Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Frontální výuka?
PříspěvekNapsal: stř 10. bře 2010 14:48:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Dobrý den, pokusme se zamyslet nad tím, zda v současném dějepisném vyučování převládající vyučovací forma (jakási "středoškolská přednáška") je skutečně nejoptimálnější cestou k dosažení výchovně vzdělávacích cílů. Jak lépe aktivizovat žáky (virtuální hospitace ukazuje, že mnozí žáci nepromluví za celou hodinu ani jednou, hovoří především žáci navštěvující společenskovědní seminář)?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Frontální výuka?
PříspěvekNapsal: pát 12. bře 2010 8:40:21 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Frontální výuka je nejrozšířenější vyučovací metoda, která je používána na gymnáziích z devadesáti procent, troufnu si tvrdit. Samozřejmě je to špatně ze dvou důvodů: efektivita této metody je velmi malá. Druhý důvod spočívá v tom, že bylo prokázáno, že se každý žák učí jinak. A měli bychom proto metody střídat, abychom nabídli žákům větší paletu učebních strategií.
Já bych ale rád zjistil PROČ učitelé nejraději používají tuto meodu. Napadá mne jen jeden důvod: je to metoda, která je z hlediska probírání látky nejrychlejší. A protože nás vysoké školy nutily, abychom žákům "nacpali" do hlavy co nejvíce informací, bylo to pro nás nejjednodušší. Vidíte ještě jiný důvod takové "obliby" frontální výuky?

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Frontální výuka?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 10:44:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. bře 2010 13:00:13
Příspěvky: 37
Mgr. Jan Zouhar píše:
Frontální výuka je nejrozšířenější vyučovací metoda, která je používána na gymnáziích z devadesáti procent, troufnu si tvrdit. Samozřejmě je to špatně ze dvou důvodů: efektivita této metody je velmi malá. Druhý důvod spočívá v tom, že bylo prokázáno, že se každý žák učí jinak. A měli bychom proto metody střídat, abychom nabídli žákům větší paletu učebních strategií.
Já bych ale rád zjistil PROČ učitelé nejraději používají tuto meodu. Napadá mne jen jeden důvod: je to metoda, která je z hlediska probírání látky nejrychlejší. A protože nás vysoké školy nutily, abychom žákům "nacpali" do hlavy co nejvíce informací, bylo to pro nás nejjednodušší. Vidíte ještě jiný důvod takové "obliby" frontální výuky?


Dobrý den,
k problematice frontální výuky toho hodně zaznělo v rámci on-line diskuse, nebudu se proto v argumentaci opakovat. Snad jen zopakuji, že jsem pro zařazování nových metod výuky do hodin dějepisu, ale frontální výuku považuji v rámci výuky za dominující.
Poznámka k Vašim důvodům:

1) pokud by byla efektivita výuky tak malá, jak tvrdíte, proč bychom tedy vychovávali stále nové a nové zájemce o historii, proč by se žáci hlásili po střední škole na obory historie, proč by si vybírali v hojném počtu volitelný dějepisný seminář ve 3. nebo 4 . ročníku, proč by za námi žáci chodili a tvrdili nám, že je hodiny dějepisu baví a pamatují si z nich nejvíce, proč má na školách relativně vysokou časovou dotaci atd.?
Logicky by přeci náš obor musel na školách paběrkovat a postupně zaniknout, respektive se sloučit s jinými předměty, protože přeci nejsme efektivní, když 90% z nás používá frontální výuku.
Proto si troufám tvrdit, že jednoznačně odsoudit frontální výuku nelze, pokud vše funguje jak má. Zároveň se ale nelze spokojit se současným stavem a čekat, že to tak bude vždycky. Vývoj za posledních dvacet let nabral obrovské tempo - vyvíjí se žáci, stejně jako učitelé a obor samotný. I proto bychom měli my - středoškolští učitelé dějepisu - naši frontální výuku oživovat novými formami, více komunikovat mezi sebou, předávat si zkušenosti z výuky apod.

2) Naprosto s Vámi souhlasím, že jedním z hlavních důvodů využívání frontální výuky je čas. Uvedu jeden osobní konkrétní příklad za všechny – první ročník, první pololetí. Za 30 vyučovacích hodin ( a to jsem mnohdy ještě rád, že se na těch 30 hodin dostanu) mám odučit okruhy historie jako věda, pravěk a starověk až po Řecko včetně, do toho musím zkoušet a psát testy + jedna hodina návštěva archivu a vím, že jsem limitován zadáváním domácích úkolů a domácí přípravy (již jsem zde psal o specifice naší školy) a do toho bych měl každou hodinu učit jinou formou, abych žákům - jak vy říkáte „nabídl žákům větší paletu učebních strategií“, z nichž řada je časově ( v rámci 45 minut) velmi náročná. Tak si nedokážu představit, jak bych to mohl reálně stihnout. Samozřejmě zde můžete argumentovat, že dokud to nezkusím, tak to nemohu tvrdit na 100%, ale myslím si, že každý reálně uvažující učitel do toho nepůjde a uchýlí se k převaze frontální výuky. Nechci, aby to vypadalo jako alibismus, je to jen vyjádření skutečného stavu věci. A to na jiných školách nemají tak vysokou dotaci dějepisu jako mám já u nás.

3) Jako další důvody – kromě času – bych zde souhlasně uvedl argumenty vyplývající z naší on-line diskuse – Pro žáky je to jednoduší, než v hodinách vyvíjet nějakou vyšší aktivitu, řada žáků své učitele „ráda poslouchá“, pro učitele je jednodušší do hodiny přijít a odvykládat látku, než pracně připravovat jiné formy apod.

S pozdravem Václav Chochol


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Frontální výuka?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 11:47:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Možná bychom měli rozlišit frontální výuku jakožto jednu ze základních vyučovacích forem z hlediska typu pedagogické interakce (vedle formy skupinové, individualizované) od pojetí výuky gymnaziálního dějepisu jako jakési středoškolské přednášky (učitel vykládá, žáci poslouchají, zapisují a jejich aktivita je mizivá - tzn. na průběžně kladené dotazy občas jednotlivci odpoví) - převažující metoda výuky je výklad učitele. Můj názor je, že i v rámci zvolené frontální formy výuky mohou být žáci mnohem více aktivizováni využitím širokého spektra vyučovacích metod - např. společně s vyučujícím vytvářejí kognitivní mapy, brainstorming, na interaktivní tabuli sami pomocí elektronického pera zaznamenávají údaje do mapy promítnuté při prezentaci, vyznačují symbolické prvky užité v předložené karikatuře, diskutují o záměrech fotografa a možných účincích fotografie na její pozorovatele apod.)

Argument, že si žáci nejvíce zapamatují z hodin dějepisu, pro mě není přesvědčivý - vzhledem k rozsahu vyložené látky (viz virtuální hospitace), který skutečně výrazně nepřesahuje rozsah ZŠ - jde o naprosté základy, musí být výsledkem takovéto hodiny vštěpení základních fakt (kognitivní cíle). Cíle afektivní a rovina dovedností nejsou při takovémto způsobu výkladu příliš dotčeny.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: