Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:33:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 11:27:14
Příspěvky: 48
Michal Rubáš píše:
A nyní k vlastní hodině:
Hodina byla vedena profesionálně a s přehledem, ovšem sympatický výkon učitelky dle mého soudu příliš ustupoval moderním metodickým požadavkům. Výsledkem je obětování obsahu formálním znakům: hodina byla skutečně v pohybu, dynamická, byly v ní zastoupeny triviální projevy občanské, komunikativní a určitě ještě nějaké jiné kompetence, pracovalo se ve skupinách atd. Úroveň jednotlivých formulací a kognitivních obsahů však neopustila hranice brainstormingu, který je z pro mne neznámých důvodů vydáván za metodu (kritického) myšlení. O dosažení koncipovaných „cílů“ hodiny nelze hovořit: o faktorech způsobujících „proměnlivost norem“ týkajících se sexuality nebylo řečeno nic, otázka o vztahu mezi etikou a sexualitou nebyla ani položena. Zdá se, že být dynamický, plynulý a kompetence prohlubující znamená zůstat povrchní. Možná je to psychologickým cílem kurikulárních reforem.
Nechci Vám pochopitelně brát Váš názor. Je Váš a jiště si jej dokážete obhájit. Nevím, nač reagovat dříve. Proč je braistorming metodou kritického myšlení, Vám tu vysvětlovat nebudu. Nevím, kolik o tomto modelu učení víte. Mohu se zeptat, u koho jste případně kritické myšlení absolvoval? ( Lektorka, lektoři?)
Nemyslím si, že dynamický = povrchní.
V hodině jsme neměli jít do hloubky daných problémů, to se ani nedalo. Chtěla jsem jen načrtnout s pomocí svých žáků, kde se etické problémy v oblasti lidské sexuality objevují.
Pokud byste položil konkrétněji formulovanou otázku, ráda na ni odpovím.

_________________
Iva Dobiášová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:33:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Iva Dobiášová píše:
Myšlenkové mapy se mi ve škole osvědčily. Příjemně mě překvapila reakce jednoho mého žáka, který se mě zeptal, proč si takového zápisy neděláme vždy a ke všemu, že by se takto lépe doma ze zápisků učilo.

To je skvělé,přesně takto si představuji využítí mapy

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:34:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Chtěla bych trošinku navázat na kolegu Rubáše a zeptat se, jakým poznatkovým základem žáci disponují - v oblasti lidské sexuality, genderu, sociálních stereotypů (jedna z otázek se týkala právě stereotypů a předsudků, ale měla jsem pocit, že žákům význam a rozdíl mezi těmito pojmy není zcela zřejmý).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:37:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 11:27:14
Příspěvky: 48
Mgr. Jan Zouhar píše:
Používáte pro filosofii Blecha, Filosofie pro střední školy a hlavně jeho chrestomatii filosofických textů?
A co Fürst, Filosfie a také Psychologie. Filosofie se tam právě probírá tematicky a nehistoricky, což je docela zajímavé. Jak vy probíráte filosofická témata?
Blechovu publikaci a především jeho chrestomatii znám - některé texty či spíše části textů z něj vybírám. Je fajn, že existuje.
Fürstovu Filosofii znám také - líbí se mi tematické rozvržení. Zatím učíme filosofii chronologicky. Příští rok, pokud budu učit u maturantů, se odhodlám ke změně - vzhledem i k povaze studentů, kteří danou třídu navštěvují. Myslím, že by to pro ně mohlo být živější, snad zajímavější.

_________________
Iva Dobiášová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:40:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 11:27:14
Příspěvky: 48
Tomáš Pavlas píše:
Iva Dobiášová píše:
...
Mile jsem se na něj usmála a doporučila jsem mu, že pokud to zvládne, může si takto zapisovat sám běžně.
Stručně jsem mu vysvětlila, že nemohu nikdo přemlouvat k tomu, aby myšlenkové mapy používal k zápisu. On se taky usmál a občas si i nyní tyto mapy v sešitě vytváří. :)
To je moc fajn - tuším souvislost mezi učebními typy a právě stylem zápisků. A také se setkávám s žáky, kteří tento způsob preferují. Díky za odpověď.
Souhlasím s Vámi, určitě je to učebním typem. Jsem ráda, že si žáci mohou vybrat podle vlastního typu. Někteří to využijí, někteří mají pocit, že je zbytečné psát si jinak, než jsou zvyklí.

_________________
Iva Dobiášová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:41:38 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Zhlédli jsme jednu hodinu s konkrétním cílem: otevřít tuto problematiku. Kolegyně sama psala, že tyto hodiny jsou doplněny výkladem - tedy kognitivními tématy. V této souvislosti by mne přeci jen zajímalo jak si kolegyně rozplánovala celý temtický celek Etika a kolik hodin mu chtěla věnovat. Jaké kognitivní cíle si stanovila?

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:42:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Ještě dodatek k myšlence "povrchnosti" - domnívám se, že pokud je hodina zasazena do sledu vyučovacích jednotek a předcházely jí hodiny, ve kterých získali žáci znalosti k danému tématu, byla předvedená hodina naprosto kompaktní. Kritické myšlení rozvíjí i to, že žáci reagují na své příspěvky navzájem (k čemuž vyučující vybízela v průběhu aktivity "od otázky k otázce").


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:44:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 11:27:14
Příspěvky: 48
Na škole učíme ZSV v časové dotaci:
1. ročník 1 hodina psychologie
2. ročník 1 hodina sociologie
3. ročník 2 hodiny politologie, mezinárodní vztahy, ekonomie
4. ročník 3 hodiny filosofie, etika

Z hlediska seminářů nabízíme od druhého do čtvrtého ročníku dvouhodinový společenskovědní seminář. V druhém ročníku se jedná o témata spojená se sebepoznáním, rozšíření učiva psychologie, dále jsou zde témata: sekty, genocidy, menšiny
Ve třetím ročníku se věnujeme sociologii: sociologie rodiny, současná sociologie, sociologie v praxi ( hlavně sociometrie), otázka genderu, sociálně patologické jevy.
Ve čtvrtém ročníku je na řadě politologie a mezinárodní vztahy: současné dění, globální rozvojové vzdělávání.

_________________
Iva Dobiášová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:44:51 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 11:07:29
Příspěvky: 1671
Dobrý den, zajímalo by mne, zad studenti k vám do školy přicházejí již seznámeni s metodami, které používáte nebo si je takzvaně musíte "naučit" touto formou pracovat. Díky

_________________
Jana


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:45:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 8:56:30
Příspěvky: 64
dobrý den, gratuluji k pěkné hodině. Vkládala jsem již do komentářů, ale nemůžu najít odpověd, takže ještě znovu:
Čím si vysvětlujete, že žáci při brainstormingu uváděli na téma "Lidská sexualita" pouze kontroverzní "medializovaná" témata a neobjevily se pojmy jako např. láska, rodina, slast, manželství.......?
jako kdyby s etikou vůbec nesouviselo..
Lída


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 65 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: