Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Smysl a využití virtuálních hospitací
PříspěvekNapsal: úte 16. bře 2010 12:30:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 04. pro 2009 10:09:24
Příspěvky: 30
Protože se téma rozšířilo o diskusi o smyslu a využití virtuálních hospitací, udělal jsem z toho nové téma.

Jiří Posselt píše:
Václav Chochol píše:
Při vstupu do projektu virtuální hospitace jsem byl postaven před dvě možnosti, jak se k problematice postavit:
1) Připravit si „ideální – vzorovou“ hodinu, plnou moderních forem výuky, aktivačních a motivačních prvků, s využitím moderní techniky – každý žák by pracoval s notebookem apod. Z mého pohledu by se jednalo trošku o „komedii“. Byl jsem dokonce přesvědčován některými svými kolegy, že oni by to tak udělali,aby “ vypadali“ před ostatními dobře.
2) Představit svoji práci, za kterou jsou vidět hmatatelné výsledky, pomocí „ standardní hodiny“. Prostě ukázat, jak vypadá běžná vyučovací hodina na našem, specificky zaměřeném gymnáziu.
Je jasné pro jakou variantu jsem se ihned rozhodl. A myslím si, že by to měl být jeden ze smyslů virtuálních hospitací – ukázat, představit svoji práci, a ne jenom jak by to mohlo v ideálním případě vypadat.

Domnívám se (a není to polemika výhradně s autorem ocitovaného odstavce), že smyslem virtuálních hospitací by naopak mělo být předvést hodinu, již bychom mohli z hlediska probíhající "reformy" (promiňte mi ty uvozovky) označit za vzorovou. Tedy hodinu, která plní konkrétní výstupy ze ŠVP a navíc (pokud nejsou "procedurální výstupy" součástí osnov) rozvíjí žákovské kompetence. Obojí pokud možno způsobem, který by každodenní výuka umožňovala (ne tedy "divadlo"). Na plánovaní takových vzorových hodin by se podíleli nejen učitelé (aby tím nenesli "kůži na trh" - neb o to nám přeci nejde) spolu se zúčastněnými experty (kteří zde podle mého soudu dosud hrají prakticky bezvýznamnou roli). Kůži na trh by tak nesli spíš experti než sami učitelé.
Jako koordinátoři zavádění změn do běžné výuky musíme hledat EFEKTIVNÍ (co nejrychlejší a nejsnadněnší v poměru k zamýšlenému výsledku, ekonomické hledisko nechávám stranou) cesty ke ZEFEKTIVNĚNÍ VV procesu na našich školách. Mírně pochybuji, že takovou cestou je sledování a následný rozbor hodin, kterých každý učitel ročně odučí desítky, tedy běžných průměrných (bez negativní konotace) hodin.


Nejsem si sice zcela jist, zda výše citovaná poznámka kolegy Posselta byla určena přímo mně, nebo někomu jinému, ať už expertu nebo ne-expertu, když to nebyla polemika výhradně s autorem, tj. panem Chocholem, ale přesto si dovolím reagovat v tom smyslu, že se naopak domnívám, že vzorová hodina může ze své podstaty být jen jedna, příp. se může jednat o vzorovou sadu hodin, což může být jen těžko tím hlavním smyslem virtuálních hospitací, kterých se účastní různí učitelé, různých aprobací a z různých škol. Myslím, že by skutečně šlo jen velmi nesnadno za těchto podmínek vytvořit nějaké vzorové (ideální) hodiny. Ke skutečnému smyslu virtuálních hospitací se nejzasvěceněji vyjádří někdo ze členů projektového týmu Kurikulum G, pod jehož gesci koncept virtuálních hospitací spadá.
Navíc školy a jednotliví učitelé mají k dispozici jednotlivé RVP, manuály pro tvorbu ŠVP, ČŠI disponuje veřejně dostupnými kritérii pro hodnocení atd. atd. A teď bychom měli ještě vytvářet vzorové hodiny? To bychom se možná mohli rovnou vrátit k jednotným osnovám?
Co si budeme povídat, při konkrétní vyučovací hodině musí, chtě nechtě, nést "kůži na trh" učitel. Tedy asi ne ve smyslu, že se na virtuálně hospitovanou hodinu snese totální kritika, která ji "rozcupuje" do poslední "nitky", ale nad hodinou se rozvine pokud možno bohatá diskuse kolegů-učitelů, příp. i prakticky bezvýznamných expertů, která zahrne jak to méně povedené, tak to dobré a zdařilé. A to je, myslím, jeden z hlavních smyslů a záměrů virtuálních hospitací.
Anebo že bychom podrobili virtuálním hospitacím ty prakticky bezvýznamné experty, aby alespoň získali na "popularitě", když už postrádají na významu :D.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podělte se o své dojmy z hodiny
PříspěvekNapsal: úte 16. bře 2010 13:29:30 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Možná by bylo dobré v budoucnu koncipovat vzorovou hodinu jako ukázku jen nějakého aspektu: rozvoj některé klíčové kompetence, prvky činnostního učení, začlenění a využití průřezových hodin v daném předmětu. A o tom by se pak hlavně mohla vést diskuse.

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podělte se o své dojmy z hodiny
PříspěvekNapsal: úte 16. bře 2010 17:06:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Mgr. et Mgr. Aleš Franc píše:
Tedy asi ne ve smyslu, že se na virtuálně hospitovanou hodinu snese totální kritika, která ji "rozcupuje" do poslední "nitky", ale nad hodinou se rozvine pokud možno bohatá diskuse kolegů-učitelů, příp. i prakticky bezvýznamných expertů, která zahrne jak to méně povedené, tak to dobré a zdařilé. A to je, myslím, jeden z hlavních smyslů a záměrů virtuálních hospitací.
Anebo že bychom podrobili virtuálním hospitacím ty prakticky bezvýznamné experty, aby alespoň získali na "popularitě", když už postrádají na významu :D.

Dobrý den, zdravím všechny kolegy. Vidím také smysl v tom, že se společně s Vámi kolegy zamyslíme nad určitými aspekty prezentované "běžné" vyučovací hodiny. Proto jsem se také snažila zavést taková podtémata diskuze, která by posloužila k výměně zkušeností v různých metodických otázkách. Budu ráda, když se do diskuze zapojí více učitelů z praxe, protože přispívá-li z řad učitelů převážně pouze pan kolega Chochol (kterého si za účast na virtuálních hospitacích velmi vážím a který se snaží odpovídat vždy vyčerpávajícím způsobem), může se průběh diskuze jevit jako "obhajoba" jednoho konkrétního vyučujícího a to jistě není záměrem diskuzí k VH. Věřím, že se možnost diskutovat o aktuálních otázkách dějepisného vyučování rychle rozšíří mezi pedagogy a že se postupně do diskuze zapojí. Domnívám se také, že vytvořit jakési modelové hodiny sestavené experty by nebylo smysluplné, protože právě běžná hodina může být větším zdrojem inspirace a zamyšlení.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podělte se o své dojmy z hodiny
PříspěvekNapsal: úte 16. bře 2010 18:23:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 12. pro 2007 21:06:01
Příspěvky: 110
Dobrý den! Jeden příklad: při každé příležitosti opakuji (začínajícím) učitelům, že cíl hodiny musí být konkrétní a má být formulován (podobně jako výstupy ŠVP) pomocí nějaké měřitelné žákovské činnosti. Pokud to tak není, je efektivnost celé hodiny přinejmenším diskutabilní. Jak ověřím například splnění cíle: "Cílem této vyučovací hodiny je vytvořit u žáků realistický pohled na historické události předcházející vypuknutí 2. světové války." ???
Učitelé, kteří dokáží cíle formulovat (a z nich vycházet při volbě forem a metod práce, pomůcek, způsobu shrnutí hodiny atd. atd.), se na takové virtuální hospitace dívat nebudou, (začínající) učitelé se to tu nenaučí (a na fakultách je to bohužel nenaučili), neboť na formulaci cíle není ze strany expertů dostatečně brán zřetel, natož kladen důraz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podělte se o své dojmy z hodiny
PříspěvekNapsal: úte 16. bře 2010 20:04:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 20. kvě 2009 14:15:52
Příspěvky: 252
Dobrý den, chtěla bych reagovat na několik poznámek, které se objevují v diskusi PODĚLTE SE O SVÉ DOJMY Z HODINY. Tyto poznámky se ale vztahují k virtuálním hospitacím obecně, k jejich smyslu, proto bych si jako člen realizačního týmu dovolila krátké vyjádření.

Jiří Posselt píše:
Domnívám se (a není to polemika výhradně s autorem ocitovaného odstavce), že smyslem virtuálních hospitací by naopak mělo být předvést hodinu, již bychom mohli z hlediska probíhající "reformy" (promiňte mi ty uvozovky) označit za vzorovou.

Záměrem virtuálních hospitací je především zaznamenat a zpřístupnit to, jak se v současné době učí na gymnáziích. Se všemi klady i zápory, jejichž odhalování nám může pomoci zkvalitnit vlastní výuku. Představujeme virtuální hospitace jako možnost vzájemného se učení, chceme podnítit vzájemné hospitování na škole. Model virtuálních hospitací nám umožňuje překonat některé překážky (časové a prostorové), které s sebou vzájemné hospitace na školách nesou.

Jiří Posselt píše:
spolu se zúčastněnými experty (kteří zde podle mého soudu dosud hrají prakticky bezvýznamnou roli).

Nepovažujeme roli expertů za bezvýznamnou! Naopak, experti jsou pro nás, pro učitele i pro diskutující důležitými partnery. Do virtuálních hospitací přinášejí pohled vysokoškolského didaktika, který má zkušenosti s rozborem hodin. Díky této zkušenosti experti velmi pěkně upozornili na místa z virtuálních hospitací, které mohou být podnětem pro zamyšlení (například rozdělování žáků do skupin, klasifikace výuky, sebehodnocení žáků, povolování taháků, práce s ikonografickým materiálem). Experti nám do virtuálních hospitací přináší jiné úhly pohledu - a toho si vážíme :-)

Jiří Posselt píše:
Dobrý den! Jeden příklad: při každé příležitosti opakuji (začínajícím) učitelům, že cíl hodiny musí být konkrétní a má být formulován (podobně jako výstupy ŠVP) pomocí nějaké měřitelné žákovské činnosti. Pokud to tak není, je efektivnost celé hodiny přinejmenším diskutabilní. Jak ověřím například splnění cíle: "Cílem této vyučovací hodiny je vytvořit u žáků realistický pohled na historické události předcházející vypuknutí 2. světové války." ???
Učitelé, kteří dokáží cíle formulovat (a z nich vycházet při volbě forem a metod práce, pomůcek, způsobu shrnutí hodiny atd. atd.), se na takové virtuální hospitace dívat nebudou, (začínající) učitelé se to tu nenaučí (a na fakultách je to bohužel nenaučili), neboť na formulaci cíle není ze strany expertů dostatečně brán zřetel, natož kladen důraz.

Formulování cílů výuky je pro mnoho učitelů oříškem, většinou je cíl výuky ztotožňován s obsahem výuky. Naučit se formulovat cíle výuky je dlouhodobý proces a budeme rádi, pokud se nám tuto dovednost podaří posílit. Děkujeme za připomínku, že bychom se měli právě na formulování cílů více zaměřit.

Formulování cílů také velmi úzce souvisí s hodnocením výuky i se sebehodnocením učitelů. Pokud jsou cíle formulovány především obsahově, pak se i hodnocení učitele vztahuje většinou k faktografické stránce (co se stihlo, co se nestihlo). Právě sebehodnotící složka virtuálních hospitací může krůček po krůčku ukazovat, že by cíle a hodnocení měly směřovat za obsah výuky, že by měly odpovídat na otázky JAK? a PROČ? (než jen na otázku CO?)

Držte nám palce, aby se nám těchto cílů podařilo dosáhnout :-)

Alena Hesová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podělte se o své dojmy z hodiny
PříspěvekNapsal: úte 16. bře 2010 23:40:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. kvě 2009 13:21:22
Příspěvky: 108
Dobrý den,

děkujeme za zajímavé postřehy, které se dotýkají současného pojetí virtuálních hospitací, jen si nejsem jistá, zda taková diskuze patří právě do tématu „Podělte se o své dojmy z hodiny“. Možná by zasloužila více prostoru v samostatném tématu.

Kolegyně Alena Hesová již popsala naše současné pojetí virtuálních hospitací a náš hlavní záměr, tedy vyzkoušet nový nástroj pro vzdělávání učitelů, který staví na autentických videonahrávkách vyučovacích hodin a který by měl podpořit zejména aktivní vzájemné učení.

Podobně jako vzájemné hospitace mohou být i virtuální hospitace jedním z nástrojů, který učitelům v konfrontaci s vyučováním kolegy může pomoci dozvědět se více o jejich vlastní výuce, podnítit je k tomu, aby o svých hodinách a vyučovacím procesu častěji přemýšleli, měli zájem měnit se a rozvíjet své profesní dovednosti. Jedná se přitom o dvousměrný proces, při kterém natočený učitel i kolegové, kteří se na jeho hodinu podívají a diskutují o ní, mohou mít prospěch ze vzájemného sdílení zkušeností.

Jsem přesvědčena, že k tomu mohou dobře posloužit právě tzv. „běžné“ hodiny. Při sledování takové hodiny, více či méně didakticky zdařilé, si učitelé mohou dobře uvědomit, že jejich kolegové často určité téma pojímají značně odlišně, nebo naopak velmi podobně, mohou sledovat, zda použité techniky, metody a formy práce byly v dané hodině efektivně využity, a přemýšlet o tom, jak by určité konkrétní téma zpracovali oni sami v kontextu jejich výuky (tedy v podmínkách jejich školy, s jejich žáky, s uplatněním jejich profesních dovedností).

V následných diskuzích se mohou mimo jiné naučit, jak efektivně poskytovat zpětnou vazbu k hodině, pod vedením zkušeného experta, jehož roli v projektu určitě nevnímáme jako okrajovou, jsou podněcováni k diskuzi o zajímavých i diskutabilních místech hodiny, zároveň zde svůj pohled na výuku mohou konfrontovat s představami kolegů. Také se zde může dobře ukázat, že každý pedagog má trochu jiné představy o vzdělávání a učebním procesu a že někdy nemusí být snadné jeho přesvědčení ovlivnit.

Domnívám se, že virtuální hospitace, zejména pokud bude účast v diskuzích hojná, přispějí mimo jiné k tomu, že natáčení učitelé i „návštěvníci“ natočených hodin budou častěji reflektovat vlastní práci, začnou větší měrou usilovat o změny ve vlastní výuce a učiní takové kroky, které napomohou k jejich vlastnímu rozvoji.

Přesto, že některé natočené hodiny nebudou naplňovat představu tzv. „vzorových“ hodin, věřím, že v rámci virtuálních hospitací vzniknou videozáznamy, které zajímavým způsobem ukáží, jak je možné rozvíjet konkrétní klíčové kompetence žáků a naplňovat očekávané výstupy v duchu RVP.

_________________
Zdeňka Švecová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podělte se o své dojmy z hodiny
PříspěvekNapsal: stř 17. bře 2010 10:43:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 12. pro 2007 21:06:01
Příspěvky: 110
Mgr. Alena Hesová píše:
Do virtuálních hospitací přinášejí pohled vysokoškolského didaktika, který má zkušenosti s rozborem hodin. Díky této zkušenosti experti velmi pěkně upozornili na místa z virtuálních hospitací, které mohou být podnětem pro zamyšlení (například rozdělování žáků do skupin, klasifikace výuky, sebehodnocení žáků, povolování taháků, práce s ikonografickým materiálem). Experti nám do virtuálních hospitací přináší jiné úhly pohledu - a toho si vážíme :-)
Alena Hesová


Vážená paní kolegyně, dovolil bych si vyjádřit přesvědčení, že "rozdělování žáků do skupin, sebehodnocení žáků, povolování taháků" a další podobná témata jsou z hlediska probíhající reformy okrajová (ačkoliv jejich význam jako takový nikdo nezpochybňuje). Nicméně musím říci, že se nedivím, že nám z fakult do škol chodí učitelé, kteří nerozumějí motivaci, nedokáží formulovat cíl hodiny, nemají ponětí o činnostní výuce, klíčových kompetencích atd. atd., když s nimi experti na vysokých školách rozebírají "povolování taháků".
Jsem přesvědčen, že chceme-li naše školství posunout vpřed, musíme správně volit priority. Nejdříve se naučme stanovit cíl hodiny a ukažme učitelům, co je činnostní výuka, pak pojďme diskutovat o sebehodnocení žáka. Když učím, nedělám s žáky vše najednou, ale postupuji od důležitého k méně důležitému. Rovněž snad nebudeme pochybovat o důležitosti vzoru v procesu učení. Proto mluvím o významu hodin, které mohou být za vzor považovány.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podělte se o své dojmy z hodiny
PříspěvekNapsal: stř 17. bře 2010 10:50:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 12. pro 2007 21:06:01
Příspěvky: 110
Mgr. Zdeňka Švecová píše:

Domnívám se, že virtuální hospitace, zejména pokud bude účast v diskuzích hojná, přispějí mimo jiné ...


O to mi, paní kolegyně, jde. Nečekám hojnou účast do doby, než se zde budou předvádět hodiny zasluhující označení "velmi dobré," ba "špičkové."


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl a využití virtuálních hospitací
PříspěvekNapsal: stř 17. bře 2010 11:30:09 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Připojuji se k Jiřímu: zatím hospitace neukazují nic, co by bylo hodno následování. A to je zlé.

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Smysl a využití virtuálních hospitací
PříspěvekNapsal: stř 17. bře 2010 20:55:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Mně se hodiny, které jsme viděli, líbily. Myslím si, že v každé z nich je možno najít něco, co je hodno následování, i když to byly většinou hodiny běžného charakteru.
A o tom, že byly užitečné, svědčí i tato diskuse - hledáme a snažíme se pojmenovat, co bychom vlastně chtěli vidět, co bychom chtěli, aby ve školách probíhalo. A díky tomu se určitě najdou hodiny, které budou opravdu netradiční - a je pravda, že na ty se těším.

_________________
Petr Krupka


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: