Nejsem ani učitel ani vychovatel. Přesto nepřistupuji k této diskusi jako nezaujatý pozorovatel. Straním etické výchově (EtV), a to z dobrých důvodů. Po léta sleduji úsilí pedagogů o zavedení EtV do výuky a působení škol. Nemám pochyb, že to je nejúčinnější a nejúspěšnější cesta, jakou máme k dispozici. Je to cesta komplexní, ověřená a doložená výsledky domácími i zahraničními. Nesetkal jsem se s větším radostným zaujetím pro dobrou věc, pro smysl vlastní práce, než u lektorů a u pedagogů, kteří absolvovali kurz etické výchovy Etického fóra a Univerzity Hradec Králové. Mohou doložit své výsledky příklady z vlastní praxe, jsou mimořádně úspěšní a nepochybně prospěšní. Oslnili a překvapili i zahraniční odborníky. Mají oprávněný pocit, že jejich výchovný úspěch je prospěchem celé společnosti. Jestli jim něco chybí, pak je to často pochopení nadřízených, kteří nejsou dostatečně a do hloubky informováni. Nevytvářejí pro EtV přiměřené podmínky, atmosféru, nekooperují v potřebné míře. Chybí i širší podpora ministerstva, státní správy, vysokých škol. Ani Etické fórum nepostupovalo vždy optimálně. Je tudíž třeba hledat cesty, jak etické výchově do škol pomoci. Snad tato diskuse pomůže nalézt optimální cestu k účelnému zařazení do školní praxe.
V dokumentech tří odborníků ( spíše dvou směrů) cítím spíše technicistní zaměření. Postrádám uvědomění si základního a poslání a cílú, jimž má pomoci EtV a její vhodné začlenění. Zejména autorům Valentovi a Srbovi jako by unikalo, že cílem musí být přirozené přijetí a vštípení mravních zásad mladému člověku. To je základem fungování společnosti, její kooperativnosti a solidarity. Dnešní rozpad společenského pořádku, odmítání autority, egoismus a tendence k šikaně i násilí není nikde patrnější, nežli právě u mladých a ve škole. Takovému vývoji společnosti je třeba zabránit, dokud je čas. Etická výchova umí negativním jevům předcházet a účinně je minimalizovat, a to lépe, než kupř. OSV, občanská výchova a další. Bez EtV je další vývoj společnosti ohrožen. Rodiny v překvapivě vysokém procentu výchovu samy nezvládají, potřebují pomoc školy. Jakmile si jmenovaní autoři i odpovědné orgány uvědomí tyto skutečnosti, jistě přispějí k posílení pozice a k zavedení EtV v maximální možné míře. Bezpochyby mohou pomoci hledáním dalších cest i při zdokonalování EtV. Je třeba jim dát za pravdu, že nejméně jedno téma ve zpracování podle španělského vzoru (Roche-Olivar) nese stopu katolicismu minulého století, který by mohl v našich poměrech nežádoucím způsobem iritovat. Naproti tomu námitky druhu „latentní náboženská výchova", „politická podpora" nebo „konkurenční výhoda EF proti jiným občanským sdružením" apod. považuji za účelové překážky, které mají posloužit prosazení zcela jiných zájmů. Etické fórum nehledá žádné konkurenční výhody a jestliže se najde vhodnější cesta, budu usilovat spolu s dalšími o to, aby ji Fórum podpořilo, ať již bude jejím nositelem kdokoliv. Až trestuhodně podcenilo získání politických momentů k podpoře EtV a doporučuji mu, aby se ucházelo o podporu dalších velkých stran, protože se jedná o úkol celonárodní a nadstranický. A ona „latentní religiozita" v morálce EtV? Navzdory jisté erozi zůstává hodnotová orientace celého euro-atlantického civilizačního okruhu v podstatě založena na židovsko-křesťanském základě. Tuto a ne jinou morálku respektuje společnost, rodina i škola. Ale to všichni vnímáme a nemáme to za důvod k podráždění.
Takže více morálky a více prostoru a podpory pro etickou výchovu ve škole! Více světla a dobré vůle! To je naše společná odpovědnost, které musíme dostát.
14. dubna 2009 Stanislav Chýlek