Mgr. Zdeňka Švecová píše:
Viděli jste videozáznam hodiny mediální výchovy, nebo její části?
Jaké jsou Vaše první dojmy? Zaujalo nebo překvapilo Vás něco v hodině?
Těšíme se na Vaše příspěvky. Můj první dojem je velmi dobrý, hodina byla pečlivě připravena (což je určitě velmi pracné), díky malé skupince se žáci lépe mohli zapojit do diskuze apod. Trochu váhám nad tím, že pouze sloganu byla věnována celá jedna hodina. Protože mým oborem je mediální a především marketingová komunikace, tak mám celkem povědomí o celé šíři nástrojů a prostředků marketingové komunikace (reklamy, podpory prodeje, přímého marketingu, public relations atd.). Čili když je pouze sloganu věnována celá jedna hodina, tak na ty další nástroje manipulace se zákonitě nedostane. A manipulace je další důvod mého váhání. V celé hodině se o sloganu mluvilo vlastně tak nějak hezky. Děti doplňovaly slogany, dozvěděly se, jaké se používají jazykové prostředky, vytvářely si vlastní slogan apod. Ale nějak jsem tam nezaznamenal kritický pohled na celou věc, na možnost manipulace apod. Samozřejmě ne tak, že paní učitelka řekne, že reklama je špatná a basta fidli, ale že se o záludnostech reklamy diskutuje a žáci si potom vytvoří vlastní názor. Viděl jsem jenom jednu hodinu, tak možná na kritickou reflexi dojde v hodinách, které jsem neviděl, nebo v závěru předmětu, nevím. Potom mě napadlo, že když se řekne reklama, většinou se potom mluví už jenom o reklamě televizní. Ale většina dnešních dětí tráví více času před obrazovkou počítače než televize a na internetu na ně útočí online reklama, která narozdíl od televize v sobě ještě navíc skrývá nebezpečí akce - kliknutí na banner s nebezpečným odkazem, zadání citlivých osobních údajů apod. Čili mediální výchova by měla více reflektovat komunikační zvyky, chování a preference dětí a mladé generace. Ale to už je obecně, ne ve vztahu ke zhlédnuté hodině.