Mgr. Jan Zouhar píše:
Dobrý den!
K bodu 1. Plně s Vámi souhlasím s Vaším přehledem dovedností, které by žáci měli zvládat na určité základní úrovní. Dodávám k tomu ale: i na střední škole musíme tyto dovednosti dále rozvíjet. Jak? Frontální výukou?
Dobrý den,
Nemohu dostatečně rozvíjet dovednosti žáků, dokud jsme tlačen časem, abych je naučil znalostem.
K čemu žákovi bude, když u něj budu každou hodinu rozvíjet kritické myšlení, analýzu a syntézu informací, sebekázeň, sebehodnocení, sebekritiku, schopnost zaujmout vlastní názor a umět ho obhájit, řešení problémových situací, práci s mapou, komunikační a prezentační dovednosti, když pak přijde test státní maturity nebo přijímacích zkoušek na vysokou školu, kde bude otázka na Pražské jaro 1968 a žák nebude vědět nic, protože se daná látka nestihla probrat…..V celkovém pořadí pak skončí někde v zadu a před ním budou hodnoceni žáci, kteří sice nemají dovednosti jako on, ale znalostně jsou na tom lépe…
Znovu opakuji – jsem pro výuku znalostí a dovedností v určité rovnováze. Ale opravdu mámě ve školách v hodinách dějepisu v současné době potřebný čas a prostor, aby to v rovnováze bylo?