Dobrý den, cením si upozornění pana kolegy Sotoláře: na co nám nestačí přístupy z RWCT! Problém mám s tím, co znamená, že něco "stačí na něco" nebo "nestačí". Někdy bych řekl, že zásady a přístupy z RWCT ve se vysoké míře uplatní a vedou k úspěchu žáka (k tomu, že pokročí k cíli nebo ho i dosáhne), a jindy pomůžou spíše jaksi "za roh" (třída tak vedená je naučena spolupracovat, sdílet své zážitky a myšlenky a tím také je prohlubovat, když z kognitivního konfliktu mezi názorem či závěrem dvou žáků vzniká u žáka puzení k vylepšení svého stanoviska nebo svého pochopení, atd. Také návyk na to, že ve třídě zadaná práce má smysl, který je jasný i žákovi samému, ať už jde o práci jakoukoliv, hodně pomáhá k tomu, že žák na něco pak "stačí"). Nemyslím, že je třeba se vážně zabývat případy, kdy se některá metoda výuky používá zplaněle: že tedy ani učitel, ani děti nevědí, proč vlastně to takto mají dělat, že není jasné propojení mezi tím, co třeba ten omílaný pětilístek vlastně dělá pro žákovo učení - ale co pro učení dělá dobrého vždy v daném úseku učiva, v této konkrétní hodině! (Namrskat do pětilístku na druhý řádek "přídavná jména" vůbec nemusí znamenat, že se žák opravdu snaží ze svého pochopení zkoumaného pojmu (nebo zážitku) vybrat ty vlastnosti, které považuje pro sebe a pro ten pojem za dvě nejvýznamnější. Odříkat a napsat tři "slovesa" (nebo dokonce "pětky - č.5") vůbec nemusí znamenat, že žák porozuměl tomu, jaké věci se s tím pojmem či objektem dějí, co on činí a proč je to pro žáka v tu chvíli při jeho poznávání tak důležité. Atd.) Pětilístek, jako i každou další formu či metodu práce, lze úplně zprznit stejně, jako se to často děje s tzv. dramaťárnou: řekneme dětem, ať vytvoří "živý obraz" k situaci, o které se učily, ale nedáme jim čas na zkoumání, rozmyšlení, dohodu a režírování - a ony pak bez rozmyslu, bez zkoumání rysů té věci, bez diskuse o tom, co a proč má kdo představovat, hopky hopky naskáčou před tabuli a šlebí se a tajtrlíkují. A přitom dramatická výchova je něco opravdu mnohem hlubšího... Mám zkušenost, že v diskusích o metodách výuky se mnohdy ozývají zkraty mezi úvahou a slovy: "metody kritického myšlení" totiž možná žádné neexistují! Jde přece o zásady, strategie i metody KONSTRUKTIVISTICKÉ pedagogiky, a ta je založena na určitém psychologickém zkoumání a výkladu procesů učení. Takže by bylo dobré se ptát, v jakých případech není vhodné, aby učení stavělo na tom, co již žák zná a umí, aby vyvolávalo jeho prekoncepty a podrobovalo je střetu s nově přicházejícími informacemi a podněty, aby žák při učení vědomě sledoval růst svého porozumění danému objektu, pojmu, ději nebo problému. A aby si po setkání s novými informacemi systematicky své nové pochopení a zážitek vestavěl do dosavadní struktury poznatků - což mnohdy znamená přestavbu té struktury, a jindy její potvrzení. Řekl bych tedy, že postupy, které se můžete naučit třebas v kursech RWCT, nemusejí vyhovovat pro chvíle, kdy poznávaní jde cestou čiré intuice. Ale i výuka třebas pomocí spontánní nápodoby modelu, může být řízená, konstruktivistická (učitel to má silně promyšlené a ví, proč a kudy a kam žáky vede). Hádám, že výuka hraní na housle s estetickým výrazem, nebo malba, tanec, to vše se obejde bez vědomě strukturovaného myšlení, a přece nebo právě proto dosahuje do velkých výšin. Zato u většiny aktivit verbálních - kde jsou informace předávány slovy a větami, se myšlení asi zapojovat musí docela hodně - slova a věty prostě nejsou vrozené, používat řeč se musíme učit, a každé slovo je silně abstraktní znak. Takže někdy je vhodné mísit myšlení a cit, řízenost a spontaneitu - a o tom, jakou směs dětem v této třídě, u tohoto učiva a v tento den namíchat, rozhoduje vučieẗeli jak jeho intuice, charisma, citlivost, empatie, tak jeho rozumem uspořádávaná zkušenost, profesní trénink, rozumná zodpovědnost. To je na učitelství to těžké, a leckdo se cítí ohrožen, když cítí, že se po něm žádá velká dávka rozumu. Přitom obecne vzato je lidstvo ještě hodně mladé na to, aby rozumnost nepřicházela k človeku až dlouhým a usilovným snažením, takže není divu, že city a pocity jsou nám o tolik bližší a důvěrnější polohou žití. Ale právě pro to umění spojit cit a rozum mohou děti takového učitele obdivovat a až do smrti si ho vážit.
|