Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Podporují učebnice čtenářskou gramotnost?
PříspěvekNapsal: stř 14. zář 2011 20:44:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Děti nečtou, a to ani učebnice. Co s tím? Smířit se, bojovat, je to normální...? Není to i vina učebnic?
Ve vedlejším tématu k tomu padlo hned několik postřehů.

David Michálek píše:
Ano, některé děti knihy čtou. I když s dětmi čteme texty, rozebíráme je, dostanou něco přečíst na doma a pak to vysvětlit, tak z hlediska učení velmi málo dětí si přečte učebnice. Většinou to okomentují, že se jim to číst nechtělo a že je to moc dlouhé. Má tudíž cenu, aby škola kupovala učebnice, když se děti z nich neučí? Nebylo by lepší, kdyby si učebnice kupovaly? Jednak by si i učebnic koupených za své peníze vážily více a měly k nim jiný vztah.


Luďka Roubíčková píše:
Učebnice děti nečtou, protože jsme je to neučili. Pro učitele je jednodušší a rychlejší učivo odvykládat, než se v hodině "zdržovat" prací s textem. A hodiny češtiny to nezachrání.
Jak z toho ven?


Radek Sárközi píše:
Nevím, zda znáte výzkum pana prof. Průchy. Analyzoval české učebnice pro ZŠ a vyšlo mu, že jejich jazyková náročnost naprosto neodpovídá věkové skupině, které mají být určeny... Na rozdíl od beletrie pro děti a náctileté, jejíž jazyková náročnost byla v pořádku. Myslím, že je nyní vše jasnější :-)


Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Analyzoval někdo také učebnice pro SŠ?

Chci jen říci, že rozdíl mezi deváťákem na ZŠ v červnu a prvňákem třeba na gymplu v září je - dva měsíce.

Ještě mě udivuje, že naši čtenářsky negramotní žáci se tak snadno vyrovnávají s vyhláškou o silničním provozu. A dokonce i žáci s dyslexií. Že by to bylo v motivaci?



Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Radek Sárközi píše:
Nevím, zda znáte výzkum pana prof. Průchy. Analyzoval české učebnice pro ZŠ a vyšlo mu, že jejich jazyková náročnost naprosto neodpovídá věkové skupině, které mají být určeny... Na rozdíl od beletrie pro děti a náctileté, jejíž jazyková náročnost byla v pořádku. Myslím, že je nyní vše jasnější :-)


Vida, a že všechny mají onu slavnou doložku MŠMT. Jakpak se asi přiděluje?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podporují učebnice čtenářskou gramotnost?
PříspěvekNapsal: stř 14. zář 2011 21:02:11 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Díky za téma.
Dělala jsem diplomovou práci s názvem Zadání cvičení v učebnicích ČJ pro 4. ročník (uff). Kromě spousty teoretických východisek z ní jasně vyplynulo (před 10 lety), že zadání cvičení delší než 3 řádky (která bychom asi rádi viděli) děti absolutně nezvládají zpracovat (tedy mluvím o čtvrťácích ZŠ).
Souhlasím s paní Luďkou, že to prostě děti neumí a učitelé nevyžadují. Na druhou stranu - která učebnice by něco podobného podporovala? Takže trochu začarovaný kruh...

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Čtou děti knihy?
PříspěvekNapsal: ned 18. zář 2011 20:45:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 20. bře 2010 10:01:43
Příspěvky: 51
Možná jsou texty v učebnicích náročnější, ale žáci musí pracovat s odborným textem a s textem, kterému hned na poprvé neporozumí, tím se ho učí analyzovat a učí se ptát. :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podporují učebnice čtenářskou gramotnost?
PříspěvekNapsal: pon 19. zář 2011 13:57:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Čerstvá víkendová zkušenost: moje neteř, 6. třída, údajně problém, že nerozumí látce. Ukázalo se, že nerozumí jen svým poznámkám v sešitě - zkrátka si je zapsala tak, že už nevěděla, co znamenají. Když jsem se ptala, proč se nepodívá do učebnice, že to tam má, tak mi řekla, že s učebnicí nepracují - paní učitelka jim vypráví podle učebnice a oni si zapisují poznámky do sešitu.

Podívaly jsme se do učebnice a tam všechno hravě načetla, pochopila a zpracovala.

Proč někteří učitelé nepracují s učebnicemi a nevedou k tomu děti? Je to přitom jedna z nejdostupnějších věcí, co mohou udělat pro čtenářskou gramotnost. Nebo je v tom nějaký háček? Že by ta obtížnost? Nezajímavost textů a zpracování?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron