Mgr. Hana Pilařová píše:
...jsem ale třeba u malých dětí na 1. stupni bezradná...
Pořád jsem přemýšlela nad Lenčinou otázkou:Co ses naučila u starších dětí, že ti to v první třídě tak pěkně pomáhá? A ne a ne na to přijít, snad kromě vědomí oblouku od první do deváté třídy. Ale Hanka mi trochu pomohla.
Tak např. doplňování smysluplných rýmů v básničkách nebo "malé" slovní úlohy (to vše už v první třídě). U nás děti začínají číst souvislé texty ve druhé třídě. Pak už je možné např. klást otázky na obsah přečteného. Nebo hledání významu přísloví. Myslím, že i hádanky rozvíjejí potažmo čtenářskou gramotnost; ta je, dle mého, kromě schopnosti soustředit se na čtený text určována i dovedností najít hlavní myšlenku (shrň celý odstavec jednou větou), vnímat logiku sdělení, přemýšlet o obsahu. Požadavky se samozřejmě stupňují s věkem, stejně jako délka a složitost předkládaného textu. A souhlasím s tím, že ČG nelze "vyučovat" jen v češtině, třeba v dějepisu je ČG základním předpokladem pro kvalitní učení se. Matematické slovní úlohy jsou na ní také založeny.
A postupně mi vyplynula i odpověď na Lenčinu otázku - viděla jsem důsledky zanedbaných určitých dovedností a zjistila, že je velmi těžké, mnohdy nemožné, to později dohnat, např. schopnost souvislého, logicky uspořádaného vypravování. Začít s tím v páté třídě je pozdě. Tuším, o co usilovat, na co klást důraz a čemu mohu naopak dát čas. Vyjmenovat to vše by bylo na dlouho (učím si všechny předměty kromě němčiny)