Přináším vám příběh. Je bohužel "reálným" příkladem tvrdé reality současného stavu vývoje ve školství, jeho prostředí, ovzduší, a vztahů, které se v něm vytváří. Zároveň poukazuje na nedostatečné, možná až jednostranné využití práva ve škole, na jeho procesní náročnost a složitost při řešení protiprávního jednání žáků a to jak ve smyslu trestu, tak i pomoci.
Poraďte, a nebo dejte správný návod, co v dané chvíli dělat. Pár otázek najdete pod vyprávěním.
Šimon je kluk jako každý v jeho věku náctiletých. Trošku zbrklý, divoký, zvědavý s dobrým rodinným zázemím. Od první třídy vždy patřil k žákům, kteří neměli problémy s učením a rodiči byl veden k pořádku a pečlivosti, své povinnosti si dobře plnil. Zásluhou otce byl veden i ke sportu a na školských atletických hrách patřil k těm nejlepším. Na prvním stupni procházel s vyznamenáním a zdálo by se, že tento chlapec nebude mít problémy. Ale! V osmé třídě se Šimonovi rodiče, po dlouhodobých neshodách, rozvedli. Šimonovi připadalo, že ztratil tátu, matce přikládal vinu za rozvod a ve vztazích se vytvářely bariery. Vše chápal jako zradu a pevné body v jeho životě se rozplynuly. Šimon začal inklinovat k tomu, aby se stal součástí party, která mu pozvedne ztracené sebevědomí, chodil pozdě domů, přestal sportovat a jeho prospěch se rapidně zhoršil. Dospěl až ke snížené známce z chování za kouření na toaletách. S partou nevalné pověsti, byl dokonce vyšetřován na PČR za krádeže a vandalismus. Proslýchalo se, že kouří marihuanu a sem tam si dá i něco tvrdšího. Učitelky, si čím dál více stěžovaly, že při hodinách spí, je velmi neklidný a když má komunikovat, reaguje podrážděně a je duchem nepřítomný. Situace se nelepšila ani po několika intervencích psychologa, nepomohl ani výchovný poradce, ani návštěva v pedagogicko-psychologické poradně. Vše vyústilo Šimonovým kolapsem. Při vyučování se mu udělalo špatně a upadl do bezvědomí. Spolužáci toto okomentovali slovy: „Už je zase sjetej“. Šimon byl bledý, povrchně a rychle dýchal a na čele měl studený pot.
Jak by se měl učitel zachovat při řešení Šimonových problémů v budoucnosti a jak mu pomoci?
Jaké instituce bychom mohli při řešení tohoto případu oslovit, požadovat od nich pomoc?
Zažili jste něco podobného? Jak jste si počínali? Příklad, který jsme zvolili jako startující pro diskusi, je záměrně jednoduchý a v praxi bohužel nejčetnější. Záměrně uvádím jednu ze standardních příčin, proč mladí lidé začnou úžívat drogy. jeho gradaci a posléze i jeho viditelné projevy v žákově jednání a chování, třeba i při výuce.
Moc děkujeme za jakýkoliv příspěvek, radu či návod.
|
|