Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 22. 4. 2010 od 16.30 do 18.30
PříspěvekNapsal: čtv 22. dub 2010 16:08:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 31. bře 2010 10:20:26
Příspěvky: 39
Mgr. Alena Hesová píše:
Tomáš Minster píše:
Já netrvám na tom, aby studenti znali literární předlohu. .... A jsem samozřejmě rád, když některý ze studentů knihu četl.
tm
Musím říct, že já zastávám opačný názor - studenti Literárního semináře by měli mít povinnost interpretovaná díla přečíst. Možná pak jde o posun vnímání toho, co je obsahem Literárního semináře, podle mého názoru filmy do literárního semináře patří, ale základem jsou knihy. Naprosto ale respektuji, že každý seminář je takovým "dítkem" konkrétního učitele.
Aleno,
jakým způsobem se Vám daří zajistit, aby si všichni studenti na literární seminář skutečně dílo, které bude interpretováno, přečetli?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 22. 4. 2010 od 16.30 do 18.30
PříspěvekNapsal: čtv 22. dub 2010 16:11:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Také přeji dobrý den,mě by zajímalo jak se žáci podílejí na obsahu semináře?

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 22. 4. 2010 od 16.30 do 18.30
PříspěvekNapsal: čtv 22. dub 2010 16:12:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 22. dub 2010 14:58:40
Příspěvky: 25
Mgr. Alena Hesová píše:
Tomáš Minster píše:
Já netrvám na tom, aby studenti znali literární předlohu. .... A jsem samozřejmě rád, když některý ze studentů knihu četl.
tm
Toto může být pro mnoho češtinářů kontroverzní postoj. Musím říct, že já zastávám opačný názor - studenti Literárního semináře by měli mít povinnost interpretovaná díla přečíst. Možná pak jde o posun vnímání toho, co je obsahem Literárního semináře, podle mého názoru filmy do literárního semináře patří, ale základem jsou knihy. Naprosto ale respektuji, že každý seminář je takovým "dítkem" konkrétního učitele.
Já bych byl samozřejmě nesmírně šťastný, kdyby základem mohly být knihy, ale přiznejme si, že situace je v reálu taková, že literární seminář si nevolí pouze studenti, kteří by chtěli v budoucnu studovat literaturu. Navíc některé tituly nejsou v dostatečním množství v knihovně. Další problém je časový - tzn. že knihy jsou poměrně obsáhlé a studenti nemají pouze literární seminář, musejí plnit své povinnosti i pro jiné předměty atd.
Shlédnutí filmové či divadelní verze má navíc jedno velké plus a tím je zážitek společného vnímání uměleckého díla.
tm


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 22. 4. 2010 od 16.30 do 18.30
PříspěvekNapsal: čtv 22. dub 2010 16:13:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 8:56:30
Příspěvky: 64
Děkuji za odpověď, ještě mě napadla otázka spisovného jazyka. Myslím si staromilsky, že češtináři by měli používat spisovnou češtinu ve svých hodinách, zvláště v literárním semináři. Kultivuje se tím projev studentů, čili všeobecné povědomí o kráse jazyka.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 22. 4. 2010 od 16.30 do 18.30
PříspěvekNapsal: čtv 22. dub 2010 16:14:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. kvě 2009 13:21:22
Příspěvky: 108
Tomáši,
zmiňoval jste, že často zařazujete interpretaci filmů a divadelních představení. Myslíte, že právě přes filmy a divadlo (pokud jsou pro studenty dost zajímavé) se mohou potom dostat i k četbě literární předlohy? Jakou s tím máte zkušenost?

_________________
Zdeňka Švecová


Naposledy upravil Zdeňka Švecová dne čtv 22. dub 2010 16:15:13, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 22. 4. 2010 od 16.30 do 18.30
PříspěvekNapsal: čtv 22. dub 2010 16:15:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 22. dub 2010 14:58:40
Příspěvky: 25
Jitka Krausová píše:
Také přeji dobrý den,mě by zajímalo jak se žáci podílejí na obsahu semináře?

Dobrý den,
studenti se na obsahu podílejí jednoduše - dal jsem jim vybrat, která díla chtějí rozebírat. Ale základní kostru jsem měl připravenou.
tm


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 22. 4. 2010 od 16.30 do 18.30
PříspěvekNapsal: čtv 22. dub 2010 16:16:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 31. bře 2010 10:20:26
Příspěvky: 39
Tomáši,
moji studenti – učitelé ocenili, že jste byl dobře připraven, že jste dokázal vést hodinu bez nahlížení do poznámek, přesto hodina nebyla chaotická, že měla „hlavu a patu“. Zároveň se jim ale ta frontální organizační forma zdála příliš jednotvárná. Nemyslíte si, že by stálo za úvahu oživit ji nějakým aktivizačním úkolem pro studenty?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 22. 4. 2010 od 16.30 do 18.30
PříspěvekNapsal: čtv 22. dub 2010 16:18:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 20. kvě 2009 14:15:52
Příspěvky: 252
Jana Vejvodová píše:

Aleno,
jakým způsobem se Vám daří zajistit, aby si všichni studenti na literární sešminář skutečně dílo, které bude interpretováno, přečetli?


Hledala jsem různé cesty:

Konkrétně na literárním semináří se mi osvědčilo, pokud studenti mohli ovlivnit výběr děl, která budeme interpretovat. Já jsme předložila nějakou nabídku - někdy autory, někdy žánry. Chtěla jsme například, abychom vždy intrpretovali i prózu i poezii i drama. Myslím, že možnost podílet se na výběru děl, je pro studnety motivujícím faktorem.


Druhým faktorem je délka a dostupnost díla:
- většinou jsem pro interpretace předkládala díla kratší rozsahem (která se dala třeba snadno okopírovat - 1 kopie do třídy a třída už měla systém, jak si to rozdistribuovat),
- ověřovala jsem si, že knihy jsou k sehnání - v blízké knohovně, ve školní knihovně - často výtisky přímo na seminář přinesla.

Třetím faktorem byl způsob tázání v hodině, otázky mířily přímo do centra četby, nikdo se jim nevyhnul, studentům po určité době připadlo hloupé, když ke knize nic neříkali, takže i to byl možná nějaký faktor.

Vím, že vždycky je někdo, kdo dílo nečetl, ale snažila jsme se přizpůsobit podmínky tak, aby si co nejvíce studentů knihu mohlo přečíst.


Naposledy upravil Mgr. Alena Nosková dne čtv 22. dub 2010 16:24:45, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 22. 4. 2010 od 16.30 do 18.30
PříspěvekNapsal: čtv 22. dub 2010 16:18:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 22. dub 2010 14:58:40
Příspěvky: 25
RNDr.,Bc. Ludmila Šulcová píše:
Děkuji za odpověď, ještě mě napadla otázka spisovného jazyka. Myslím si staromilsky, že češtináři by měli používat spisovnou češtinu ve svých hodinách, zvláště v literárním semináři. Kultivuje se tím projev studentů, čili všeobecné povědomí o kráse jazyka.

Já s Vámi souhlasím. Úsměvné je, že mi ostatní kolegové vytýkají, že mluvím spisovně i mimo výuku. Na poradách apod. Pokud jsem použil nespisovné češtiny, pak to bylo z 90% záměrně, abych zvýšil účinek apod. Ale je pro mne zajímavé, že to ostatní vnímají jinak.
tm


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 22. 4. 2010 od 16.30 do 18.30
PříspěvekNapsal: čtv 22. dub 2010 16:19:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Jana Vejvodová píše:
Tomáši,
moji studenti – učitelé ocenili, že jste byl dobře připraven, že jste dokázal vést hodinu bez nahlížení do poznámek, přesto hodina nebyla chaotická, že měla „hlavu a patu“. Zároveň se jim ale ta frontální organizační forma zdála příliš jednotvárná. Nemyslíte si, že by stálo za úvahu oživit ji nějakým aktivizačním úkolem pro studenty?

Mě by pro změnu docela zajímalo, zda studenti-učitelé sami přišli na různé další možnosti

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 63 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: