazyce. To je naprosto nezbytnou a klíčovou součástí výkladu pravidel v češtině.


Naposledy upravil Mgr. David Novák dne čtv 28. led 2010 17:23:58, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DISKUSE K VIDEOZÁZNAMU HODINY - 28. 1. 2010 od 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 17:00:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 12. led 2010 13:17:49
Příspěvky: 20
David Novák píše:
Monika Černá píše:
David Novák píše:
Při výkladu gramatických pravidel pak považuji nepoužití češtiny přímo za kontraproduktivní.

Toto je také věc názoru, odborníci lingvisté říkají, že někdy je právě překlad kontraproduktivní, zejména pokud stejný koncept v češtině neexistuje (např. present perfect). Jistě i vy využíváte i jiné nastroje, jak porozumění usnadnit.

Když např. řeknete studentům v sekundě (kde je většině 12 let) "Present perfect tense connects the present with the past." tak jenom zalapají po dechu a nevědí absolutně o čem je řeč. Když jim to samé řeknete v češtině, tak to sice hned také nepochopí, ale alespoň tuší o čem je zhruba řeč (a to je velmi důležité). Pak samozřejmě musí následovat uvedení kvalitních ilustračních/modelových vět v anglickém jazyce. To je naprosto nezbytnou a klíčovou součástí výkladu pravidel v češtině.

Ráda bych to uvedla na pravou míru. Nemyslím poskytovat výklad "o jazyce" v angličtině, ale využívat různé "pomůcky" pro objasnění konceptu (např. obrázky, časové osy, vysvětlení kontextu, situace, kde se jev používá).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Blogging
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 17:06:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 17. led 2010 19:37:20
Příspěvky: 13
Alena Literová píše:
Co bych ráda podotkla: (bylo již řečeno) hodina trvala 45,05 minuty, což je nereálné v běžné praxi. (do třídy musíme dojít, zapsat hodinu apod.). Beru tedy toto skutečně jen jako ukázkovou hodinu.
a teď dotazy:
* v druhé části hodiny kolegyně používá pro kontrolu jen frontálně. Užíváte také jiný styl kontroly práce studentů?
* Jak souvisel "blog" s později probíraným Present Perfect? Jaká byla návaznost z minulýcho hodin?
* na konci hodiny byl zadán domácí úkol. Na začátku hodiny ale žádná kontrola předchozího úkolu (pokud nějaký byl) se neobjevila.


Samozřejmě netvrdím, že takové jsou všechny mé hodiny - nechtěla jsem to pojímat jako ideální hodinu (nereálné), ale zároveň to měl být trochu nadstandard - tím chci říct, že zcela běžně se mi stává, že hodinu "zabije" kontrola úkolu, psaní testu a procvičování.
vaše dotazy:
- tento způsob kontroly používám skutečně nejčastěji, vím, že se to kritizuje, ale mně to tak vyhovuje
-blogování, internet, media atd byly tématy, která se prolínaly celou lekcí, v níž byl jako gramatika představen právě present perfect - takže se propojení více než nabízelo, nehledě na to, že v úvodním textu byl právě předpřítomný čas hojně použit
-úkol z předchozí hodiny nebyl zadán, dokončovali jsme předchozí lekci a seznamovali se právě s present perfect. Nezadávám úkoly každou hodinu.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DISKUSE K VIDEOZÁZNAMU HODINY - 28. 1. 2010 od 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 17:10:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 12. led 2010 13:17:49
Příspěvky: 20
Vyučovací hodina byla vedena frontálně s výjimkou poslední aktivity, kdy žáci pracovali ve dvojicích. Vnímáte převahu frontální výuky v tomto konkrétním případě spíš pozitivně nebo negativně?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DISKUSE K VIDEOZÁZNAMU HODINY - 28. 1. 2010 od 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 17:14:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. led 2010 23:31:36
Příspěvky: 3
Kateřina Picková píše:
Citace:
učitele aby vnesl "světlo a řád" do chaosu, který jim při použití této metody často v hlavách vzniká. Prostě induktivní metoda často plodí nejistotu, a ta plodí stres a snížení sebevědomí. A jak známo, nejistota a nedostatek sebevědomí mohou studenty až paralyzovat a znesnadňovat jim učení. Čili s moderními metodami zacházím s citem (pozn. na okraj: vzdělání v oboru didaktiky AJ jsem dosáhl po roce 2000, čili o moderních metodách jsem informován).

To se tedy celkem shodneme - ja sice končila v roce 1999, ale metodičku jsme měli velmi pokrokovou. Jinak myslím, že váš názor (viz výše) naprosto sedí - většina českých studentů je "naprogramovaná" na systém přehledných tabulek, chlívečků a pravidel. Kvůli těm je třeba k výuce přistupovat nechaoticky a organizovaně, nicméně mi to stejně nedá,a když se vyskytnou nějaké bílé vrány schopné myšlenkových procesů analýzy, syntézy, indukce atd, zkouším to oběma způsoby.

Líbí se mi odpověď Kateřiny. Každá třída je jiná, a tudíž lpění na jedné metodě není správné. Učit studenty myslet a vyvozovat vlastní závěry (tedy i pravidla) tam, kde to situace umožňuje nebo vyžaduje, je skvělé. Využívat cílový jazyk v rozsahu, který úroveň třídy dovolí, rovněž obohacuje výuku.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DISKUSE K VIDEOZÁZNAMU HODINY - 28. 1. 2010 od 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 17:16:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 8:56:30
Příspěvky: 64
Monika Černá píše:
Vyučovací hodina byla vedena frontálně s výjimkou poslední aktivity, kdy žáci pracovali ve dvojicích. Vnímáte to v tomto konkrétním případě spíš pozitivně nebo negativně?

Vnímala jsem to spíše pozitivně. Žáku málo a vyučující měla přehled. Vůbec mi to tady nevadilo. Nepovažuji frontální výuku za nic špatného. Nejlépe, když se podaří nakombinovat trefně různé způsoby. Možná by se mi líbilo zařadit dvojice nebo skupinky dříve a pak i využít malé prezentování vlastní práce v AJ ve smyslu zhodnocení vlastní dovednosti.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DISKUSE K VIDEOZÁZNAMU HODINY - 28. 1. 2010 od 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 17:17:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 17. led 2010 19:37:20
Příspěvky: 13
Monika Černá píše:
Vyučovací hodina byla vedena frontálně s výjimkou poslední aktivity, kdy žáci pracovali ve dvojicích. Vnímáte převahu frontální výuky v tomto konkrétním případě spíš pozitivně nebo negativně?

Jak už jsem uvedla, frontální výuku preferuji (obzvláště jedná-li se o malé skupinky do 10 lidí, kde je prostor pro vyjádření jednotlivce relativně velký - jeví-li tedy snahu se projevit). Spíše bojuji s tím, abych nevyvolávala stále stejné žáky, u nichž vím, že komunikovat budou, mám takový vnitřní blok vůči žákům, kteří odmítají poskytnout reakci, a to jakoukoliv. Ale abych se vrátila k původnímu tématu, práce ve dvojicích a skupinách je rozhodně efektivní a tyto metody taky často uplatňuji.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Blogging
PříspěvekNapsal: čtv 28. led 2010 17:19:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. kvě 2009 13:21:22
Příspěvky: 108
Kateřina Picková píše:
-blogování, internet, media atd byly tématy, která se prolínaly celou lekcí, v níž byl jako gramatika představen právě present perfect - takže se propojení více než nabízelo, nehledě na to, že v úvodním textu byl právě předpřítomný čas hojně použit

V závěrečné reflexi k natočené hodině jste zmínila, že v navazujících hodinách se žáci dále budou tématu bloggingu věnovat a že si pak také vlastní blog založí. Zajímalo by mě, jak to dopadlo a zda to studenty bavilo :-)

_________________
Zdeňka Švecová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 62 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: