Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

ONLINE DISKUZE: 31. 3. 2010 od 16.00 do 18.00
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=413&t=4675
Stránka 5 z 5

Autor:  Jana Stará [ stř 31. bře 2010 16:35:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 31. 3. 2010 od 16.00 do 18.00

otázka pro p.uč. Bendla - s lítostí musím podotknout, že na mne výuka zeměpisu nezanechala nějaké výraznější stopy, jen matně si vybavím pár útržků z hodin, o to více mne zaujala hodina Vaše. Základní školu jsem dokončila v r. 1987 a když jsem sledovala Vaši hodinu, překvapilo mne, že i přes patrnou nervozitu (Vaši i jejich) Vám byli studenti rovnocennými partnery. Já a moji současníci jsme se při vyučování rozhodně takto nechovali ( a to nás nikdo nenatáčel). Jak vnímáte současnou generaci právě v diskutovaných otázkách? Jsou ochotni komunikovat,učit se, sdělovat svůj názor a stát si za ním? Jak jste je v tomto ohledu ovlivnil Vy sám? Děkuji za odpověď a ráda bych vyjádřila hluboký obdiv ke všem učitelům, co toto natáčení dosud podstoupili, věřím, že je to velmi náročné.

Autor:  Jaroslav Vávra [ stř 31. bře 2010 16:35:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 31. 3. 2010 od 16.00 do 18.00

Václav Chochol píše:
Pavel Bendl píše:
Jaroslav Vávra píše:
Otázka pro kolegu Bendla:
Téma hydrogeografie má vícehodinovou dotaci. Jak redukujete celý obsah do maturitních 15 minut?

Opět je to otázka na delší povídání, takže se pokusím velmi stručně... U maturity je 15 minut na hydrogeografii opravdu málo (doufám, že mi studenti odpustí), ale konkrétně, na obecnou hydrogegrafii mají studenti na potítku připravené body ke kterým by se měli stihnout vyjádřit a zároveň se tato otázka prolíná do České rep., kde v okruhu "fyzická geografie ČR" je jedním z bodů Hydrogeografie ČR.


Dobry den,
zdravím z Českých Budějovic,
chtěl bych se Vás zeptat na tradiční geografický problém při výuce zeměpisu na středních školách – a sice poměr mezi učivem a časovou dotací fyzické geografie a socioekonomické (sociogeografické), potažmo regionální geografie – jak je to na Vaší škole?
Já jsem zastáncem většího důrazu na socioekonomickou (sociogeografickou), potažmo regionální geografii na středních školách a fyzickogeografickou na základních školách.
Jaká je Vaše zkušenost a názor?

PS: Já mám v maturitních otázkách hydrogeografii spolu s atmosférou v jedné otázce dohromady….Právě proto, aby s dostalo na socioekonomickou a regionální geografii

S pozdravem Václav Chochol


To je dobrá otázka a naznačené řešení je podle mého názoru jedno z možných. Považuji totiž zeměpisné učivo za příliš se opakující mezi ZŠ a SŠ. Další možnost je spírální učivo (dělají hlavně Němci, ale i US standardy jsou v režimu spirálního kurikula). Pro mne osobně je české kurikulum přísliš přetížené regionální geografií. Ale to je můj názor.

Autor:  Jaroslav Vávra [ stř 31. bře 2010 16:45:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 31. 3. 2010 od 16.00 do 18.00

Jana Stará píše:
otázka pro p.uč. Bendla - s lítostí musím podotknout, že na mne výuka zeměpisu nezanechala nějaké výraznější stopy, jen matně si vybavím pár útržků z hodin, o to více mne zaujala hodina Vaše. Základní školu jsem dokončila v r. 1987 a když jsem sledovala Vaši hodinu, překvapilo mne, že i přes patrnou nervozitu (Vaši i jejich) Vám byli studenti rovnocennými partnery. Já a moji současníci jsme se při vyučování rozhodně takto nechovali ( a to nás nikdo nenatáčel). Jak vnímáte současnou generaci právě v diskutovaných otázkách? Jsou ochotni komunikovat,učit se, sdělovat svůj názor a stát si za ním? Jak jste je v tomto ohledu ovlivnil Vy sám? Děkuji za odpověď a ráda bych vyjádřila hluboký obdiv ke všem učitelům, co toto natáčení dosud podstoupili, věřím, že je to velmi náročné.

Vysokoškolští studenti jsou asi stejní v ochotě diskutovat jako středoškoláci. Někteří mají již vyhraněné názory jsou dobře připravení z gymnázií či jiných středních jiní méně. Záleží i na tématu.

Autor:  Václav Chochol [ stř 31. bře 2010 16:49:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 31. 3. 2010 od 16.00 do 18.00

Citace:
Citace:
Opět je to otázka na delší povídání, takže se pokusím velmi stručně... U maturity je 15 minut na hydrogeografii opravdu málo (doufám, že mi studenti odpustí), ale konkrétně, na obecnou hydrogegrafii mají studenti na potítku připravené body ke kterým by se měli stihnout vyjádřit a zároveň se tato otázka prolíná do České rep., kde v okruhu "fyzická geografie ČR" je jedním z bodů Hydrogeografie ČR.
Ano, problém časových dotací je asi celorepublikový. U nás je na nižším stupni v každém ročníku máme 2 hodiny týdně, na vyšším gymplu kvinta-septima také 2 hodiny, v oktávě je volitelný dvouhodinový seminář a součástí je bohužel jen jedna geologicko-geografická exkurze, která je 5dnů...

Dobry den,
Můj dotaz ani tak nesměřoval k časové dotaci, tady hodně záleží na vedení školy a zamření studia, ale spíše na vyváženost nebo nevyváženost FG a SG geografie?
U nás učíme FG geografii pouze první pololetí prvního ročníku, v dalších ročnících se snažíme rozšiřovat žákům znalosti z FG geografie v rámci regionální geografie.
S pozdravem Václav Chochol

Autor:  Jaroslav Vávra [ stř 31. bře 2010 16:50:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 31. 3. 2010 od 16.00 do 18.00

Obecně k diskusi: považuji za přínosné volit kontroverzní témata a končit nejednoznačným závěrem. Tady považuji nesdělovat svůj (učitelům) názor). Studenti pak pokud je téma zaujme, budou o něm přemýšlet a diskutovat i mimo třídu.

Autor:  Pavel Bendl [ stř 31. bře 2010 16:50:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 31. 3. 2010 od 16.00 do 18.00

Jana Stará píše:
otázka pro p.uč. Bendla - s lítostí musím podotknout, že na mne výuka zeměpisu nezanechala nějaké výraznější stopy, jen matně si vybavím pár útržků z hodin, o to více mne zaujala hodina Vaše. Základní školu jsem dokončila v r. 1987 a když jsem sledovala Vaši hodinu, překvapilo mne, že i přes patrnou nervozitu (Vaši i jejich) Vám byli studenti rovnocennými partnery. Já a moji současníci jsme se při vyučování rozhodně takto nechovali ( a to nás nikdo nenatáčel). Jak vnímáte současnou generaci právě v diskutovaných otázkách? Jsou ochotni komunikovat,učit se, sdělovat svůj názor a stát si za ním? Jak jste je v tomto ohledu ovlivnil Vy sám? Děkuji za odpověď a ráda bych vyjádřila hluboký obdiv ke všem učitelům, co toto natáčení dosud podstoupili, věřím, že je to velmi náročné.

Ano, máte pravdu, že výuka zeměpisu doznala mnohých změn a právě rozebíraná regionální geografie je toho důkazem. Je jasné, že učitelé zeměpisu se musí nutně stále vzdělávat a já bych byl klidně pro to, aby procházeli nějakými atestacemi (podobně jako doktoři) a tím prokázali, že stále drží krok s dobou...

Autor:  Pavel Bendl [ stř 31. bře 2010 16:59:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 31. 3. 2010 od 16.00 do 18.00

Citace:
Václav Chochol píše:
Opět je to otázka na delší povídání, takže se pokusím velmi stručně... U maturity je 15 minut na hydrogeografii opravdu málo (doufám, že mi studenti odpustí), ale konkrétně, na obecnou hydrogegrafii mají studenti na potítku připravené body ke kterým by se měli stihnout vyjádřit a zároveň se tato otázka prolíná do České rep., kde v okruhu "fyzická geografie ČR" je jedním z bodů Hydrogeografie ČR.


Ano, problém časových dotací je asi celorepublikový. U nás je na nižším stupni v každém ročníku máme 2 hodiny týdně, na vyšším gymplu kvinta-septima také 2 hodiny, v oktávě je volitelný dvouhodinový seminář a součástí je bohužel jen jedna geologicko-geografická exkurze, která je 5dnů...



Dobry den,
Můj dotaz ani tak nesměřoval k časové dotaci, tady hodně záleží na vedení školy a zamření studia, ale spíše na vyváženost nebo nevyváženost FG a SG geografie?
U nás učíme FG geografii pouze první pololetí prvního ročníku, v dalších ročnících se snažíme rozšiřovat žákům znalosti z FG geografie v rámci regionální geografie.
S pozdravem Václav Chochol[/quote]
Vyváženost FG a SG-ano, velmi kontroverzní téma - v kvintě jedu hlavně planetárku a FG, SEG jedu na závěr - teď myslím vše v obecné formě.
V sextě je regionálka vyjma Evropy a v septimě je Evropa a ČR. V oktávě je seminář, nadstandartní.

Autor:  Jaroslav Vávra [ stř 31. bře 2010 16:59:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 31. 3. 2010 od 16.00 do 18.00

Vážení diskutující, děkuji za příspěvky. Je dobře, že jsou přemýšliví kantoři a ochotní na sobě pracovat - což je nekončící proces náročný na čas a nervi.
K diskusi: dobré je, že se nikdo z diskutujících od diskuse se studenty odtahuje. Poznámka: pro mne byla školou diskuse tří stoupenců (Američanů) prezidentských kandidátů na malém českém gymnáziu. Ohnivá diskuse mezi starším diskutujícím (českým emigrantem) a dvěma mladými (rodilými Američany) Každý měl jiný názor a v konci se neshodli. Diskuse končila podáním ruky a pozváním mladých na oběd.
Ještě jednou díky a přeji všem radost z výuky zeměpisu.

Stránka 5 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/