Milá paní kolegyně, děkuji Vám za čas, který jste věnovala sledování videozáznamu, i za cenné připomínky. Co jsem si při natáčení uvědomila nejvíc, je, že jedna konkrétní vyučovací hodina je součástí souvislé řady ostatních hodin. Celý vyučovací proces vlastně začíná v okamžiku, kdy své žáky poprvé vidím v září prvního ročníku, a končí v červnu ve druhém ročníku, kdy většina z nich výtvarnou výchovu opouští. Všechno, co říkám, i jak a kdy to říkám, zakládá a rozvíjí vzájemné porozumění, které je v každé třídě jiné. Někdy se podaří, že se sdělovaný obsah vyučovací hodiny podaří uzavřít současně s jejím závěrečným zvoněním, většinou ale témata "přetahujeme" a znovu "vytahujeme" při různých dalších příležitostech. I tato hodina byla součástí takového velkého celku, v jehož rámci jsme se k mnoha otázkám znovu vraceli. Hledání vztahu mezi obrazem a textem je nekončící proces, který nemá měřítko "dobře X špatně", ale třeba "v tuto chvíli přesněji x v tuto chvíli méně přesně". Pro žáky je obecně dost obtížné postřehnout a udržet v mysli vztah mezi vnímáním obrazu a jeho slovním vyjádřením, zvláště, pokud mají pracovat s texty někoho jiného. Proto se snažím zařazovat práci s textem v různých souvislostech a "pozicích", text může mít funkci ověřující platnost již získané zkušenosti, ale může být také impulsem k budování zkušenosti jiné. Děkuji i za poznámku týkající se dělení do skupin, dokud se žáci vzájemně poznávají, nebo pokud je náhodně přidělený spolupracovník součástí zadání, používáme různé, i více či méně hravé metody. Ve druhém ročníku se už ve většině tříd žáci znají natolik, že vědí, s kým se jim dobře spolupracuje. Pokud ve třídě nejsou vztahové problémy, nebývá důvod jejich spontánní volbu skupiny ovlivňovat. L. Kitzbergerová
Naposledy upravil PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. dne sob 27. bře 2010 21:08:03, celkově upraveno 2
|