Dobrý den,
Původně jsme nechtěl do této diskuze vůbec zasahovat. Nejsem totiž didaktik ani metodik pedagogiky, nemohu tudíž zde vést polemiky na patřičné odborné úrovni. Jsem jen „pouhý učitel“, navíc původně historik, který se do školství dostal víceméně náhodou. Protože jsem ale při své odborně-historické činnosti ( publikace odborných statí a knih, přednášková činnost, zahraniční stáže apod.) měl možnost v rámci svých cest po cizině seznámit se i s problematikou školství, zareaguji svými postřehy, které snad nikoho nepohorší.
1) Zajímavý je pokus v rámci reformy českého školství přejít ze dne na den z modelu tradičního pro naše země rakousko-uherského ( bezmezná důvěra v učitele - co řekl pan učitel je svaté, tradiční frontální výuka či výuka pomocí středoškolské přednášky, důraz na memorování znalostí apod.), na model anglosaský ( učitel je koordinátorem žákovských činností, hodinu vede pomocí diskusí, žáci tráví hodně volného času na internetu a knihovnách, práce s prameny, projektové vyučování apod.).
Položme si ale otázky typu - je o tento radikální skok vůbec mezi českými učiteli a českou veřejností zájem? Není to je zájem a přání obce didaktiků? Jak to vypadá v ostatních částech bývalého Rakouska - Uherska - Polsku, Maďarsku, Slovensku, Rakousku? Je vůbec vhodné anglosaský model aplikovat na naše školství, když tu přes 200 let je prosazován model naprosto odlišný?
Mám dvě konkrétní zkušenosti
a) z USA – kde se žáci učí znalostem a dovednostem podle anglosaského modelu, umí perfektně dějiny USA, např. bitvu u Gettysburgu umí rozfázovat skoro po minutě, ale když se jich zeptáte na dějiny pravěku nebo starověku, Evropy nebo Asie, tak pomalu ani netuší, kde se oba kontinenty nachází….
b) z Francie – byl jsem přítomen na hodinách věnovaných druhé světové válce. Žáci dosáhli za využití moderních metod a aktivit perfektních znalostí z období tzv. „Republiky Vichy“. Látka byla probírána formou projektu a diskuse. Když ale padl dotaz na souvislosti, ke kterým došlo mimo území Francie ( holocaust mimo Francii, protektorát Čechy a Morava, Polský protektorát – Generální Government, vývoj v Třetí říši apod.) nebyli schopni dát dohromady jedinou větu. Na můj dotaz k vyučujícímu proč - mi odpověděl, že na to nezbývá při výuce čas….
Na těchto dvou příkladech samozřejmě nechci soudit celý systém.
Abychom se ale nesešli za 5 – 10 let znovu na diskusním fóru a nebavili se o tom, jak žáci perfektně zvládají dovednosti, ale jaksi nemají znalosti…, které po nich požadují státní maturity a vysoké školy.
Pokud po nás učitelích tedy chcete, abychom učili „jinak“, prosaďte změny - změňte pro střední školy radikálně osnovy, ať nemusíme opakovat, co bylo již jednou probráno na základní škole a zároveň nám zaručte, že se ta látka na základních školách opravdu probere, nechte nás probírat třeba jen moderní dějiny – na které tím pádem budeme mít čas a můžeme volit i jiné aktivity v hodinách. Zajistěte, abychom byli oproštěni od faktorů, kterými jsme zatěžováni mimo výuku, abychom opravdu mohli jen učit. Zajistěte nám vyšší mzdy a ne, že já budu mít po 7 letech praxe tabulkový plat 18 600 hrubého
a jsem tak neustále nucen vyvíjet mimoškolní aktivity, abych uživil sebe a rodinu.
2) Teorie ( jak by to teoreticky při výuce na středních školách mohlo vypadat, jak by žáci při výuce byli rovnocennými partnery učitelů, hodiny by probíhaly formou projektů a diskusí, na které by se žáci připravili doma, ve svém osobním volnu…. ) a realita ( jak to skutečně vypadá, jaké má školství prostředky, kdo ve školství působí, jací žáci přichází na střední školy, učitelé jenom neučí – jsou zatěžováni vedlejšími faktory, nemáte ve třídě jen samé žáky prahnoucí po vzdělání, řada žáků ani nemá pro studium na střední škole studijní předpoklady – ale dětí je málo, školy musí nějak přežít , tak se tyto děti naberou) jsou dvě naprosto odlišné roviny daného problému.
Já osobně se pohybuji v rovině reality - co vy?
Tady bych chtěl ocenit především příspěvky a postřehy pana Aleše France a paní Denisy Labischové, na kterých se sice nezapře jejich didaktický, teoretický přístup, ale zároveň se věci podle mě snaží vidět reálně. Jejich postřehy jsou pro mě přínosem pro mou praxi.
3) Abych definitivně rozsekl problematiku mého, podle některých nevhodně zvoleného, cíle pro virtuální hospitaci – „Cílem této vyučovací hodiny je vytvořit u žáků realistický pohled na historické události předcházející vypuknutí 2. světové války“.
Tento cíl mi byl doporučen přímo didaktikem z VÚP.
Protože byl pro mě srozumitelný, neviděl jsme jediný důvod, abych ho nepoužil…
4) Smysl virtuální hospitace – pokud se projekt jmenuje, jak se jmenuje, nechápu reakci některých kolegů. Význam slova hospitace je podle mě – návštěva cizího elementu ( kolega, ředitel, inspektor, kamera) v hodině vyučujícího. A tady bych chtěl zdůraznit - v běžné hodině vyučujícího. Bohužel představa většiny učitelů je asi taková, že když jim do hodiny přijde inspektor nebo ředitel, že musí předvádět „didakticky ideální hodinu“, aby byli dobře hodnoceni. Jaký to má ale ve skutečnosti smysl, když pak zbylých 99% výuky probíhá „ ve starých kolejích“, mnohdy neodpovídající ani vzdáleně standardní výuce na střední škole( tady by se asi řada z Vás divila, jak to v reálu vypadá). Ale v hospitační zprávě se objeví, jak vynikající pedagog na škole učí…Obě strany jsou pak spokojeny, přitom problém to neřeší, spíše naopak.
Já sám bych po mé zkušenosti navrhoval, celý projekt pojmout rozsáhleji, tzn. že by kamera byla přítomna v hodině vyučujícího ne jednu vyučovací hodinu, ale několikrát po sobě, třeba 14 dnů či měsíc, a teprve potom by se celý blok výuky mohl didakticky hodnotit.
Pokud voláte po předvedení ideální hodiny, pak celý projekt nazvěte jinak ( Ideální hodina, Příklady ideální, vzorové praxe apod.) a jinak ho koncipujte ( učitel prodiskutuje koncepci hodiny s didaktikem, určí se dopředu formy a metody výuky apod.). Zda to bude pro běžného středoškolského pedagoga přínosné, je podle mě „otázka do pranice“.
S pozdravem Václav Chochol