Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 14. 4. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 15:58:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 12. úno 2010 18:13:28
Příspěvky: 21
Denisa Labischová píše:
Ještě mě v souvislosti s konkrétní zhlédnutou hodinou napadá dotaz, který byl vznesen i v off-line diskuzi. V úvodní části hodiny, kde žáci doplňovali do pracovního listu s reklamními slogany příslušné produkty - mně tam také trošičku chyběla diskuze nad tím, jak nás reklama dostává, jak s námi manipuluje - věnovali jste mediální manipulaci a jejím prostředkům některou z předchozích hodin?


Musím říct, že od hodiny, která byla natáčena (t.j. 10. února), mi spousta hodin v kvartě z různých důvodů odpadla a u tématu relkamy stále ještě zůstáváme. Samotnou manipulaci jsem si nechala až na závěr, aby studenti už byli v problematice "jako doma" a mohli k pochopení této problematiky využít všechny získané vědomosti. Takže o manipulaci bude ještě řeč.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 14. 4. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 16:02:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 12. úno 2010 18:13:28
Příspěvky: 21
Jitka Krausová píše:
Zuzana Šepsová píše:
U nás to funguje tak, že v tercii si student zvolí MV a pak v ní pokračuje i v kvartě - předmět je
koncipován jako dvouletý (alternetivou k MV jsou laboratorní práce, takže přírodovědné zaměření, a zatím se nám nestalo, že by chtěl někdo po tercii předmět změnit, ovšem jedeme tento model teprve druhý rok).

Mám tomu rozumět tak, že MV má poze polovina třídy? Nebo se prostě žáci jen střídají?
V podstatě ano, druhá má laboratorní práce, ale byl to jejich přirozený výběr.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 14. 4. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 16:06:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 13. dub 2010 12:53:18
Příspěvky: 6
Je o seminář MV velký zájem mezi žáky? Kolik jich v semináři máte?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 14. 4. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 16:07:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Jak jste se vypořádali s hodnocením tohoto průřezového tématu? Jaké formy, metody volíte? Co je vlastně předmětem hodnocení v povinně volitelném předmětu mediální výchova?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 14. 4. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 16:07:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 12. úno 2010 18:13:28
Příspěvky: 21
Zuzana Šepsová píše:
Jitka Krausová píše:
Zuzana Šepsová píše:
U nás to funguje tak, že v tercii si student zvolí MV a pak v ní pokračuje i v kvartě - předmět je
koncipován jako dvouletý (alternetivou k MV jsou laboratorní práce, takže přírodovědné zaměření, a zatím se nám nestalo, že by chtěl někdo po tercii předmět změnit, ovšem jedeme tento model teprve druhý rok).
Mám tomu rozumět tak, že MV má poze polovina třídy? Nebo se prostě žáci jen střídají?
V podstatě ano, druhá má laboratorní práce, ale byl to jejich přirozený výběr.
Studenti, kteří si MV volí, určitě o světě médií vědí víc než studenti, kteří MV nemají.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 14. 4. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 16:11:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 11. dub 2010 18:35:01
Příspěvky: 3
Denisa Labischová píše:
Tomáš Pavlas píše:
Denisa Labischová píše:
...loni v Plzni byl prezentován drobný výzkum, zjišťující, jak je mediální výchova do výuky začleňována na základních školách a trošičku mě překvapilo, že hodně učitelů ztotožňuje MV s výukou informatiky.

To je velmi zajímavé zjištění. V čem si myslíte, že spočívá omyl, který školy vede ke ztotožnění MV a informatiky?

Tady bych viděla jako příčinu asi to, že některé školy k tvorbě ŠVP přistoupily povrchněji bez hlubší motivace a důkladnějšího prostudování RVP. Jednalo se o ty respondenty, kteří v dotazníku odpověděli, že mediální výchovu vyučovali na jejich škole vždy a proto do ŠVP v tomto směru nic nového nepřipravovali (v doplňujících odpovědích pak zazněla informatika). Ale věřím, že se jedná jen o minimum škol.

Co se týká informatiky, tak je třeba důsledně rozlišovat mezi informační a počítačovou gramotností. Informační gramotnost je mnohem širší pojem, nadřazený pojmu počítačová gramotnost. Nechci říct, že pojmy mediální a informační gramotnost jsou totožné, ale jejich vazby a prolínání jsou docela značné. Viz např. http://knihovna.nkp.cz/nkkr0401/0401007.html a mnohé jiné.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 14. 4. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 16:13:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Pavel Kapoun píše:
Co se týká informatiky, tak je třeba důsledně rozlišovat mezi informační a počítačovou gramotností. Informační gramotnost je mnohem širší pojem, nadřazený pojmu počítačová gramotnost. Nechci říct, že pojmy mediální a informační gramotnost jsou totožné, ale jejich vazby a prolínání jsou docela značné. Viz např. http://knihovna.nkp.cz/nkkr0401/0401007.html a mnohé jiné.
Také to tak cítím a rozumím i tomu, že školy využili spojení s výukou "informatiky"

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 14. 4. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 16:13:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Michaela Hradilová píše:
Velmi mě nápad semináře zaujal, přeji vám ve vašem počínání hodně štěstí. Myslím, že v současné době je důležité některé věci týkající se médií jako takových žákům vysvětlit a nastínit základní problémy, které se tématu týkají.
Ráda pracuji s myšlenkovými mapami, takže na začátek hodiny bych s žáky mapu vytvořila, aby si uvědomili, jaké klady a zápory reklama má. Bohužel nevím, zda jste to již neprobírali v předchozích hodinách. Trochu mi ve vaší hodině chyběla úvaha na téma pro a proti, ale opakuji, že je možné, že jste to již probírali dříve.
Myšlenkové mapy zažívají renesanci téměř ve všech předmětech a osobně jsem jejich velkou příznivkyní. Dají se využít v mediální výchově např. pro vytýčení kladů a záporů televize, reklamy, co nám média dávají, čím nás obohacují, co nám naopak berou, co je to mediální etiketa.... Těch možností je spousta a žáky skutečně motivují a rozvíjejí je v kognitivní oblasti.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 14. 4. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 16:15:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Pavel Kapoun píše:
Co se týká informatiky, tak je třeba důsledně rozlišovat mezi informační a počítačovou gramotností. Informační gramotnost je mnohem širší pojem, nadřazený pojmu počítačová gramotnost. Nechci říct, že pojmy mediální a informační gramotnost jsou totožné, ale jejich vazby a prolínání jsou docela značné. Viz např. http://knihovna.nkp.cz/nkkr0401/0401007.html a mnohé jiné.

A možná tady došlo u některých kolegů na školách k omylu - zaměňují informační a počítačovou gramotnost.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 14. 4. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 16:17:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 12. úno 2010 18:13:28
Příspěvky: 21
Tento model výuky je ve fázi testování, spíše v tom byl záměr nabídnout studentům nový předmět se zajímavým obsahem. Počítali jsem s tím, že žáci, kteří si předmět nezvolí dostanou pouze základní"školení" v tomto oboru a ti, kteří si předmět zvolí budou více rozšířený obzor.

V tercii a kvartě pracuji spíše prakticky s publikací Základy mediální výchovy (Mičienka - Jirák) a v septimě a oktávě přidávám i více teorie. Zdrojem mi jsou různé publikace dostupné v naší knihovně, některé si sama kupuju a používám také internet.

Co se týče svého vzdělání žádné univerzitní nemám, ale snažím se absolvovat semináře a kurzy, pokud se ke mně nabídka dostane, např. tento rok jsem navštěvovala kurz pořádaný UP Olomouc, Centrem celoživotního vzdělávání.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 59 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: