Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Využití filmu v oblasti literární komunikace
PříspěvekNapsal: pon 12. dub 2010 20:09:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 31. bře 2010 10:20:26
Příspěvky: 39
Milé kolegyně, milí kolegové,
pojďme si vyměnit zkušenosti, jak využíváte v oblasti literární komunikace film. S kterými cíli film do výuky zařazujete? Pustíte žákům celý film a v následujícím literárním semináři pak vedete s žáky o něm dialog, nebo vyberete pouze určité pasáže filmu a ty pak porovnáváte s ukázkou literární předlohy? Pracujete s filmem pouze v literárních seminářích, nebo i v běžných literárních hodinách? S kterými filmy či dvojicemi spisovatel – režisér (Hrabal – Menzel, Körner – Vláčil, Hrubín – Vávra apod.) se Vám v hodině dobře pracuje?
Na odpovědi se těší Jana Vejvodová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Využití filmu v oblasti literární komunikace
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 6:59:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 20. kvě 2009 14:15:52
Příspěvky: 252
Jana Vejvodová píše:
Pracujete s filmem pouze v literárních seminářích, nebo i v běžných literárních hodinách? S kterými filmy či dvojicemi spisovatel – režisér (Hrabal – Menzel, Körner – Vláčil, Hrubín – Vávra apod.) se Vám v hodině dobře pracuje?


Práce s filmem se mi v hodinách ČJL a literárního semináře osvědčila. Snažila jsem se ale dbát na to, aby žáci měli nejprve přečtenou knižní předlohu. Interpretace díla pak šla tedy po linii knižní i filmové, včetně porovnání těchto podob uměleckého díla, využívání různých uměleckých prostředků.

S čím jsem například pracovala v běžných hodinách:
2. ročník G
- povídka E. A. Poe: Jáma a kyvadlo- film Kyvadlo, jáma a naděje (režie Jan Švankmajer, 1983, 15 minut)
- povídka Zánik domu Usherů- film Zánik domu Usherů (režie Jan Švakmajer, 1980, 15 minut)
- z praktické stránky je výhodou délka povídky a 15minutová stopáž filmu
- odbočka: další možnosti interpretace díla Zánik domu Usherů nabízí povídka Usher II z Marťanské kroniky (Ray Bradbury)
4. ročník G
- kniha L. Fuks: Spalovač mrtvol- film Spalovač mrtvol (režie Juraj Herz, 1968, 96 minut)
- zde považuji za nutné opravdu nejprve přečíst knihu a mít možnost "vymodelovat" si svého pana Koprfkingla, výborný Rudolf Hrušínský st. svádí k tomu, že poté, co zhlédneme jeho výkon, si ani jiného spalovače představit neumíme
- výbornou možnost pro konfrontaci knihy a filmu nabízí hudební /zvuková rovina díla - v knize je několik postav pojmenovaných po hudebních skladatelích, velmi často se objevují hudební motivy, ve filmu je jsou tyto motivy přeneseny do zvukové roviny a spoludotvářejí tak atmosféru filmu (vzhledem k tomu, že se jedná o klasickou hudbu, tak tyto hudební motivy žáci při čtení "neslyší").

Alena Hesová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron