Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Zaujala Vás hodina? - Jaké jsou Vaše dojmy?
PříspěvekNapsal: úte 02. úno 2010 16:17:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Zhlédli jste hodinu výtvarné výchovy.
Téma související s moderním uměním a jeho uchopení vyučující Vás možná zaujalo.
Podělte se s námi o své dojmy z této hodiny.
Případně založte nové téma a v něm se zeptejte už nyní vyučující na vše, co Vás v hodině zaujalo.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zaujala Vás hodina? - Jaké jsou Vaše dojmy?
PříspěvekNapsal: sob 06. úno 2010 13:33:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Chci vyjádřit paní kolegyni uznání za pěknou hodinu. Líbí se mi jak dovede propojit zážitek žáků z vlastní tvorby s rozborem uměleckého směru. To je pozoruhodné.

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zaujala Vás hodina? - Jaké jsou Vaše dojmy?
PříspěvekNapsal: čtv 04. bře 2010 13:48:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 04. bře 2010 13:20:29
Příspěvky: 1
Zdravíme všechny nadšené pedagogy.Snad nevadí, že do diskuse píšeme s kolegyní společně. Obě učíme na střední škole výtvarku a hodinu jsme zhlédly spolu.Také my se potýkáme s hledáním těch nejoptimálnějších cest, jak zaujmout, něco naučit a "donutit" tvořit i žáky bez tzv. talentu.
Musíme ocenit odvahu paní učitelky a velmi propracovanou přípravu na hodinu.Rozhodně je její přístup inspirativní. Nejsme si jisté, zda žákům byl dostatečně zřejmý cíl hodiny. V některých momentech působili zmateně. Rozlišit smyslový , racionální a expresivní přístup k realitě v umění (pokud jsme správně pochopily cíl hodiny) je velmi obtížné i pro znalce výtvarného umění.
Při sledování záznamu jsme si uvědomily, že v hodinách výtvarky musíme dát větší prostor názorům, hodnocení a postojům žáků. Štěpánka a Monika


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zaujala Vás hodina? - Jaké jsou Vaše dojmy?
PříspěvekNapsal: pon 08. bře 2010 13:32:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 05. bře 2010 15:37:37
Příspěvky: 1
Dobrý den. Vystudovala jsem obor dějiny a teorie nových médií na VŠUP. Zabývám se neformálním vzděláváním nejen v oblasti VV a různými možnostmi prezentace výtvarného umění dětem.
Hodina Lenky Kitzbergerové měla jasnou strukturu, i pro žáky zjevně dobře srozumitelnou. Činnosti na sebe logicky navazovaly v obdivuhodně rychlém sledu, který umožnil hravým skupinovým způsobem zopakovat již probranou látku, nastolit témata látky nové a reagovat na ně v samostatné výtvarné činnosti.
Chci připojit svůj podnět k metodě rozdělování žáků do pracovních skupin. Doporučuji vyzkoušet dělení losem. Žáky tato metoda donutí spolupracovat pokaždé s někým jiným, což je cenné pro běžnou praxi práce v proměňujících se teamech.
Jedinou výhradu mám k metodě předávání nové látky. Přiřazování tvrzení na papírcích k malým reprodukcím uměleckých děl je vhodné pro opakování již poznaného (impresionismus), nikoli pro seznámení s novým (postimpresionismus). V případě první konfrontace žáků s danými uměleckými díly bych upřednostnila nejprve spontánní interpretaci viděného, verbalizování vlastních pocitů, postřehů nebo i racionální srovnávání s předchozími ukázkami* (impresionismus). Mám za to, že nutnost orientovat se v pojmech a poměrně složitých, mnohdy zaměnitelných tvrzeních odvádí žáky od vnímání děl samotných. Obávám se, že žáci takto mohou získat dojem, že existuje při pozorování umění správná a špatná odpověď, což automaticky díla uvrhá do světa odborných definic a teorií, odcizuje je běžnému životu*.

Klára Škofová

*viz. Barbe-Gall, Françoise: Comment Parler d’Art aux Enfants. Paris, Le baron perché/Edigroup 2007


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zaujala Vás hodina? - Jaké jsou Vaše dojmy?
PříspěvekNapsal: stř 24. bře 2010 16:29:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. úno 2010 14:55:49
Příspěvky: 21
Milá paní kolegyně, děkuji Vám za čas, který jste věnovala sledování videozáznamu, i za cenné připomínky.
Co jsem si při natáčení uvědomila nejvíc, je, že jedna konkrétní vyučovací hodina je součástí souvislé řady ostatních hodin. Celý vyučovací proces vlastně začíná v okamžiku, kdy své žáky poprvé vidím v září prvního ročníku, a končí v červnu ve druhém ročníku, kdy většina z nich výtvarnou výchovu opouští. Všechno, co říkám, i jak a kdy to říkám, zakládá a rozvíjí vzájemné porozumění, které je v každé třídě jiné. Někdy se podaří, že se sdělovaný obsah vyučovací hodiny podaří uzavřít současně s jejím závěrečným zvoněním, většinou ale témata "přetahujeme" a znovu "vytahujeme" při různých dalších příležitostech. I tato hodina byla součástí takového velkého celku, v jehož rámci jsme se k mnoha otázkám znovu vraceli.
Hledání vztahu mezi obrazem a textem je nekončící proces, který nemá měřítko "dobře X špatně", ale třeba "v tuto chvíli přesněji x v tuto chvíli méně přesně". Pro žáky je obecně dost obtížné postřehnout a udržet v mysli vztah mezi vnímáním obrazu a jeho slovním vyjádřením, zvláště, pokud mají pracovat s texty někoho jiného. Proto se snažím zařazovat práci s textem v různých souvislostech a "pozicích", text může mít funkci ověřující platnost již získané zkušenosti, ale může být také impulsem k budování zkušenosti jiné.
Děkuji i za poznámku týkající se dělení do skupin, dokud se žáci vzájemně poznávají, nebo pokud je náhodně přidělený spolupracovník součástí zadání, používáme různé, i více či méně hravé metody. Ve druhém ročníku se už ve většině tříd žáci znají natolik, že vědí, s kým se jim dobře spolupracuje. Pokud ve třídě nejsou vztahové problémy, nebývá důvod jejich spontánní volbu skupiny ovlivňovat.
L. Kitzbergerová


Naposledy upravil PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. dne sob 27. bře 2010 21:08:03, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Zaujala Vás hodina? - Jaké jsou Vaše dojmy?
PříspěvekNapsal: sob 27. bře 2010 21:07:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. úno 2010 14:55:49
Příspěvky: 21
Milé kolegyně Štěpánko a Moniko,
děkuji Vám srdečně za Vaši reakci na virtuální hospitaci. Přemýšlela jsem o tom, jak odpovědět na Vaši připomínku. Nedovedu vlastně zpětně posoudit, zda žáci při hodině působili zmateně, dívali jsme se teď společně na celý záznam a ani z jejich současných reakcí jsem neměla dojem, že by je průběh hodiny mátl a že by nedokázali sledovat její cíl. Je pravda, že byli velmi motivovaní k tomu, aby obstáli, byli upřímně přesvědčeni o tom, že zdárný průběh a konečný úspěch hodiny záleží především na nich a jejich výkonu. Nebylo to jistě proto, že by jim tolik záleželo na mém úspěchu, spíš proto, že jsou obecně neradi v pozici člověka, který něco nezvládl. Nemohla jsem jim předem prozrazovat cíl ani předpokládaný průběh hodiny, šlo mi o to, aby natáčení zachytilo skutečně autentický proces včetně momentů překvapení, hledání, improvizace. Proto byli trochu v obavách z toho, co jsem na ně nastražila, a zda to nebude něco úplně nového a nezvyklého. Při tvorbě vycházeli ze svých vlastních prací, které jsme už předtím docela důkladně analyzovali, takže věřím tomu, že jim cíl hodiny a vztah mezi jejími jednotlivými fázemi byl vcelku zřejmý.
L. Kitzbergerová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: