Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jiné poznámky
PříspěvekNapsal: stř 21. led 2009 11:05:47 
Na rozdíl od předchozích "Pěti poznámek" jsem teď použil jiný nadpis. Prosím však všechy diskutující, aby si je "nalistovali". Zdejší diskuse je z velké části tvořena jasnými hlasy pro EV, jen málokdo se zamýšlí nad podmínkami. Paní moderárka jakoby marně k tomu několikrát vybídla. Prosím, změňme směr: Místo "hlasování pro" zkusme formulovat ony podmínky.|| Spíš než zavedení nového předmětu by bylo - podle mého soudu - zapotřebí změnit všeobecný směr celé naší společnosti. Pokud se týká školství, tak místo "haldy" vědomostí by to měly být trvalé zážitky, celkové etické působení nejen učitelů, ale hlavně rodičů. Ani "doporučení" zavádět do metodických plánů různých předmětů "Výchovné etické cíle" není "to pravé ořechové". Za "vlády komančů" jsme museli do svých plánů vyplňovat ke každému tematu kolonku "Výchovný cíl" a hospitující ředitel se hlavně díval do písemné přípravy hodiny, zda je tam příslušný cíl zapsán. Také kontroloval třídní knihu, zda i tam je to napsáno. Šlo vlastně o deptání kantorů, aby příliš "nevyčnívali" a aspoň formálně vedli žáky k "budování světlých komunistických zítřků", i když k tomu neměli žádnou chuť. Kdyby to šlo tímto směrem,tak by to etice uškodilo. Co myslíte? || Vám paní moderátorko vyslovuji podporu v nelehkém úkolu dostat se od prosté podpory EV "kousek" dál.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: RE: Jiné poznámky
PříspěvekNapsal: stř 21. led 2009 12:02:07 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Vážený pane Dostále, vážení kolegové! Děkujeme za vaši podporu a zejména za vaši energii, kterou tomuto fóru věnujete. Vskutku bychom rádi postupovali k řešení konkrétních otázek a brzy najdete před diskusním fórem naši pobídku. Já osobně jsem ráda, že mohu být nápomocna tak dobré věci, a slibuji, že vám budu pomáhat tak, abychom z fóra získali jasné názory a podněty. Ještě jednou díky, pane Dostále, za vaši podporu! Lenka, moderátor

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Nově: Téma diskuse
PříspěvekNapsal: stř 21. led 2009 13:19:41 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Vážení kolegové, v záhlaví diskuse budete od nynějška nacházet informace od nás. Naším záměrem je posunout diskusi ke konkrétním tématům. Děkujeme a těšíme se na vaše podněty! Lenka, moderátor

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Učme děti etickému chování, aby se mohly stát vzorem pro svoje rodiče
PříspěvekNapsal: stř 21. led 2009 13:21:45 
Nejsem pedagog,jsem pouze matkou tří, dnes již dospělých dětí. Zajímá mne však samotná podstata bytí. Proč "tu" vlastně jsme, jaký je smysl našeho života, proč je nyní taková situace na planetě, jaká je a - samozřejmě - jak dál. Etika dává velikou šanci pro budoucnost. Vím, že učitele nezískáme obratem ruky. Ale každá snaha a každý začátek v tomto "oboru" má obrovský smysl. Teprve po asi 17 letech svojí výuky mám představu o obecném systému tvorby. Tvoříme každou vteřinou, aniž bychom si toho byli vědomi. Pozitivně a nebo také ne. Učme tedy pozitivnímu nejprve všechny učitele a pak to automaticky budou učitelé předávat dál dětem. Takže jako průřezové téma určitě, ale zřejmě až po nějakém čase. Kvalitní učitelé to stejně budou dělat přirozeně. Jako povinný předmět určitě ano. Ať se učí třeba i z hodiny na hodinu učitelé podle kvalitních osnov. Jde o začátek a ten bude přínosem vždy. Věřím. Nešlo by to třeba systémem her a scének?


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: etická výchova
PříspěvekNapsal: stř 21. led 2009 13:45:46 
Nemyslím si, že mravní stav současné společnosti vyřeší zavedení nového předmětu ve školách. Věřím na osobnost učitele, dobré klima ve škole, hodně zážitků a prožitků všeho druhu v dětském kolektivu ve škole i mimo ni.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Jaká forma výuky EtV se osvědčila
PříspěvekNapsal: stř 21. led 2009 13:54:54 
Na ZŠ se osvědčila forma samostataného předmětu s dotací 1 hod týdně na II. st. Na I.st. témata byla zařazena do oblasti Člověk a jeho svět.
Práce s celým kolektivem není ideální, je pro pedagogy náročná, ale napomáhá stmelení kolektivu. Na některá témata je dobré třídu dělit (sex. výchova 6 - 8tř. atd.)POkud témata nemají svou dotaci, často se ztrácí systém, není čás a některá témata "vyšumí".
Některá z témat prolínají do ostatních předmětů, domluva pedagogů, výchovný styl pedagoga by se měl stát způsobem práce celého ped. kolektivu - bezpodmínečné přijetí, výchovné společenství atd.
Některá témata lze využít k jednorázovým aktivitám s využitím rozmanitých metod. Dobrá je i spolupráce s různými subjekty v regionu - u nás to byl azylový dům pro matky s dětmi, Mateřské centrum, Dětský domov, Městská část iu Městská policie....


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Forma EV
PříspěvekNapsal: stř 21. led 2009 14:44:40 
V už proběhlé diskusi by se dalo najít několik odpovědí na danou otázku. I když jich tam bylo málo, rozhodně by stálo za to, je "dát dohromady" a k nim pak přidat i nově zaslané příspěvky na toto téma. Možná, že i další diskutující budou propagovat zavedení EV bez podmínek. Myslím si, že případě etiky nelze brát názor této většiny za dobrý. Dovolil bych si shrnout názory menšiny: Eticky vychovávat - ano, zavést EV jako povinný předmět - ne. || Myslím, že moprálně vyspělý učitel kteréhokoliv předmětu by se mohl "vykašlat" na kvantum znalostí ze svého předmětu a raději by se věnoval některému etickému tématu: u mladších žáků pomocí pohádky nebo legendy, u dorostu pomocí diskuse. K takové formě by asi bylo nutné zadat žákům nebo studentům úkol, aby si některé partie probírané látky předmětu nastudovali sami podle učebnice (včetně pokusů v přírodovědných vědách). Takový pedagog by ovšem některá temata asi "přeskočil" a místo kvantity by volil kvalitu: ponechaná temata by probral důkladněji - nad otázkami, plynoucími ze zadaného úkolu. Některé otázky by zadával učitel předem, jiné by položil až po "probrání". Předvedení pokusu žákem by zadal konkrétně a nevtíravě by pomáhal nebo by často použil frontálních pokusů. Kdyby se na některé téma nedostalo, vůbec nic se nestane! Dosvědčím to ze zkušenosti: 1. Učil jsem předmět "Základy automatizace". V paralelní třídě učila jedna kolegyně totéž. Téma "Komunikace s počítačem" probrala tak, že nadiktovala žákům půl strany, což se měli naučit. Já jsem téma probíral tak, že jsem posadil žáky k počítačům - nechť s nimi komunikují. To bylo v době, kdy k nám počítače začaly teprve pronikat,literatury k nim bylo zoufale málo a ze třídy počítač měl maximálně jeden žák. Dnes bych měl úlohu značně těžší. Jen jsem chtěl ilustrovat, jak lze k "přísně" sledovanému "plnění osnov" přistupovat. 2. Většina učňů, které jsem učil, měli znalosti ze ZŠ prachbídné . Např. neuměli sčítat zlomky, při "kupeckém" sčítání čísel pod sebou "klidně" sečetli tisíce se setinami a vyšly jim desítky, při "ručním" násobení násobili nulami - popsali jimi několik řádků, neuměli trojčlenku: místo přímé úměry použili nepřímou nebo si s tím vůbec nevěděli rady, atd., atp. Oficiálně toto všechno ovládali alespoň "dostatečně". Kvantum látky na ZŠ bylo probráno. Avšak výsledek byl téměř nulový. || Mohu oprávněně předpokládat, že podobně by to dopadlo s povinnou EV. Jen se obávám, že výsledky by byly záporné, nikoliv nulové.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Etická výchova a krize rodiny
PříspěvekNapsal: stř 21. led 2009 18:36:11 
I jako laika a otce dávno odrostlých dětí mě znepokojuje, že se ve školách etická výchova ještě neučí. To je patrně jeden z mnoha důvodů neuvěřitelných excesů, nedávno zveřejněných v televizi, že žáci úmyslně pro zábavu vyprovokují učitele, jen aby si tento kousek natočili a chlubili se s ním na internetu. Na hloubku neuvěřitelnosti a nepatřičnosti kázeňského i vyučovacího stavu na školách poukázal bývalý ministr školství pan Petr Piťha u příležitosti Pedagogických dnů v Hradci Králové dne 2. dubna 2008. Ve svém příspěvku také poněkud rezignovaně říká, že "... nepůjde ani tak o etiku ale hlavně o nácvik prosociálního jednání, což odhaluje fakt, že prosociální vlastnosti dětí a mládeže jsou v takovém stavu, že tento předmět vznikne."
Když se podíváte na stará školní vysvědčení (ještě z první republiky) tak hned na druhém řádku za známkou z chování bylo náboženství. Tak významné postavení mělo. V sekularizovaném státě je zajisté takový požadavek nerealistický. Je ale trestuhodné, že si školství zatím nevytvořilo aktuální náhradu. Jistě, školství funguje v rámci určitého společenského režimu. A tak naprosto souhlasně s panem profesorem Piťhou říkám: "Naše společnost jako celek se k otázkám výchovy a vzdělání staví nezodpovědně a sebezáhubně." Snad stále platí, že rodina je základ státu. Tato elementární společenská složka se však v polovině případů rozpadá a děti, jako rukojmí rodičovského egoizmu a neústupnosti, získávají do života jen další nežádoucí model jednání. Jako fotograf svatebních obřadů často srovnávám řečnění komunálního úředníka na radnici (odrážející minimální závaznost sňatku) s manželským slibem snoubenců před oltářem: "...že Ti zachovám věrnost, že Tě nikdy neopustím ..." Za lásku se považuje zamilovanost, vyprovokovaná přirozenou lidskou sexualitou, jenž má kolísavý průběh. Avšak nikdo mládež neučí, že: Láska je trpělivá, a není domýšlivá. Láska nejedná nečestně, nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nepočítá křivdy. Nemá radost ze špatnosti ... Kdo má pak dětem vysvětlit, že egoismus v bezbřehém liberalismu a bulvární povrchnost, šmírující špatnosti, je opakem lásky? A když si jejich rodiče dopřávají tohoto životního stylu plnými doušky, často v blahé nevědomosti a v souladu se všeobecným trendem? Pan profesor Piťha to říká jednou větou: "Rodiče, trvale podrývající autoritu učitelů obecně i konkrétně, nemohou očekávat, že učitelé něco zvládnou". Ano, nejednají tak všichni rodiče. A ve spolupráci s těmi rozumnými, a na vzdory těm nerozumným, se škola o etickou výchovu musí pokusit.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: výuka náboženství
PříspěvekNapsal: stř 21. led 2009 18:54:36 
Předmět Etická výchova by měl být zařazen do výuky, aby se dětem doplnilo všeobecné vzdělání.Je to potřebné pro funkci zdravých mezilidských vztahů. A byla bych pro to, aby výuku vedli aprobovaní učitelé.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: forma EV ve školách
PříspěvekNapsal: stř 21. led 2009 19:10:07 
Jako nejvhodnější formu pro zavedení etické výchovy do škol vidím a) její zařazení jako průřezový předmět pro první stupeň v rámci programu Člověka jeho svět. Může tak podpořit snahu vyučujících o prosocializaci a předávání hodnot ve výuce prvního stupně.
Výuka na druhém stupni by si zasluhovala větší časovou dotaci. Přiznejme si ale, že zde to mám problémů více. Společnost se snaží ve škole posílit mimo vzdělávání i stránku výchovnou. (Jako "záchranou brzdu", když výchova v rodinách zhusta nefunguje a společenská kontrola a společenské očistné mechanismy, zvláště v městském prostředí, už také ne.) Má se tedy škola stát garantem výchovy našich dětí? Namísto rodičů? Může hrozit, že takto bude výuka povinného předmětu EV vnímána. To je ovšem další hřebíček do rakve etiky společnosti. Má to být další předmět, vložený do RVP a vyučovaný od 5 třídy až do deváté? Trochu se bojím nedostatku kvalitních vyučujících. Vykládat od katedry se dá o ledasčem, planě diskutovat také. I ze strany žáků není problém zajímavé a důležité věci tzv. odzívat...
Proto jsem za b) i na druhém stupni pro EV jako průřezové téma a ve vyšších třídách (7/8-9) o zavedení jako povinně-volitelný předmět s pevnou časovou dotací.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 355 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 36  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron