Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Podporují učebnice čtenářskou gramotnost?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=423&t=18867
Stránka 1 z 1

Autor:  Lucie Slejšková [ stř 14. zář 2011 20:44:27 ]
Předmět příspěvku:  Podporují učebnice čtenářskou gramotnost?

Děti nečtou, a to ani učebnice. Co s tím? Smířit se, bojovat, je to normální...? Není to i vina učebnic?
Ve vedlejším tématu k tomu padlo hned několik postřehů.

David Michálek píše:
Ano, některé děti knihy čtou. I když s dětmi čteme texty, rozebíráme je, dostanou něco přečíst na doma a pak to vysvětlit, tak z hlediska učení velmi málo dětí si přečte učebnice. Většinou to okomentují, že se jim to číst nechtělo a že je to moc dlouhé. Má tudíž cenu, aby škola kupovala učebnice, když se děti z nich neučí? Nebylo by lepší, kdyby si učebnice kupovaly? Jednak by si i učebnic koupených za své peníze vážily více a měly k nim jiný vztah.


Luďka Roubíčková píše:
Učebnice děti nečtou, protože jsme je to neučili. Pro učitele je jednodušší a rychlejší učivo odvykládat, než se v hodině "zdržovat" prací s textem. A hodiny češtiny to nezachrání.
Jak z toho ven?


Radek Sárközi píše:
Nevím, zda znáte výzkum pana prof. Průchy. Analyzoval české učebnice pro ZŠ a vyšlo mu, že jejich jazyková náročnost naprosto neodpovídá věkové skupině, které mají být určeny... Na rozdíl od beletrie pro děti a náctileté, jejíž jazyková náročnost byla v pořádku. Myslím, že je nyní vše jasnější :-)


Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Analyzoval někdo také učebnice pro SŠ?

Chci jen říci, že rozdíl mezi deváťákem na ZŠ v červnu a prvňákem třeba na gymplu v září je - dva měsíce.

Ještě mě udivuje, že naši čtenářsky negramotní žáci se tak snadno vyrovnávají s vyhláškou o silničním provozu. A dokonce i žáci s dyslexií. Že by to bylo v motivaci?



Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Radek Sárközi píše:
Nevím, zda znáte výzkum pana prof. Průchy. Analyzoval české učebnice pro ZŠ a vyšlo mu, že jejich jazyková náročnost naprosto neodpovídá věkové skupině, které mají být určeny... Na rozdíl od beletrie pro děti a náctileté, jejíž jazyková náročnost byla v pořádku. Myslím, že je nyní vše jasnější :-)


Vida, a že všechny mají onu slavnou doložku MŠMT. Jakpak se asi přiděluje?

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 14. zář 2011 21:02:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Podporují učebnice čtenářskou gramotnost?

Díky za téma.
Dělala jsem diplomovou práci s názvem Zadání cvičení v učebnicích ČJ pro 4. ročník (uff). Kromě spousty teoretických východisek z ní jasně vyplynulo (před 10 lety), že zadání cvičení delší než 3 řádky (která bychom asi rádi viděli) děti absolutně nezvládají zpracovat (tedy mluvím o čtvrťácích ZŠ).
Souhlasím s paní Luďkou, že to prostě děti neumí a učitelé nevyžadují. Na druhou stranu - která učebnice by něco podobného podporovala? Takže trochu začarovaný kruh...

Autor:  PhDr. David Michálek [ ned 18. zář 2011 20:45:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtou děti knihy?

Možná jsou texty v učebnicích náročnější, ale žáci musí pracovat s odborným textem a s textem, kterému hned na poprvé neporozumí, tím se ho učí analyzovat a učí se ptát. :)

Autor:  Lucie Slejšková [ pon 19. zář 2011 13:57:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Podporují učebnice čtenářskou gramotnost?

Čerstvá víkendová zkušenost: moje neteř, 6. třída, údajně problém, že nerozumí látce. Ukázalo se, že nerozumí jen svým poznámkám v sešitě - zkrátka si je zapsala tak, že už nevěděla, co znamenají. Když jsem se ptala, proč se nepodívá do učebnice, že to tam má, tak mi řekla, že s učebnicí nepracují - paní učitelka jim vypráví podle učebnice a oni si zapisují poznámky do sešitu.

Podívaly jsme se do učebnice a tam všechno hravě načetla, pochopila a zpracovala.

Proč někteří učitelé nepracují s učebnicemi a nevedou k tomu děti? Je to přitom jedna z nejdostupnějších věcí, co mohou udělat pro čtenářskou gramotnost. Nebo je v tom nějaký háček? Že by ta obtížnost? Nezajímavost textů a zpracování?

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/