Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=423&t=4483
Stránka 1 z 3

Autor:  Lenka Urbanová [ stř 10. bře 2010 12:43:02 ]
Předmět příspěvku:  Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Myslíte si, že je potřebné cíleně podporovat rozvoj čtenářské gramotnosti ve školách? Proč?

Autor:  Pavlína Hublová [ čtv 11. bře 2010 10:14:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Určitě ano.
Ale ne jako samostatnou snahu typu: "Děti, dnes budete trénovat čtenářskou gramotnost." :lol:

Je to ta dovednost, která je potřebná ve všech předmětech, nutná do života. Proto by každý učitel svého předmětu měl mít povědomí o technikách a strategiích, které vedou k rozvoji ČG a prakticky je ve svých hodinách využívat. Nenechávat vše jen na vyučujících českého jazyka.
I v zeměpise je možné použít techniky I.N.S.E.R.T., že?!

Autor:  Lucie Slejšková [ čtv 11. bře 2010 19:56:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Napadá mne k tomu, že je předně také podstatné vědět, CO že to vlastně máme rozvíjet.
Definice ČG nám v tom moc nepomůže :( .

A tak se ptám praktiků - jestli se ČG zabýváte, jak jste si vytvořili konkrétní představu, co do této gramotnosti spadá?

- Definovali jste si to sami podle svých zkušeností?
- Inspirovali jste se nějakým materiálem, publikací?
- Máte zkušenosti z nějakého kurzu?
- Nebo jinak?

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 12. bře 2010 11:30:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Na prvním stupni považuji ČG za synonymum pro čtení s porozuměním. Vyšší cíle si nekladu :roll:

Autor:  Návštěvník [ pát 12. bře 2010 18:51:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Je to jen vymýšlení nových pojmů teoretiky. Smířila jem se s pojmem kompetence komunikativní a rozumím tím i schopnost číst s porozuměním: najít, porozumět, zhodnotit, ověřit, využít ve smyslu převést do své zkušenosti. Proč tedy nový pojem?

Autor:  Dagmar Sedláková [ pát 12. bře 2010 20:55:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Návštěvník píše:
Je to jen vymýšlení nových pojmů teoretiky. Smířila jem se s pojmem kompetence komunikativní a rozumím tím i schopnost číst s porozuměním: najít, porozumět, zhodnotit, ověřit, využít ve smyslu převést do své zkušenosti. Proč tedy nový pojem?

Sama uvádíte, že komunikativní kompetence zahrnuje I schopnost čtení s porozuměním. Je to nadřazený pojem. Jestliže umím číst, rozumím textu, pořídím si výpisky, neznamená to ještě, že umím také úspěšně komunikovat. Podobně bych přece mohla říct, že mám pojem český jazyk a literatura a nepotřebuji už zvláštní názvy pro sloh a mluvnici, neboť ty jsou v tom, co je označeno pojmem čj a lit. již zahrnuty.

Autor:  Pavlína Hublová [ sob 13. bře 2010 9:44:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Vrátila bych se k úvodní otázce...

Když jsem chodila do školy, myslím, že o nějaké čtenářské gramotnosti nepadlo ani slovo. Jsem proto čtenářsky negramotná?

PS: ...možná ano a ani o tom nevím :lol:

Autor:  Mgr. Dana Svobodová [ sob 13. bře 2010 10:06:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Dobrý den,
čtenářskou gramotnost chápu nejen jako čtení s porozuměním, ale také utváření si vlastního názoru na přečtený text, vyhodnocení či porovnání s jiným textem, pochopení záměru a postoje autora...
Možná tak trochu "čtení mezi řádky"...Z praktického hlediska se snažím propojovat čtení s poruměním např. s mediální výchovou (práce s inzeráty - a jejich záludnosti, práce s různými typy smluv - kupní, pracovní, nájemní...a jejich nástrahy).
Věřím, že tímto (a mnohými dalšími postupy) rozvíjím čtenářskou gramotnost.
Velmi vhodné metody k rozvíjení čtenářské gramotnosti se mi jeví postupy a techniky RWCT.
Dana

Autor:  Hana Košťálová [ pon 15. bře 2010 21:15:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Čtenářská gramotnost je pojem přeci jen širší než čtení s porozuměním. Zahrnuje nejen to, co činíme přímo nad textem a s textem, ale také třeba to, jak umíme texty vyhledat podle účelu četby (a to není dnes nijak snadné), jak umíme posoudit, zda jsme vzhledem k účelu četby zvolili vhodný text; nebo taky schopnost volit způsob čtení odpovídající současně jak účleu četby, tak povaze textu. Porozumění samo je velmi obsáhlá kategorie - patří tam jak doslovné porozumění textu, tak také porozumění složitějším věcem - např. záměru autora a tomu, jakými prostředky ho autor dosahuje; dovednost posoudit jak vlastní záměr, tak způsob jeho realizace ... a mnoho dalšího. Když se to napíše takto, vypadá to velmi složitě a působí to dojmem, že takové porozumění je vhodné cvičit až se staršími žáky, ale tak to není. Děti mohou toto porozumění cvičit od raného věku, jen to činí na textech jim přiměřených.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pon 22. bře 2010 11:26:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Nebylo by dobré projít DUMy a najít příkaldy aktivit pro rozvoj čtenářské gramotnosti:
například:
http://dum.rvp.cz/materialy/dekret-kutnohorsky.html
http://dum.rvp.cz/materialy/volby-1925-2.html
http://dum.rvp.cz/materialy/nazory-na-husitstvi.html

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/