Tak už jsem se prokousala. Uvedu několik svých názorů a doufám, že nebudu sama. Ocenila jsem podrobný popis rozfázování při zavádění metod. (s. 6) Pokud se metoda nepovede, nemusí to být vždy v metodě, ale ve způsobu zavádění. Řekla bych, že při jednodušších metodách nemusíme nutně dbát na všechny kroky, ale při strategiích se to vyplatí. U některých metod (strategií) je nechci obrat o radost, proto velmi brzy přecházím od svého modelování k jejich. Problém mám s bodem, kde sami říkají, co se jim nepovedlo. Musím přijít na to, jak je to naučit. (Samozřejmě dalším modelováním.) Souhlasím s tím, že je třeba zcela změnit organizační podmínky ve škole. (s.7) s. 8 - myslím, že se u nás stále málo pracuje s takovou formou práce, aby byli začleňováni i ti nejslabší žáci. s. 9. Nerozumím větě: ... "se nevěnuje tolik času na procvičování v určování slovních druhů, ale bude se o nich hovořit v souvislosti s tím, o čem vypovídají slova, o něž žák opírá své odpovědi při řízeném čtení". Ostatně takových nápadů by tady mohlo být pro inspiraci více. s. 15 - Oceňuji podrobné rozčlenění složek čtenářské gramotnosti. Je to první krok ke srozumitelnosti definice. s. 21 - skládankového učení často učitelé (i organizátoři kurzů) využívají jen jako možnosti přenechání "učení se" na žácích se slovy: "Naučí se tím učit se." Bohužel jen někteří. Ti zbývající se potřebují nejdřív naučit se učit. Naučit se "konkrétní strategie či metodu učení" (cituji), než budou schopni něco takového vymyslet. s. 21 - metoda s klíčovými slovy je často považována za motivaci. Pokud se slova nevyberou správně, neodpovídají principům, kvůli kterým metodu používáme - předvídání nebo evokace. (Tohle jsem několikrát zažila na různých kurzech. Jedná se pouze o použití metody jen proto, že se hodí do evokace.) Autoři neuvádí podrobnosti, ale já bych si je přála přečíst! s. 22 - práci s "portfoliem" jsem zavedla v jazycích, mohla bych to zkusit i v literatuře. s. 26 - ohromné rozdělení odkazů na důkazy při předvídání - občas při modelování váhám s. 27 - Debatu s autorem jsem odmítla jako nezáživnou a nepodporující samostatnost. Takové otázky by se mi také řešit nechtěly. Pak jsem začala uvažovat, jak to využít k výuce k samostatnému uvažování. s. 29 U dílny čtení (na kterou jsem neměla odvahu) se mi líbí nastínění několika možných cest výuky. Myslím, že střídat by se měly všechny - za určitých okolností. ....k pravidlům: Ale žáci by měli mít možnost se napít. Navíc člověk potřebuje někdy odpočinek při čtení, čas na přemýšlení, ne počítání stránek. I když já vím, že toho žáci zneužívají. ... Líbí se mi odstupňování náročnosti zápisů. S článkem jsem už pracovala dříve, když byl uveřejněn v Kritických listech.... s. 40 - Nemyslím, že je důležitý počet stránek, ale kvalita čtení... s. 41 osleplá je vynikající název s. 45 - nelíbí se mi slova ředitele Ústavu pro českou literaturu. s. 44 - Strategii učíme se navzájem nedoporučuji, pokud neznáte dobře ostatní strategie. Dá opravdu hodně práce naučit děti používat jednotlivé strategie + ještě metodu. Ale až se to naučíme my, to bude skvělé! s. 51 - Souhlasím s autorem, že "rozbory, které se omezují jen na určování metafor .... nebo odříkávání hotových interpretací díla samy o sobě čtení s porozuměním nenavodí a čtenáře nevychovají". 54. momentálně bojuju s aktivitami po četbě a chvílí klidu Celkově u řady metod jsem si všimla několika maličkostí, které přeskakuju. Tím jsem snad přišla na některé chyby, které dělám. Ale už jsem toho napsala příliš. Jsem zvědavá na vaše připomínky.
_________________ Mgr. Ludmila Kovaříková
|