Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
PříspěvekNapsal: sob 05. čer 2010 12:52:44 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Já hlavně děkuji za ten odkaz. Nějak jsem ho ve své rss čtečce přehlédla. Tak teď u mě bojuje o prvenství v mém čtení tento sborník a Terry Pratchett. :) (a slohovky) Až to přečteme, mohli bychom o tom více diskutovat.

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
PříspěvekNapsal: úte 08. čer 2010 15:31:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Jestlipak je zde někdo, kdo už se sborníkem prokousal?
Co vás nejvíce zaujalo?
Co vás zarazilo?
Co se vám nezdá?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
PříspěvekNapsal: sob 12. čer 2010 18:04:36 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Tak už jsem se prokousala. Uvedu několik svých názorů a doufám, že nebudu sama.
Ocenila jsem podrobný popis rozfázování při zavádění metod. (s. 6) Pokud se metoda nepovede, nemusí to být vždy v metodě, ale ve způsobu zavádění. Řekla bych, že při jednodušších metodách nemusíme nutně dbát na všechny kroky, ale při strategiích se to vyplatí. U některých metod (strategií) je nechci obrat o radost, proto velmi brzy přecházím od svého modelování k jejich. Problém mám s bodem, kde sami říkají, co se jim nepovedlo. Musím přijít na to, jak je to naučit. (Samozřejmě dalším modelováním.)
Souhlasím s tím, že je třeba zcela změnit organizační podmínky ve škole. (s.7)
s. 8 - myslím, že se u nás stále málo pracuje s takovou formou práce, aby byli začleňováni i ti nejslabší žáci.
s. 9. Nerozumím větě: ... "se nevěnuje tolik času na procvičování v určování slovních druhů, ale bude se o nich hovořit v souvislosti s tím, o čem vypovídají slova, o něž žák opírá své odpovědi při řízeném čtení". Ostatně takových nápadů by tady mohlo být pro inspiraci více.
s. 15 - Oceňuji podrobné rozčlenění složek čtenářské gramotnosti. Je to první krok ke srozumitelnosti definice.
s. 21 - skládankového učení často učitelé (i organizátoři kurzů) využívají jen jako možnosti přenechání "učení se" na žácích se slovy: "Naučí se tím učit se." Bohužel jen někteří. Ti zbývající se potřebují nejdřív naučit se učit. Naučit se "konkrétní strategie či metodu učení" (cituji), než budou schopni něco takového vymyslet.
s. 21 - metoda s klíčovými slovy je často považována za motivaci. Pokud se slova nevyberou správně, neodpovídají principům, kvůli kterým metodu používáme - předvídání nebo evokace. (Tohle jsem několikrát zažila na různých kurzech. Jedná se pouze o použití metody jen proto, že se hodí do evokace.) Autoři neuvádí podrobnosti, ale já bych si je přála přečíst!
s. 22 - práci s "portfoliem" jsem zavedla v jazycích, mohla bych to zkusit i v literatuře.
s. 26 - ohromné rozdělení odkazů na důkazy při předvídání - občas při modelování váhám
s. 27 - Debatu s autorem jsem odmítla jako nezáživnou a nepodporující samostatnost. Takové otázky by se mi také řešit nechtěly. Pak jsem začala uvažovat, jak to využít k výuce k samostatnému uvažování.
s. 29 U dílny čtení (na kterou jsem neměla odvahu) se mi líbí nastínění několika možných cest výuky. Myslím, že střídat by se měly všechny - za určitých okolností. ....k pravidlům: Ale žáci by měli mít možnost se napít. Navíc člověk potřebuje někdy odpočinek při čtení, čas na přemýšlení, ne počítání stránek. I když já vím, že toho žáci zneužívají. ... Líbí se mi odstupňování náročnosti zápisů. S článkem jsem už pracovala dříve, když byl uveřejněn v Kritických listech.... s. 40 - Nemyslím, že je důležitý počet stránek, ale kvalita čtení... s. 41 osleplá je vynikající název
s. 45 - nelíbí se mi slova ředitele Ústavu pro českou literaturu.
s. 44 - Strategii učíme se navzájem nedoporučuji, pokud neznáte dobře ostatní strategie. Dá opravdu hodně práce naučit děti používat jednotlivé strategie + ještě metodu. Ale až se to naučíme my, to bude skvělé!
s. 51 - Souhlasím s autorem, že "rozbory, které se omezují jen na určování metafor .... nebo odříkávání hotových interpretací díla samy o sobě čtení s porozuměním nenavodí a čtenáře nevychovají".
54. momentálně bojuju s aktivitami po četbě a chvílí klidu
Celkově u řady metod jsem si všimla několika maličkostí, které přeskakuju. Tím jsem snad přišla na některé chyby, které dělám. Ale už jsem toho napsala příliš.
Jsem zvědavá na vaše připomínky.

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
PříspěvekNapsal: pon 14. čer 2010 5:15:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Ludmilo,
díky za velmi podrobný pohled na příručku :!:
Ráda bych se Vás dál ptala na to, co si odnášíte z příručky, ale nejprve se chci zeptat ostatních louskařů :-), zda přečetli a přidají názor :?:

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
PříspěvekNapsal: pon 14. čer 2010 10:54:02 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Co si z příručky odnáším (Hodně jsem znala, takže jen drobnosti, spíš jsem ráda, že ji vydali pro ostatní učitele.):
- znovu jsem si zkontrolovala, zda při zavádějí strategií zařazuji všechny fáze
- zaujal mě nápad, kterému jsem přesně nerozuměla: jak u učiva o slovních druzích hovořit o odpovědích v řízeném čtení
- uvědomila jsem si, že bych nedokázala ještě všem žákům pomoci s výběrem knih
- musím si vyhledat a upřesnit termíny: zvládací přístup, tabulka postav
- upřesnila jsem si použití metod (např. při čtení s otázkami většina přednášejících na kurzech vyžadovala jen otázky, na které se odpověď najde v textu, u čtení s předvídáním se rozvíjí sociální dovednosti tím, že jsou nuceni pracovat ve dvojici, u I.N.S.E.R.T.u jsem si uvědomila, k čemu značky jsou - nepracovala jsem s ním, protože mám vlastní značky - tj. zároveň informace hodnotit)
- další odbornou literaturu
- potvrdila jsem si vlastní názory

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
PříspěvekNapsal: úte 06. črc 2010 21:11:52 
Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
Co si z příručky odnáším (Hodně jsem znala, takže jen drobnosti, spíš jsem ráda, že ji vydali pro ostatní učitele.):
- zaujal mě nápad, kterému jsem přesně nerozuměla: jak u učiva o slovních druzích hovořit o odpovědích v řízeném čtení


Díky za to upozornění, že je v té příručce na ČŠI nejasnost. :roll: Protože výklad je dost dlouhý, dávám ho na svůl blog http://ireneus.blogy.rvp.cz...
Přeju hezké léto bez práce, ale s mnohým čtením!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
PříspěvekNapsal: stř 14. zář 2011 11:17:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 20. bře 2010 10:01:43
Příspěvky: 51
Osobně si myslím, že se ze čtenářské gramotnosti dělá velká bublina. Je přece samozřejmé a automatické, že každý učitel ve svých hodinách rozvíjí čtení u žáků a jejich porozumění textu.
To, že se zjistilo, že děti nečtou a nerozumí textu, je hlavní chyba rodičů již už od 1. třídy, kdy s dětmi rodiče nečetli a nepodporovali své ratolesti ve čtení (jsou i výjimky)! Velmi zřídka u svých žáků vidím, že by rodiče jeli s dětmi na výlet, kdy mají možnost se děti ptát, rozvíjet slovní zásobu, mluvit s rodiči, povídat si apod. Málo který rodič čte dětem pohádku, jak mohou tedy být kladně vedeni k četbě...???
Děti tudíž sedí většinou u PC a hrají hry nebo jsou na facebooku.
Podle mého názoru by hlavní břímě mělo být na rodičích, nikole na škole. Pokud si rodiče děti udělali, tak by měli být schopni se o děti postarat a hlavně se jim řádně věnovat. Škola nemůže a nesmí suplovat roli rodiny jako výchovně-vzdělávacího subjektu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
PříspěvekNapsal: stř 14. zář 2011 13:29:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
A jak konkrétně Vy rozvíjíte čtenářskou gramotnost u svých žáků?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
PříspěvekNapsal: stř 14. zář 2011 19:31:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 20. bře 2010 10:01:43
Příspěvky: 51
Radek Sárközi píše:
A jak konkrétně Vy rozvíjíte čtenářskou gramotnost u svých žáků?


Děti z učebnice, vyhledávají na internetu a v odborné literatuře, zpracovávají referáty na odborná témata, práce s textem,... Ale to jsou věci, které dělá hěžně každý normální učitel. :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron