Zvu Vás k diskusi nad zhlédnutou hodinou, kterou uvedu dvěma příklady:
První příklad: Velmi často se mně stává, že pokud někomu řeknu, že jsem geograf, odpoví: mapy!
A následuje: ukazování na mapě, slepá mapa, křížovky, zajímavosti, fakta (čísla), hlavní města, města, řeky, hory, pohoří .... Když jsem psal tento příklad, druhý den se objevil text, který uvádím ve svém druhém příspěvku.
Druhý příklad: budoucí učitelka zeměpisu a chemie se vrátila z praxe a přiznala, že žáky více bavila chemie než zeměpis. Proč? V chemii museli vyvozovat, přemýšlet, v zeměpise museli biflovat. Proč s žáky jako v hodinách chemie nepřemýšlela?
Otázky do diskuse ke konkrétní hodině:> Co je v tomto tématu generalizací/konceptem (modelem, teorií, zákonitostí apod.)?
> Jaké jsou v této generalizaci nezbytné pojmy?
> Jaká jsou nezbytně nutná fakta k podpoření pojmů a zapadající do generalizace/konceptu?
Může učitelem vybraná generalizace ovlivnit výběr pojmů a fakt?
Jakou s tím máte zkušenost? Vybíráte z učebnice nebo podle sebe nebo podle toho, o čem se zrovna mluví (např. dokument v TV, diskuse ve sborovně/kabinetě)?
Na diskusi se těší
Jaroslav
Pozn.: o čem tady hovořím, se jmenuje Brunerův koncept struktury vědomostí a najdete jej například v: Pasch et al. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál Praha, na straně 55Pozn.(2) postřeh žáků: „Toto byla první hodina, při které jsme se drželi tématu a neodbíhali jsme k věcem zajímavým, leč s probíraným tématem úplně nesouvisejícím.“Našel jsem pár videi se zeměpisnou tématikou. Pokud je znáte, jakou s nimi máte zkušenost? Máte nějaká videa na téma zhlédnuté hodiny (hydrosféru)? Obecně, jak využíváte takových krátkých videí? Jak s videi pracujete?
>
Roční období http://www.youtube.com/watch?v=taHTA7S_JGk>
Píseň snad o všech zemích světa! http://www.youtube.com/watch?v=VyzQItUhXyw>
Ladislav Vodička - Já tu zemi znám http://www.youtube.com/watch?v=YCZ6k_QcvEE&NR=1>
Dvouletá dívenka ovládá ukazování na mapě světa http://www.youtube.com/watch?v=r43yCiKlbCo[/list]