Dobrý den, chtěla bych reagovat na několik poznámek, které se objevují v diskusi PODĚLTE SE O SVÉ DOJMY Z HODINY. Tyto
poznámky se ale vztahují k virtuálním hospitacím obecně, k jejich smyslu, proto bych si jako člen realizačního týmu dovolila krátké vyjádření.
Jiří Posselt píše:
Domnívám se (a není to polemika výhradně s autorem ocitovaného odstavce), že smyslem virtuálních hospitací by naopak mělo být předvést hodinu, již bychom mohli z hlediska probíhající "reformy" (promiňte mi ty uvozovky) označit za vzorovou.
Záměrem virtuálních hospitací je především zaznamenat a zpřístupnit to,
jak se v současné době učí na gymnáziích. Se všemi klady i zápory, jejichž odhalování nám může pomoci zkvalitnit vlastní výuku. Představujeme virtuální hospitace jako možnost vzájemného se učení, chceme podnítit vzájemné hospitování na škole. Model virtuálních hospitací nám umožňuje překonat některé překážky (časové a prostorové), které s sebou vzájemné hospitace na školách nesou.
Jiří Posselt píše:
spolu se zúčastněnými experty (kteří zde podle mého soudu dosud hrají prakticky bezvýznamnou roli).
Nepovažujeme roli expertů za bezvýznamnou! Naopak, experti jsou pro nás, pro učitele i pro diskutující důležitými partnery. Do virtuálních hospitací přinášejí pohled vysokoškolského didaktika, který má zkušenosti s rozborem hodin. Díky této zkušenosti experti velmi pěkně upozornili na místa z virtuálních hospitací, které mohou být podnětem pro zamyšlení (například rozdělování žáků do skupin, klasifikace výuky, sebehodnocení žáků, povolování taháků, práce s ikonografickým materiálem). Experti nám do virtuálních hospitací přináší jiné úhly pohledu - a toho si vážíme
Jiří Posselt píše:
Dobrý den! Jeden příklad: při každé příležitosti opakuji (začínajícím) učitelům, že cíl hodiny musí být konkrétní a má být formulován (podobně jako výstupy ŠVP) pomocí nějaké měřitelné žákovské činnosti. Pokud to tak není, je efektivnost celé hodiny přinejmenším diskutabilní. Jak ověřím například splnění cíle: "Cílem této vyučovací hodiny je vytvořit u žáků realistický pohled na historické události předcházející vypuknutí 2. světové války." ???
Učitelé, kteří dokáží cíle formulovat (a z nich vycházet při volbě forem a metod práce, pomůcek, způsobu shrnutí hodiny atd. atd.), se na takové virtuální hospitace dívat nebudou, (začínající) učitelé se to tu nenaučí (a na fakultách je to bohužel nenaučili), neboť na formulaci cíle není ze strany expertů dostatečně brán zřetel, natož kladen důraz.
Formulování cílů výuky je pro mnoho učitelů oříškem, většinou je cíl výuky ztotožňován s obsahem výuky. Naučit se formulovat cíle výuky je dlouhodobý proces a budeme rádi, pokud se nám tuto dovednost podaří posílit. Děkujeme za připomínku, že bychom se měli právě na formulování cílů více zaměřit.
Formulování cílů také velmi úzce souvisí s hodnocením výuky i se sebehodnocením učitelů. Pokud jsou cíle formulovány především obsahově, pak se i hodnocení učitele vztahuje většinou k faktografické stránce (co se stihlo, co se nestihlo). Právě sebehodnotící složka virtuálních hospitací může krůček po krůčku ukazovat, že by cíle a hodnocení měly směřovat za obsah výuky, že by měly odpovídat na otázky JAK? a PROČ? (než jen na otázku CO?)
Držte nám palce, aby se nám těchto cílů podařilo dosáhnout Alena Hesová