šikana ..... to už je ale následek
..... - bylo by fajn řešit příčinu - a ještě lépe - řešit vztahy hned na začátku
- stále se vyskytuje mezi učiteli názor,
že předcházejí těmto jevům tím,
že říkají dětem, jak se chovat a říkají jim, co nesmí, co je zakázáno....A co funguje spolehlivě, se neděje .... zákaz, příkaz, nařízení, řád, trest, napomínání, vyhrožování,
Ale dětem nejlépe prospívá, když si mohou pravidla stanovit všichni spolu, někam si je napsat společně a každý, aby si na ten papír dal kousek toho svého.... pomáhá jim to respektovat stanovené - a navíc by to měly mít někde na očích, ve třídě.... a k tomu si zahrát prožitkovou interakční hru, nebo dramaterapeutickou etudu, kde se zapojí všichni - je každopádně důležité to koncipovat zkušeným odborníkem.... ( psychologem, terapeutem, primárním preventistou ) - můžu říct ze zkušenosti, že to má ten nejlepší možný efekt.
A začít už v 1.třídách.... a opakovat a kreativně rozvíjet.....
(dřív, než se začne kreativně rozvíjet ten nežádoucí opak)