Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=423&t=4483
Stránka 2 z 3

Autor:  Alena Pudlovská [ pon 22. bře 2010 17:22:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Gramotnostem se na portálu budeme více věnovat v dubnovém inspiromatu, takže přehled (nejen) DUMů bude pak ke shlédnutí na podobné stránce, jako má emoční inteligence.

Autor:  Pavlína Hublová [ čtv 01. dub 2010 11:27:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Pokud budu chápat ČG jako souhrnný termín pro všechny možné aktivity kolem práce s textem (viz předchozí příspěvky), pak by mne už ani tolik netrápila otázka PROČ? (zdá se mi to zcela jasné), ale spíš JAK? a KDY?

KDY?
- kdykoli, co nejčastěji... v jakémkoli předmětu. V tom případě se ptám: Mají učitelé nejazykových předmětů dostatečné znalosti (možnosti), aby do výuky svých předmětů zařadili strategie vedoucí k rozvoji ČG? Má učitel chemie, který přijde do třídy 1x týdně, vůbec čas rozvíjet ČG ve svém předmětu?

JAK?
- minimálně kladením otázek (jsem si vědoma, že strategií existují desítky, zvolila jsem tu nejjednodušší). Kdykoli hovořím s učiteli 1. ročníků, pak je naprostou samozřejmostí, že se žáků po přečtení věty/krátkého textu ptáme (nebo je vybízíme ke kladení otázek), abychom zajistili dostatečné pochopení textu, popř. rozvíjíme téma dál. Jak je tedy možné, že když jsem učila žáky 3. - 5. ročníků, tak mi přicházely třídy vesměs neschopné odpovídat na jednoduché otázky k pochopení textu (natož aby se uměli žáci sami zeptat!)? Kam se vytratil tento základní prvek ČG?

Autor:  Lucie Slejšková [ sob 03. dub 2010 8:56:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Prima, možná se dají najít nějaké zajímavé podněty i v digifoliu Gramotnosti - duben je totiž v jejich inspiromatím znamení ;) .

Něco z digifolia vám přijde prakticky využitelné? Něco vás zaujalo?

Autor:  Lucie Slejšková [ sob 03. dub 2010 9:25:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

A ještě jeden online tip - 17. 3. v pořadu Sama doma mluvila Hanka Košťálová o tom, jak nestavět malým čtenářům do cesty překážky, které často pramení ze stereotypů, které my jako rodiče máme.

Záznam pořadu najdete ZDE.

Autor:  Hana [ sob 03. dub 2010 15:20:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Pavlína Hublová píše:
JAK?
- minimálně kladením otázek (jsem si vědoma, že strategií existují desítky, zvolila jsem tu nejjednodušší). Kdykoli hovořím s učiteli 1. ročníků, pak je naprostou samozřejmostí, že se žáků po přečtení věty/krátkého textu ptáme (nebo je vybízíme ke kladení otázek), abychom zajistili dostatečné pochopení textu, popř. rozvíjíme téma dál. Jak je tedy možné, že když jsem učila žáky 3. - 5. ročníků, tak mi přicházely třídy vesměs neschopné odpovídat na jednoduché otázky k pochopení textu (natož aby se uměli žáci sami zeptat!)? Kam se vytratil tento základní prvek ČG?

Tak já Vám, milá kolegyně, napíšu proč ne. A budu vycházet ze zkušenosti mojí dcery. Jak to v její tříd dělají?
Přečtou si článek, učitelka položí otázky, pak jim na tabuli napíše stručný výtah, oni si to opíší a pak jim nadiktuje tři otázky, které bude zkoušet. Je to rozvoj čtenářských dovedností?
Co s tím mám dělat? Nevím. Dcera mi nechce dělat nic jiného, než se naučit zadané tři otázky. Znovu si projít článek, diskutovat o něm? K tomu ji nemohu přinutit. A stěžovat si do školy na paní učitelku? Jak by pak dopadla moje dcera?

Hana

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 04. dub 2010 14:25:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Hana píše:
Přečtou si článek, učitelka položí otázky, pak jim na tabuli napíše stručný výtah, oni si to opíší a pak jim nadiktuje tři otázky, které bude zkoušet. Je to rozvoj čtenářských dovedností?
Co s tím mám dělat? Nevím. Hana


Milá paní Hano,
první krok k rozvoji ČG své dcery jste už udělala - chcete jí pomoci. Stačí už jen vystihnout chvilku, kdy si přečte nějaký zajímavý článek nebo knihu. Pak můžete společně diskutovat, ptát se, vymýšlet... prostě nenásilně rozvíjet ČG (a nejen tu ;) ).
Nápady můžete hledat ve všech modulech Metodického portálu...

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 06. dub 2010 15:28:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Hana píše:
Pavlína Hublová píše:
JAK?
- minimálně kladením otázek (jsem si vědoma, že strategií existují desítky, zvolila jsem tu nejjednodušší). Kdykoli hovořím s učiteli 1. ročníků, pak je naprostou samozřejmostí, že se žáků po přečtení věty/krátkého textu ptáme (nebo je vybízíme ke kladení otázek), abychom zajistili dostatečné pochopení textu, popř. rozvíjíme téma dál. Jak je tedy možné, že když jsem učila žáky 3. - 5. ročníků, tak mi přicházely třídy vesměs neschopné odpovídat na jednoduché otázky k pochopení textu (natož aby se uměli žáci sami zeptat!)? Kam se vytratil tento základní prvek ČG?

Tak já Vám, milá kolegyně, napíšu proč ne. A budu vycházet ze zkušenosti mojí dcery. Jak to v její tříd dělají?
Přečtou si článek, učitelka položí otázky, pak jim na tabuli napíše stručný výtah, oni si to opíší a pak jim nadiktuje tři otázky, které bude zkoušet. Je to rozvoj čtenářských dovedností?
Co s tím mám dělat? Nevím. Dcera mi nechce dělat nic jiného, než se naučit zadané tři otázky. Znovu si projít článek, diskutovat o něm? K tomu ji nemohu přinutit. A stěžovat si do školy na paní učitelku? Jak by pak dopadla moje dcera?

Hana


Dobrý den Hano,
problém vidím v tom, že to, co dělá paní učitelka u vaší dcery, je docela pokroucený rozvoj čtenářské gramotnosti. Co udělá každý logicky myslící člověk, když mu dopředu řeknete - budu zkoušet to a to? No, nemá-li obzvlášť vyvinutou motivaci učit se pro sebe, tak se zachová pragmaticky a těžko to nechápat. Prostě se naučí jen to, co se bude zkoušet.
Dle mého názoru tedy paní učitelka dětem zrovna moc nepomáhá s rozvojem čtenářské gramotnosti.

Co s tím můžete dělat u paní učitelky, to nevím, protože neznám situaci ve Vaší škole. Ale napadá mne, co můžete dělat se svou dcerou - když článek přečtete a najdete odpovědi na "zkušební otázky", co kdybyste tak trochu dělala zvědavou a požádala dceru, aby Vás ze článku taky "vyzkoušela"? Ať Vám vymyslí nějaké další otázky, na které byste měla najít odpověď v textu a ať pak zkontroluje, zda jste odpověď našla. Tak vlastně použijete "zbraň" paní učitelky k užitečnému. Dcera musí článku rozumět, aby Vám dokázala položit otázky, tedy bude rozvíjet svou ČG.

Existuje řada dalších metod, jak se s ČG popasovat, a je to přesně o tom, co sama naznačujete - když se metoda nepoužije správně, může být kontraproduktivní.
Zde v diskusích jsou i další odkazy na další metody, třeba Vás něco zaujme.

Přeji hodně zdaru.

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 13. dub 2010 17:44:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Víte, že existují publikace VÚP ke stažení?
A jedna z nich obsahuje i několik textů ke čtenářské gramotnosti... ;)

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 02. čer 2010 18:59:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

ČŠI vydala sborník na pomoc učitelům k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.
Stáhnout si můžete zde, pročíst online zde.

Dočetli jste se něco nového?

PS: Já si budu muset pořádně pročíst ty čtenářské dílny, chystám se na ně už příští školní rok.

Autor:  Jaroslava Pachlová [ stř 02. čer 2010 20:16:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?

Jsem sama zvědavá, co se dočtu a myslím, že si i počtu.
Sama ráda čtu, sleduji novinky v dětské literatuře, v družině čteme každý den, povídáme si o přečteném a snažím se, aby knížky byly běžnou součástí života dětí.
Ale aby se děti uměly samy ptát a pokládat otázky, tak to je to, na čem musím ještě více "zapracovat"...Myslím, že i v ZV (zde zájmové vzdělávání) se dá dobře rozvíjet ČG, určitě jsem se po přečtení všech příspěvků zamyslela nad tím, jak pracovat v této oblasti "cíleněji"...

Stránka 2 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/