Hana píše:
Pavlína Hublová píše:
JAK?
- minimálně kladením otázek (jsem si vědoma, že strategií existují desítky, zvolila jsem tu nejjednodušší). Kdykoli hovořím s učiteli 1. ročníků, pak je naprostou samozřejmostí, že se žáků po přečtení věty/krátkého textu ptáme (nebo je vybízíme ke kladení otázek), abychom zajistili dostatečné pochopení textu, popř. rozvíjíme téma dál. Jak je tedy možné, že když jsem učila žáky 3. - 5. ročníků, tak mi přicházely třídy vesměs neschopné odpovídat na jednoduché otázky k pochopení textu (natož aby se uměli žáci sami zeptat!)? Kam se vytratil tento základní prvek ČG?
Tak já Vám, milá kolegyně, napíšu proč ne. A budu vycházet ze zkušenosti mojí dcery. Jak to v její tříd dělají?
Přečtou si článek, učitelka položí otázky, pak jim na tabuli napíše stručný výtah, oni si to opíší a pak jim nadiktuje tři otázky, které bude zkoušet. Je to rozvoj čtenářských dovedností?
Co s tím mám dělat? Nevím. Dcera mi nechce dělat nic jiného, než se naučit zadané tři otázky. Znovu si projít článek, diskutovat o něm? K tomu ji nemohu přinutit. A stěžovat si do školy na paní učitelku? Jak by pak dopadla moje dcera?
Hana
Dobrý den Hano,
problém vidím v tom, že to, co dělá paní učitelka u vaší dcery, je docela pokroucený rozvoj čtenářské gramotnosti. Co udělá každý logicky myslící člověk, když mu dopředu řeknete - budu zkoušet to a to? No, nemá-li obzvlášť vyvinutou motivaci učit se pro sebe, tak se zachová pragmaticky a těžko to nechápat. Prostě se naučí jen to, co se bude zkoušet.
Dle mého názoru tedy paní učitelka dětem zrovna moc nepomáhá s rozvojem čtenářské gramotnosti.
Co s tím můžete dělat u paní učitelky, to nevím, protože neznám situaci ve Vaší škole. Ale napadá mne, co můžete dělat se svou dcerou - když článek přečtete a najdete odpovědi na "zkušební otázky", co kdybyste tak trochu dělala zvědavou a požádala dceru, aby Vás ze článku taky "vyzkoušela"? Ať Vám vymyslí nějaké další otázky, na které byste měla najít odpověď v textu a ať pak zkontroluje, zda jste odpověď našla. Tak vlastně použijete "zbraň" paní učitelky k užitečnému. Dcera musí článku rozumět, aby Vám dokázala položit otázky, tedy bude rozvíjet svou ČG.
Existuje řada dalších metod, jak se s ČG popasovat, a je to přesně o tom, co sama naznačujete - když se metoda nepoužije správně, může být kontraproduktivní.
Zde v diskusích jsou i další odkazy na další metody, třeba Vás něco zaujme.
Přeji hodně zdaru.