Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnosti?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=423&t=16641
Stránka 1 z 3

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 07. pro 2010 17:36:12 ]
Předmět příspěvku:  Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnosti?

Tak dnes jsme se dozvěděli to, co jsme asi trošku tušili - čeští žáci se opět zhoršili ve čtenářské gramotnosti testované v rámci PISA 2009.

Ministr na tiskové konferenci na otázku, jak si to vysvětluje, odpověděl, že to je tím, že naši žáci si odvykli číst. Co myslíte vy? Je problém právě v tom, nebo někde jinde?
Zároveň Jana Palečková z ÚIV řekla, že vlastně chybí jakákoliv analýza čtenářství v ČR, takže vlastně nevíme, kde mají žáci potíže a jak se čtenářská gramotnost u nás učí...

Shrnutí závěrů najdete v příloze a tadyostatní materiály z tiskovky.

Autor:  Jana Blažková [ úte 07. pro 2010 21:05:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnos

Problém vidím zčásti v tom, že ani rodiče nečtou- malé děti často nejsou zvyklé poslouchat ani vyprávěné ani čtené příběhy, kniha také nebývá běžným dárkem.
Moc se mi líbí i načasování prezentace výsledků v souvislosti se standardy, testy, případně stávkou. Nebo je to kouzlo nechtěného? :roll:

Autor:  Návštěvník [ úte 07. pro 2010 22:52:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnos

A víme jak je to v jiných zemích? Čtou tam děti více? Pochybuji.

Autor:  Bohunka Trelová [ stř 08. pro 2010 9:23:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnos

Já vidím problém už v dětství. Pracuji v předškolce a opravdu málo dětí poslouchá čtené texty. Dávají přednost obrázkům, pokud možno těm "hýbajícím se" - z TV nebo DVD. Když jsem na začátku roku pustila dětem pohádku z CD, děti se divily, že nic nevidí :o, nechápaly to. Co k tomu říct :?: Lásku ke knize a potažmo k četbě je třeba v dětech pěstovat od raného dětství :!: :!: :!: Toť můj názor.

Autor:  Návštěvník [ stř 08. pro 2010 16:57:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnos

Na věc se dívám ze dvou úhlů...a)jako matka: v dětství jsem knihy milovala a starší syn mi vyrůstal na klíně s knížkou, všechny říkanky znal zpaměti...dnes je dyslektik, jsem ráda, když přečte komiks, při předčítání ve škole je opocený....mladší dcera mi na klíně knížky zavírala a evidentně ji to nebavilo...dnes čte krásně a knížky vyhledává...oběma se tedy dostalo stejně, ale.....?
b)jako učitelka: jsou děti, které rády čtou, půjčují si knížky, baví je...je jich menšina. Většina dětí čte z donucení (ve škole), při hodinách tichého čtení si každý nosí "svou" knihu, kterou pak předtavuje ostatním, povídá o ní...řada dětí "svou" knihu nemá, nepůjčí si ji ani z knihovny a pak vezmou za vděk čímkoliv z třídní knihovničky..přesto stále někak doufám, že je něco někdy "chytne"....číst knihu je pro děti časově náročné, pointu ztratí, jelikož nečtou v knihu v kuse a než se k četbě dostanou, zapomenou...., na všechno musí "čekat"...(nejsem sama dobrým příkladem, přeskakuji a někdy mrknu netrpělivě na závěr)...ve filmu to mají hned...výsledek předložený za hodinu, bez námahy...je to pohodlnější...i filmy se změnily...samý střih, změna, akce...které dítě dnes vydrží "Obušku z pytle ven"?...tím chci říct, že je to dnešní rychlou dobou....i knížky pro mladší děti jsou "ořezané"...pohádky přepsané do pár vět...stručné....To nezměníme. Co však považuji za problém (a můžeme to změnit): děti nechápou zadání (zvyklí, že jim vše řekneme "polopatě",zvyklí slyšet, ne si přečíst, nechápou slovní úlohy, nenajdou hlavní myšlenky textu (byť jsou tučně zvýrazněné), prostě se neorientují, nevyznají....protože nemusí..on jim to někdo řekne, vysvětlí.....podle mého názoru nejsou dostatečně samostatné, neumí si poradit...vedeme je příliš za ručičku, od :o čem to je, přes užší otázky jsme se dostali až k: doplň slovo - písmeno nebo vyber ze dvou možností...méně přemýšlění, méně psaní, méně práce, méně námahy....
Pokud jste měli obtíže při čtení tohoto dlouhého textu (omlouvám se, rozjela jsem se a určitě jsem na spoustu věcí zapomněla), pak vězte, že vás též dostala dnešní klipová kultura:-))

Autor:  Lucie Slejšková [ stř 08. pro 2010 17:57:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnos

Velmi souhlasím s návštěvnicí v předchozím příspěvku.

Čtenářská gramotnost, jak ji testuje PISA, není o tom, jak moc děti čtou, nebo nečtou, ale o tom, jak textu - souvislému i nesouvislému - rozumí, jak ho umí interpretovat, údaje z něj smysluplně použít atd. Jinými slovy, zjednodušeně - mezinárodní srovnání nezkoumá, jestli umíte určit přívlastek neshodný a doplněk nebo kolik knih jste přečetli a zda serfujte, nebo ne po internetu, ale jestli chápete, co se píše v návodu k vašemu rekordéru nebo v novinách.

A v tom mají naše děti čím dál větší problémy. Opravdu to souvisí s tím, že čtou méně? Jak píše návštěvník, situace v zahraničí asi jiná není, některé děti čtou méně, některé ne (byl na to u nás i výzkum a nepotvrdil, že by se situace nějak plošně zhoršovala). V Německu, kde se dokázali oproti minule zlepšit, udělali to, že definovali vzdělávací základ, ale ten obsahoval nejen znalosti, ale pečlivě a plánovitě do něj zapracovali i kompetence. A zaměřili se zvlášť na děti, které zaostávaly.
Co děláme u nás? Neustále se víc a víc rozvírají nůžky mezi "elitními" školami a "obyčejnými" základkami, řečeno pejorativně. A ministerstvo chce definovat vzdělávací základ jako katalog znalostí - ministr to explicitně řekl na tiskové konferenci k PISA. Cituji k tomu pana náměstka Němce: "Dovednost bez znalosti je nic, proto jsme se rozhodli zaměřit na znalosti." Že by nějaká rovnováha? Co budou dětem platné skvělé znalosti zase bez dovedností? Víme vůbec, jak se čtenářská gramotnost ve školách učí, co z ní se učí a jak se to učí? Nevíme, ale už navrhujeme jednoduchá opatření.

Autor:  Ondřej Hausenblas [ stř 08. pro 2010 21:52:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnos

To je na delší povídání, dám své řeči na web ireneus.rvp.cz.
O. Hausenblas

Autor:  Mgr. Ludmila Kovaříková [ čtv 09. pro 2010 16:40:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnos

Hodně příčin už tu bylo jmenováno. Mně osobně vadí malé množství informací o tématu. Nejen jak se kde u nás učí, ale co to je gramotnost, co znamená číst (např. výzkumy Goodmana, Andersona, Pearsona, nové gramotnosti...), jaké jsou konkrétní dovednosti, jak se učí jinde ve světě, jaké jsou s danými metodami problémy a jaké jsou úspěchy, jak se aplikují postupy do jiných předmětů, jak jsou k tomu uzpůsobeny učebnice apod. Tyto informace se tady u nás špatně získávají, natož aby byly aplikovány.

Vybírám z článku p. Hausenblase, co se mi zdá nejdůležitější:"Co to vůbec je dobře číst, co to vůbec je vyučovat čtení (rozumí se čtení s pochopením smyslu, což je hlubší než pouhé čtení s – doslovným – porozuměním), a jakými podněty a činnostmi a taky podmínkami ve škole se dá čtení a čtenářství posilovat."

Právě tím bychom se měli zabývat, než začneme mluvit o tom, co ve školách uděláme.

Autor:  Jana Blažková [ čtv 09. pro 2010 19:37:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnos

Hlavně by se mělo zabývat MŠMT. Zatím nám předkládá většinou neefektivní nápady, které nadělají víc škody než užitku. Už jen tím, že jim nepředchází dlouhodobá příprava. Ale to už jsme obloukem u testování standardů.

Autor:  Lucie Slejšková [ pon 13. pro 2010 18:02:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnos

O tom, co udělaly některé země, aby v PISA testování dopadly lépe, čtěte také tady v diskusi a tady v článku pana Brdičky.

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/