Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:48:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 11:27:14
Příspěvky: 48
Mgr. Jan Zouhar píše:
Zhlédli jsme jednu hodinu s konkrétním cílem: otevřít tuto problematiku. Kolegyně sama psala, že tyto hodiny jsou doplněny výkladem - tedy kognitivními tématy. V této souvislosti by mne přeci jen zajímalo jak si kolegyně rozplánovala celý temtický celek Etika a kolik hodin mu chtěla věnovat. Jaké kognitivní cíle si stanovila?
Etiku vyučujeme od března do cca konce dubna (maturitní ročník), je rozdělena na celek etiky teoretické a praktické. V etice teoretického hovoříme o základních etických kategoriích, významných osobnostech, které se k těmto kategoriím vyjadřovaly.
V etice praktické je vždy nastoleno určité téma, které probíráme vždy cca 2 hodiny. Do hodin je zakomponován přístup k tomuto problému - např. sebevražda u stoiků, epikurejců, křesťanů, podmínění sociokulturním prostředím atd.

_________________
Iva Dobiášová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:51:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 11:27:14
Příspěvky: 48
RNDr.,Bc. Ludmila Šulcová píše:
dobrý den, gratuluji k pěkné hodině. Vkládala jsem již do komentářů, ale nemůžu najít odpověd, takže ještě znovu:
Čím si vysvětlujete, že žáci při brainstormingu uváděli na téma "Lidská sexualita" pouze kontroverzní "medializovaná" témata a neobjevily se pojmy jako např. láska, rodina, slast, manželství.......?
jako kdyby s etikou vůbec nesouviselo..
Lída
Bohužel mě to příliš nepřekvapilo. Asi to určitým způsobem svědčí o celkové atmosféře ve společnosti - hledáme spíše věci, které bijí do očí, ale těch "obyčejných" si příliš nevšímáme. Já jsem je nechtěla nikterak odrazovat od jejich nápadů - to se ani při této metodě nedělá. Prostě je pro ně asi jasnější "úchylka" než manželství.

_________________
Iva Dobiášová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:52:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Ráda bych se i zde, v on-line diskuzi zeptala na to, co je předmětem samostatného diskuzního tématu. Jaké metody hodnocení žáků v OSZ preferujete?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:53:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 11:27:14
Příspěvky: 48
Jana Kneřová píše:
Dobrý den, zajímalo by mne, zad studenti k vám do školy přicházejí již seznámeni s metodami, které používáte nebo si je takzvaně musíte "naučit" touto formou pracovat. Díky
Někteří žáci už znají např. myšlenkové mapy, brainstorming, ale to je asi tak vše. Musím si je tak říkajíc "naučit". Ale zatím se učit novým metodám výuky chtějí, z čehož mám radost. Někdy to berou jako dobrodružství - zase něco nového přinesla, jak budeme pracovat dnes apod. Myslím, že při opakovaní určitých metod již většinou pochopili, k čemu jsou dobré a vědí, že jim tento styl práce přinese více, než když jen sedí a píší si případně má slova.

_________________
Iva Dobiášová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:58:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 11:27:14
Příspěvky: 48
Denisa Labischová píše:
Ráda bych se i zde, v on-line diskuzi zeptala na to, co je předmětem samostatného diskuzního tématu. Jaké metody hodnocení žáků v OSZ preferujete?
V průběhu školního roku běžně píšeme cca 1 x za měsíc test z probíraného učiva. Zakomponuji do něj otázky, na něž existují jednoznačné odpovědi, ale zároveň i otázky, v nichž žák prokáže, zda tématu porozuměl a udělal si na něj vlastní názor, zda nad ním přemýšel a tyto myšlenky dokáže zformulovat.

S výjimkou maturitních tříd v tomto předmětu, pokud sám někdo nechce, ústně nezkouším - mohou se průběžně vyjadřovat v hodinách.

Zadám i práce ročníkové (v současnosti např. společenskovědním semináři) či v psychologii vytváříme portfolia žákovských prací - hodnocení probíhá podle předem daných kritérií.

_________________
Iva Dobiášová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:59:08 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 11:07:29
Příspěvky: 1671
Iva Dobiášová píše:
Jana Kneřová píše:
Dobrý den, zajímalo by mne, zad studenti k vám do školy přicházejí již seznámeni s metodami, které používáte nebo si je takzvaně musíte "naučit" touto formou pracovat. Díky
Někteří žáci už znají např. myšlenkové mapy, brainstorming, ale to je asi tak vše. Musím si je tak říkajíc "naučit". Ale zatím se učit novým metodám výuky chtějí, z čehož mám radost. Někdy to berou jako dobrodružství - zase něco nového přinesla, jak budeme pracovat dnes apod. Myslím, že při opakovaní určitých metod již většinou pochopili, k čemu jsou dobré a vědí, že jim tento styl práce přinese více, než když jen sedí a píší si případně má slova.
Tak to je dobrá zpráva :D , alespoň člověk ví, čím je zaujmout.
Myslíte, že tedy studenti jsou rádi v akci? Baví je tvořit hodinu?
Zařazujete i jiné metody (mimo RWCT)? Např. drama?

_________________
Jana


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 15:59:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 04. kvě 2010 18:23:03
Příspěvky: 10
Denisa Labischová píše:
Chtěla bych trošinku navázat na kolegu Rubáše a zeptat se, jakým poznatkovým základem žáci disponují - v oblasti lidské sexuality, genderu, sociálních stereotypů (jedna z otázek se týkala právě stereotypů a předsudků, ale měla jsem pocit, že žákům význam a rozdíl mezi těmito pojmy není zcela zřejmý).
Vycházel jsem z toho, že žáci nedisponují žádným "poznatkovým základem", takže dle mého názoru v té hodině nebylo co "dynamizovat". Vaše jiné sdělení naopak naznačovalo, že se žákům dostalo nebo dostane poučení v hodině, kterou jsme neviděli. Děkuji za vstřícnou reakci.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 16:05:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 8:56:30
Příspěvky: 64
Iva Dobiášová píše:
RNDr.,Bc. Ludmila Šulcová píše:
dobrý den, gratuluji k pěkné hodině. Vkládala jsem již do komentářů, ale nemůžu najít odpověd, takže ještě znovu:
Čím si vysvětlujete, že žáci při brainstormingu uváděli na téma "Lidská sexualita" pouze kontroverzní "medializovaná" témata a neobjevily se pojmy jako např. láska, rodina, slast, manželství.......?
jako kdyby s etikou vůbec nesouviselo..
Lída
Bohužel mě to příliš nepřekvapilo. Asi to určitým způsobem svědčí o celkové atmosféře ve společnosti - hledáme spíše věci, které bijí do očí, ale těch "obyčejných" si příliš nevšímáme. Já jsem je nechtěla nikterak odrazovat od jejich nápadů - to se ani při této metodě nedělá. Prostě je pro ně asi jasnější "úchylka" než manželství.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 16:05:46 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Michal Rubáš píše:
Denisa Labischová píše:
Chtěla bych trošinku navázat na kolegu Rubáše a zeptat se, jakým poznatkovým základem žáci disponují - v oblasti lidské sexuality, genderu, sociálních stereotypů (jedna z otázek se týkala právě stereotypů a předsudků, ale měla jsem pocit, že žákům význam a rozdíl mezi těmito pojmy není zcela zřejmý).
Vycházel jsem z toho, že žáci nedisponují žádným "poznatkovým základem", takže dle mého názoru v té hodině nebylo co "dynamizovat". Vaše jiné sdělení naopak naznačovalo, že se žákům dostalo nebo dostane poučení v hodině, kterou jsme neviděli. Děkuji za vstřícnou reakci.
Domnívám se, že žáci v tomto věku vedle získávání znalostí potřebují o věcech hovořit, diskutovat a tím si věci ujasňovat. Výzkumy ukázaly, že extrovertů je v populaci 70 % a tito lidé potřebují mluvit, aby si věci ujasnili. V tom vidím největší klad této hodiny.

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 5. 5. 2010 od 16:00 do 18:00
PříspěvekNapsal: stř 05. kvě 2010 16:08:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 11:27:14
Příspěvky: 48
Michal Rubáš píše:
Denisa Labischová píše:
Chtěla bych trošinku navázat na kolegu Rubáše a zeptat se, jakým poznatkovým základem žáci disponují - v oblasti lidské sexuality, genderu, sociálních stereotypů (jedna z otázek se týkala právě stereotypů a předsudků, ale měla jsem pocit, že žákům význam a rozdíl mezi těmito pojmy není zcela zřejmý).
Vycházel jsem z toho, že žáci nedisponují žádným "poznatkovým základem", takže dle mého názoru v té hodině nebylo co "dynamizovat". Vaše jiné sdělení naopak naznačovalo, že se žákům dostalo nebo dostane poučení v hodině, kterou jsme neviděli. Děkuji za vstřícnou reakci.
Žáci v maturitním ročníku již rozhodně disponují "poznatkovým základem" - sexuální výchova je u nás zařazena na nižším stupni gymnázia. Zároveň jsou některá témata (stereotyp, předsudek, sexuální chování a orientace, proměnlivost norem, ... ) zařazena v průběhu studia na vyšším gymnáziu především v rámci sociologie. Co máte za onen "poznatkový základ" ? Možná Vás zcela nechápu.

V následující hodině jsem si neměli vysvětlovat, jednotlivé pojmy, hodina měla vést k zamyšlení nad tím, jaké případné etické rozměry vlastně lidská sexualita má, jak je chápou moji studenti.

_________________
Iva Dobiášová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 65 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron