Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 14:46:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. bře 2010 13:00:13
Příspěvky: 37
Ad frontální výuka

Moje zkušenost je taková, že žákům v drtivé většině vyhovuje frontální výuka, že si z hodiny hodně pamatují a nemusí se doma učit. Ale jsem určitě pro využívat v rámci frontální výuky, co možná nejvíce jiných metod a forem výuky. Frontální by ale měla v dějepise podle mého názoru zůstat stěžejní. Ale teším se na odlišné názory a zkušenosti ostatních kolegů


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 14:50:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. bře 2010 13:00:13
Příspěvky: 37
Frontální výuka

Možná by stálo zato, pokusit se udělat na školách dotazníky, co by žáci na výuce chtěli změnit, zda by se jim líbilo i zařazení něčeho jiného. Já na konci školního roku dávám žákům možnost se vyjádřit, samozřejmě písemně a anonymně, co se jim na hodinách líbí a nelíbí, co by chtěli změnit apod.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 14:53:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Mám zkušenost, že žákům vyhovuje právě frontální výuka.Možná proto, že nemusí vyvíjet moc aktivit, ale také možná proto, že se jim kantor prostě dobře poslouchá, má skvělý výklad atd.

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 14:55:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. bře 2010 13:00:13
Příspěvky: 37
Jitka Krausová píše:
Mám zkušenost, že žákům vyhovuje právě frontální výuka.Možná proto, že nemusí vyvíjet moc aktivit, ale také možná proto, že se jim kantor prostě dobře poslouchá, má skvělý výklad atd.

S tím naprosto souhalsím, je v tom i kus té lenosti a pohodlnosti


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 14:56:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Václav Chochol píše:
Frontální výuka

Možná by stálo zato, pokusit se udělat na školách dotazníky, co by žáci na výuce chtěli změnit, zda by se jim líbilo i zařazení něčeho jiného. Já na konci školního roku dávám žákům možnost se vyjádřit, samozřejmě písemně a anonymně, co se jim na hodinách líbí a nelíbí, co by chtěli změnit apod.


Problém hodnocení ze strany žáků je, že většinou hodnotí jen v porovnání s tím, co mohli zažít. U takových dotazníků by bylo určitě zajímavé zjišťovat více to, co jim nevyhovuje. Inspiraci by měli učitelé získávat mimo - třeba právě ve virtuálních hospitacích. Dívali jste se na virtuální hospitace z jiných předmětů, které jsou již zveřejněné? A inspirovali Vás k něčemu?

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 14:57:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. bře 2010 13:00:13
Příspěvky: 37
Denisa Labischová píše:
Václav Chochol píše:
Mgr. Jan Zouhar píše:
Takže otázka zní: považujete za důležitou prostorovou orientaci žáků v dějepise?
Jsem vyučující zeměpisu, takže.....Ano. Snažím se využívat ve svých prezentacích a při práci na interaktivní tabuli mapy v dějepise co možná nejvíce. Ale samozřejmě ne tak intenzivně jako v zeměpise.
Jak pracují s mapou samotní žáci? Myslím, že pro lepší vštěpení geografických pojmů je důležitá jejich vlastní aktivita (když pouze sledují, co učitel ukazuje ukazovátkem, mnozí si mnoho neodnesou). Na interaktivní tabuli mohou do "promítnuté mapy" zakreslovat, vyznačovat hranice apod. Máte s tím zkušenosti?


Samozřejmě s tím zkušenosti mám a jenom pozitivní, je to právě o tom, co všechno interaktivní tabule nabízí.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 14:59:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Jitka Krausová píše:
Mám zkušenost, že žákům vyhovuje právě frontální výuka.Možná proto, že nemusí vyvíjet moc aktivit, ale také možná proto, že se jim kantor prostě dobře poslouchá, má skvělý výklad atd.


Ona je to u nás taková tradice, v dnes již docela zastaralém výzkumu Mládež a dějiny se potvrdilo, že ČR je úplně specifická tím, jak hodně žáci důvěřují výkladu učitele dějepisu - myslím, že dokonce nejvíce ze všech evropských zemí (narozdíl např. třeba od britských škol, kde je učitel jen jakýmsi koordinátorem žákovských aktivit - výuka stojí na práci s učebnicí, které je zase postavena na práci s prameny). Podle mne je to možná tím, že jiné možnosti žáci moc neznají, možná i tou pohodlností (mnohým vyhovuje více diktování do sešitu - toto samozřejmě není případ námi zhlédnuté hodiny)...


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:00:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. bře 2010 13:00:13
Příspěvky: 37
Tomáš Pavlas píše:
Václav Chochol píše:
Frontální výuka
Možná by stálo zato, pokusit se udělat na školách dotazníky, co by žáci na výuce chtěli změnit, zda by se jim líbilo i zařazení něčeho jiného. Já na konci školního roku dávám žákům možnost se vyjádřit, samozřejmě písemně a anonymně, co se jim na hodinách líbí a nelíbí, co by chtěli změnit apod.
Problém hodnocení ze strany žáků je, že většinou hodnotí jen v porovnání s tím, co mohli zažít. U takových dotazníků by bylo určitě zajímavé zjišťovat více to, co jim nevyhovuje. Inspiraci by měli učitelé získávat mimo - třeba právě ve virtuálních hospitacích. Dívali jste se na virtuální hospitace z jiných předmětů, které jsou již zveřejněné? A inspirovali Vás k něčemu?

Já vždy na konci školního roku zkouším poslední 3 - 4 hodiny "jinak", žáky hodiny baví, ale pak Vám stejně napísou, že chtějí raději výklad. Ale jedná se jen o mojí zkušenost, jinde je to třeba jinak.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:00:33 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Václav Chochol píše:
... Ale jsem určitě pro využívat v rámci frontální výuky, co možná nejvíce jiných metod a forem výuky. Frontální by ale měla v dějepise podle mého názoru zůstat stěžejní...
Prosím, proč myslíte, že zrovna v dějepise by měla tato metoda být stěžejní? Já mám bohužel právě z dějepisu z tohoto pojetí nejhorší zkušenosti, tedy ze svých mladých středoškolních studentských let :-) Fakt je, že naše paní profesorka mluvila velice zajímavě, strukturovaně, ale potichu - v tom to ale asi celé nebude. Dejme tomu jsem si tehdy na čas zapamatovala cosi, ale rychle to bylo fuč :-) Přemýšlet historicky jsem se nenaučila. A přitom je to tak zajímavý obor! Samý příběh, samé dění, věda o lidstvu.
Lenka

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 3. 2010 od 14.00 do 16.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:03:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Denisa Labischová píše:
Jitka Krausová píše:
Mám zkušenost, že žákům vyhovuje právě frontální výuka.Možná proto, že nemusí vyvíjet moc aktivit, ale také možná proto, že se jim kantor prostě dobře poslouchá, má skvělý výklad atd.
Ona je to u nás taková tradice, v dnes již docela zastaralém výzkumu Mládež a dějiny se potvrdilo, že ČR je úplně specifická tím, jak hodně žáci důvěřují výkladu učitele dějepisu - myslím, že dokonce nejvíce ze všech evropských zemí (narozdíl např. třeba od britských škol, kde je učitel jen jakýmsi koordinátorem žákovských aktivit - výuka stojí na práci s učebnicí, které je zase postavena na práci s prameny). Podle mne je to možná tím, že jiné možnosti žáci moc neznají, možná i tou pohodlností (mnohým vyhovuje více diktování do sešitu - toto samozřejmě není případ námi zhlédnuté hodiny)...
Osobně jsem přesvědčen, že je to jedno z velkých úskalí celého vzdělávacího systému. Učitel je nositel "pravdy". Ta je pak posléze nekriticky přejímána žáky. Má to ale i zajímavou souvislost, že učitel musí být na "vysoké stupni vzdělanosti" , aby tímto nositelem mohl být... Ale to je už na úplně jinou diskusi, mnohem obecnější a tu bychom snad mohli otevřít jako vedlejší vlákno po skončení diskuse.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: