Zdravím všechny účastníky diskuse,
předně bych chtěl panu kolegovi Chocholovi vyjádřit hluboký obdiv za to, že se nechal natočit na kameru a následně natočenou hodinu zveřejnit prostřednictvím Metodického portálu. Myslím, že pouze menšina učitelů by šla se svou "kůží na trh" a nechala se takto veřejně "propírat". Sám za sebe zcela odpovědně říkám, že tolik odvahy bych nesebral
, abych se nechal při výuce filmovat...
Celkově se mi ta hodina docela líbila. Dle mého názoru se jednalo o typický příklad klasické (standardní) hodiny dějepisu, tj. převažoval výklad učitele, žáci poslouchali, zapisovali si do sešitů (tady nedokážu posoudit, zda to uměli či nikoliv), občas něco doplnili, poukud je k tomu učitel vyzval, před očima měli PWP prezentaci. Stručně a jasně řečeno, v současnosti stále převažující výkladová stránka výuky, důraz na faktografii a znalosti žáků, bez většího zapojení jejich hodnotové a postojové orientace.
Co mi chybělo nejvíce, byl větší akcent na práci s historickými dokumenty. Učitel sice nakopíroval a dal k dispozici žákům text smlouvy Ribbentrop-Molotov, ale dle mého názoru žáci neměli příliš prostoru, aby text důkladně rozebrali a komentovali, dokument tak pro žáky měl spíše ilustrativní charakter. Chápu sice možný protiargument pana učitele Chochola o nedostatku času k takovýmto aktivitám, ale tímto se vracíme zpět k problému vhodnosti a přiměřenosti předkládané faktografie.
V návaznosti na předcházející bych chtěl upozornit na další velmi závažný problém, a tím myslím stanovení cílů vyučovací hodiny. Souhlasím se všemi diskutujícími, že se jedná o složitou a komplikovanou věc, kterou lze mnohdy pociťovat čistě subjektivně, ale reálná naplnitelnost cílů musí být posuzována a hodnocena ryze objektivně. Jinými slovy řečeno, pokud si nastavím, i když čistě subjektivně, nějaký cíl, měl by být reálně naplnitelný a ověřitelný.
Na závěr bych chtěl panu Chocholovi nabídnout, zda by se od školního roku 2010/2011 nechtěl zapojit od pokusného ověřování inovovaného dějepisného kurikula v RVP G, které zhruba odpovídá úpravě v jejich ŠVP, tj. důrazu na moderní a zejména soudobé dějiny.
Zdravím všechny účastníky diskuse
Aleš Franc