Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:34:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. bře 2010 13:00:13
Příspěvky: 37
Lenka Viktoříková píše:
Fotografie, karikatury...
Pracovat s tímto materiálem je výborná věc, pamatuji se,jak mne oslovil vysokoškolský seminář, kde jsme rozebírali takovýto ikonografický materiál k období reformace. Myslím si ostatně , že zapojení "kontextu", který není jen dějepisný, je vždycky přínosné. Já hodně využívám svou kombinaci s češtinou, je výborné moci navázat např. u problematiky světových válek na probranou literaturu, přečíst kousek válečného románu, domnívám se, že tudy vede cesta ke "zlidštění" dějin, četla jsem studentům např. úryvky z románu Oheň, a měla jsme dojem, že až poté si dokázali aspoň trošku představit hrůzu frontových zákopů, jinak zůstane mnohdy u nepředstavitelných čísel mrtvých, zraněných...takže já osobně fandím všemu, co vnese do dějepisu člověka ;)
Také jsem jednoznačně pro, rozšířím to i o audio a vidoe ukázky. Není nic snadnějšího, než při probírání problamitky Milady Horákové pustit audio a video z procesu, než půl hodin zdlouhavě vysvětlovat o co se jednalo pomocí frontální výuky - samozřejmě s patřičným komentářem a následnou diskuzí


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:35:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 12:48:31
Příspěvky: 5
Navazovat na předchozí znalosti a ne znova opakovat...
Obávám se, že spoléhat se na znalosti ze základních škol opravdu není možné. Mám zkušenost, že pokud učím naše žáky z víceletého gymnázia, mohu si dovolit říct-jak jsme si říkali v kvartě, jak jsme to probírali...a on se někdy někdo chytne! Občas je jich i více, a to jsem si jistá, že jsme látku probrali (a že z ní měli jedničky). Bohužel u žáků čtyřletého gymnázia nemohu často navázat na nic. Myslím si, že cesta je zkrátit výuku nejstarších dějin a zúžit ji na kulturní dějiny (i když vynechat řecké dějiny je smutné...), něco podobného provést se středověkem a zaměřit se na 19. a20. století, ale osobně nevím, jak to udělat, aby se neztrácely tolik potřebné souvislosti, už teď mne mrzí, kolik látky vynechávám...


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:36:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Lenka Viktoříková píše:
Fotografie, karikatury...
Pracovat s tímto materiálem je výborná věc, pamatuji se,jak mne oslovil vysokoškolský seminář, kde jsme rozebírali takovýto ikonografický materiál k období reformace. Myslím si ostatně , že zapojení "kontextu", který není jen dějepisný, je vždycky přínosné.
Právě práce s vizuálními prameny mi přijde velmi vhodná a rozvíjí skutečně širší kompetence, ne pouze faktografické znalosti. Např. karikatura nám ukáže "stranickost" karikaturisty (můžeme např. srovnávat různé karikatury vztahující se ke stejné události) - navíc zařadíme do dějepisu i PT mediální výchova. Fotografie lze využít k motivaci (k jaké události se snímek vztahuje, co myslíte, podle čeho tak usuzujete apod.). Aktivity mohou být různě časově náročné - podle potřeby... Může se některý z kolegů podělit se svými zkušenostmi v této oblasti?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:36:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Já si dokonce myslím ,že kombinací vyučované látky mezi jednotlivými předměty se dá vyšetřit nějaká ta hodina.

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:39:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. bře 2010 13:00:13
Příspěvky: 37
Lenka Viktoříková píše:
Navazovat na předchozí znalosti a ne znova opakovat...
Obávám se, že spoléhat se na znalosti ze základních škol opravdu není možné. Mám zkušenost, že pokud učím naše žáky z víceletého gymnázia, mohu si dovolit říct-jak jsme si říkali v kvartě, jak jsme to probírali...a on se někdy někdo chytne! Občas je jich i více, a to jsem si jistá, že jsme látku probrali (a že z ní měli jedničky). Bohužel u žáků čtyřletého gymnázia nemohu často navázat na nic. Myslím si, že cesta je zkrátit výuku nejstarších dějin a zúžit ji na kulturní dějiny (i když vynechat řecké dějiny je smutné...), něco podobného provést se středověkem a zaměřit se na 19. a20. století, ale osobně nevím, jak to udělat, aby se neztrácely tolik potřebné souvislosti, už teď mne mrzí, kolik látky vynechávám...
My jsme u nás na škole konečně najeli na systém -1. ročník – dotace 2 hodiny týdně (pravěk, starověk, středověk do 13. století); 2. ročník dotace 2 hodiny týdně (zbytek středověku, novověk); 3. ročník dotace 1 hodina týdně ( moderní dějiny do roku 1945); 4. ročník dotace 2 hodiny týdně (situace v ČSR a světě po roce 1945). Seminář bude věnovaný regionálním dějinám.A musí to jít.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:44:53 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
"Nedůvěra podle mě vychází z příliš velkého spektra učebnic.."
To ale není argument proti používání některé z nich. :o

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:51:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. bře 2010 13:00:13
Příspěvky: 37
Mgr. Jan Zouhar píše:
"Nedůvěra podle mě vychází z příliš velkého spektra učebnic.."
To ale není argument proti používání některé z nich. :o

Z mého pohledu to může být pro učitele jeden z důležitých faktorů ;)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:58:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Chtěla bych poděkovat všem účastníkům, kteří se do diskuze k virtuální hospitaci hodiny dějepisu zapojili. Byla bych ráda, kdybychom se k nastíněným tématům (využívání kartografických materiálů, možnosti práce s ikonografickými prameny, didaktický potenciál interaktivní tabule, větší aktivizace žáků vs. klasická frontální výuka) průběžně vraceli v off-line diskuzi. Věřím, že se svými zkušenostmi a názory přispějí i další kolegové pedagogové z praxe.

Denisa Labischová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: