Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 355 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 36  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Co nám odhalují citáty z jedné fyzikální knihy
PříspěvekNapsal: čtv 26. úno 2009 13:52:43 

Čtyři podklady do hodin EV k diskusi||
„Vzestup a pád civilizací
. Místo, abychom se stali „vládci vesmíru“, vydáme se na cestu sebezničení. … Dějiny ukazují, že civilizace se rozvíjejí, dospívají a pak mizí, někdy i beze stopy. V budoucnosti lidstvo možná uvolní z Pandořiny skříňky technické hrůzy(!). … Společnost jako celek může mít „syndrom Petera Pana“, že nechce (!) nikdy dospět a nechce (!) být konfrontována s následky vlastní neodpovědnosti.“ ||


„Uranová bariéra. Prvek 92 má tu zvláštní vlastnost, že umožňuje řetězovou reakci a uvolňuje obrovskou energii uloženou ve svém jádru. Se schopností ovládnout prvek 92 přichází možnost jednak osvobodit náš druh od nedostatku, nevědomosti a hladu a jednak zahladit planetu jaderným ohněm.|


Jestliže technické schopnosti civilizace předhoní její společenský vývoj, pak při vzestupu znepřátelených národních států se ukazuje velká pravděpodobnost, že civilizace už dávno sama sebe v jaderné válce zahubila.“||


Ve druhém citátu jde o pokračování úvah o možnostech  najít mimozemskou civilizaci. Avšak: neexistuje  podobná pravděpodobnost, že něčemu takovému dojde zde na Zemi? ||


Ekologický kolaps. Za předpokladu, že civilizace …ovládne uran a nezničí se sama v jaderné válce, je další bariérou možnost ekologického kolapsu. …My bychom …mohli vyčerpat své zdroje energie a utopit se v odpadech, které nemilosrdně vytváříme. … Urychlené rozšíření pouští a zničení tropického deštného pralesa by …urychlilo skleníkový efekt. … Pokud znečištění vzniká v jednotlivých národních státech, zatímco opatření nutná k nápravě jsou celoplanetární, vede tento fatální rozpor k pohromě.“||


„Astronomická blízká setkání. Panel NASA v lednu 1991 odhadl, že existuje něco mezi 1000 a 4000 asteroidů, které křižují zemskou oběžnou dráhu a mají v průměru více než 800 metr. To by na ohrožení lidské civilizace stačilo. Jen asi 150 z těchto velkých asteroidů sledují příslušným způsobem radary. Dále se odhaduje, že je asi 300 000 asteroidů křižujících zemskou dráhu, které mají v průměru aspoň 100 m. Vědci bohužel stěží znají dráhu byť jediného z těchto menších asteroidů.“|| 23.2.2009



Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: etická výchova
PříspěvekNapsal: čtv 26. úno 2009 20:31:12 

Po absolvování dvouletého kurzu etické výchovy jsem jednoznačně pro zavedení tohoto předmětu a to nejen na základní školy ,ale i na střední školy.I když já mám osobně jen roční zkušenost s výukou etické výchovy,(protože jsem momentálně nezaměstnaná a věřím,že se do školství vrátím)přesto musím říct,že i to málo mělo velký ohlas u studentů.Myslím si,že etická výchova pomáhá vychovávat ze studentů nejen odborníky,ale hlavně LIDI.



Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: prevence
PříspěvekNapsal: čtv 26. úno 2009 21:37:35 

Dobrý den, ráda bych se také vyjádřla k k tomuto tématu. Je pro mě docela blízké, neboť jsem několik let pracovala v oblasti prevence sociální patologie a to jak primární, tak sekundární i terciální. Týkala se hlavně problematiky zneužívání návykových látek, CAN syndromu, sexuálně přenosných chorob, prostituce a obchodu s lidmi. Z mého pohledu je etická výchova úžasná možnost, jak během vyučování nejen přiblížit dětem tyto a další problémy, ale zároveň možnost jak  zapojit děti do jejich řešení  nebo jak je odhalit zkušeným pedagogem. pro ilustraci-děti si mohou mezi sebou při převlékání všimnout opakovaných poranění nebo nadměrné stydlivosti spolužáka, ale většinou díky "solidárnímu mlčení" nepostoupí tuto informaci dál. je třeba naučit je rozlišovat situace, kdy je mlčení a podpora přítele vhodná a kdy je třeba vyhledat pomoc mezi dospělími. Pedagog/žka si zas může všimnout atypické reakce žáka nebo žákyně na některé téma a věnovat mu větší pozornost.

Nechápu, v čem je vlastně problém a proč už se tento předmět nevyučuje dávno. Spoléháme snad na to, že etiku a sociální dovednosti si děti přinesou ze své primární rodiny? Ze své praxe mohu s jistotou říci, že zdaleka ne všechny rodiny jsou schopny děti něčím takovým vybavit a právě v rizikových rodinách s nevhodnými sociálními modely je nutná intervence zvenčí, aby se zabránilo dalšímu transgeneračnímu přenosu.
Také je asi nesmyslné předpokládat, že etickou výchovu zvládnou v rámci běžného vyučování učitelé ostatních předmětů. Myslím, že vzhledem k náročnosti vyučování a dodržování osnov je to asi nad jejich síly. Kromě toho nemají během ostatních předmětů možnost se přiblížit k dítěti takovým způsobem, jako při aktivitách které nabízí právě etická výchova.
Pokud je problém ve financování, je třeba si uvědomit, že právě pomocí vhodné prevence se dá ušetřit peníze nutné na pozdější nápravu škod. Některé škody bohužel ani nelze napravit penězi.



Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: IQ a EQ
PříspěvekNapsal: čtv 26. úno 2009 22:00:07 
Jako trojnásobná matka mám potřebu se také vyjádřit . Již dříve jsem četla knihu o emoční inteligenci, kde výzkumy ukazují , že ze dvou lidí se stejným IQ je v životě úspěšnější ten s vyším EQ .
Čili základem úspěšného , ale i předvším šťastného člověka je na prvním místě zvládnutá Emoční Inteligence . K čemuž by beze sporu ETICKÁ VÝCHOVA přispěla . Jednoznačně se tedy vyslovuji pro zavedení etické výchovy do všech škol .


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Etická výchova
PříspěvekNapsal: čtv 26. úno 2009 22:10:23 
Velmi mě těší a plně souhlasím se všemi aktivitami, které podnikáte proto, aby se Etická výchova vyučovala ve školách jako volitelný předmět. Stále se hledají nové a nové předměty, které jsou vytvářeny jen pro to, aby byly naplněny časové dotace a chybí vůle, aby do RVP byla EV zavedena.
Absolvovala jsem dvouletý kurz EV a také lektorský kurz EV.
Ze strany škol není zájem EV zařadit jako samostatný předmět. Stálé argumenty, že EV se vyučuje průběžně v jiných předmětech.
Souhlasím, ale jakými postupy a mnohdy jakými učiteli.
Je nejvyšší čas začít s EV již na prvním stupni a postupně vychovávat mladou generaci tak, aby z ní vyrůstali duševně a duchovně  krásní lidé. Etická výchova je nesvede na zcestí.
Kladu otázku, mají vůbec školy zájem, aby vychovávaly prosociální osobnosti?


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Etická výchova
PříspěvekNapsal: pát 27. úno 2009 7:36:50 

Etická výchova do škol jako samostatný předmět ANO!
Pracuji v PPP Jičín, zde se setkáváme s narůstáním výchovných problémů u jednotlivců i celých skupin. Z vlasní volnočasové práce s dětmi vím, jak se i dnes dají děti kladně ovlivnit správně volenými aktivitami (jsem skautská vedoucí, absolovala jsem také kurz etické výchovy). Proto si myslím (a nejenom já, ale také i další kolegové z PPP i skautští vedoucí našeho střediska), že etická výchova patří do všech vyučovacích předmětů, ale zároveň je potřebná i jako samostatný předmět !  



Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Reakce na dotazy pana V. Srba
PříspěvekNapsal: pát 27. úno 2009 11:17:38 

Vážený kolego,

omlouvám se za opožděnou reakci. Takže moje reakce zdaleka nebude vyčerpávající a určitě neokemontuji vše, čím jste přispěl do diskuse.  Dokonce Vaše argumenty nepostrádají logiku a jsou konzistentní. V čem je tedy rozdíl v mém - nyní budu mluvit za sebe - a Vašem pohledu. (Předesílám, že kdybychom se setkali, pak bychom se velmi pravděpodobně v drtivé většině názorů shodli.)

Základní rozdíl v našem pohledu je v akcentu. Pro mě je věc "špatně" natavena v okamžiku, kdy různě potrénujeme komunikační dovednosti a pak teprve příjde na řadu téma dobré/špatné, morální/nemorální atd.(s. 93 na konci OSV).  A takto je OSV strukturováno (podrobně si přečtěte co je obsahem OSV, který je uveden na s. 92 - explicitně o morálním či nemorálním nenajdete ani slovo). Jistěže tam je např. o chování podporujícím dobré vztahy apod. a  téma  dobro/zlo je po kouskách a jaksi v druhém plánu. A přečtěte si, co je explicitně v plánu prvém...

Je to podobné jako při výcviku asertivních dovedností. Léta je v různých oblastech školím. Jsou účinným nástrojem jak pro dobro věci (dobře využitelné pro prosazení správných "věcí"), ale současně jsou to dovednosti velmi zneužitelné k manipulaci s druhými lidmi. A vysoce  "kvalitně"  vytrénovaný jedinec může právě díky zneužití uvedených dovedností páchat zlo rafinovaněji  a účinněji než nevycvičený. Zkrátka bez důkladně zpřítomňovaného etického rámce to nejde. V tom vidím ten morální relativismus  a  jednostrannou až převažující orientaci na komunikační "techniky" v nejširším slova smyslu. Pro mě obojí musí jít ruku v ruce.  Na druhou stranu OSV a některé další části PT jsou obrovkým pokrokem od ničeho (rozvoj osobnosti v naší škole zcela zanedbaná záležitost) přeci jen blíže i k etickým tématům. Je to podobné jako v případě hodnot. Přišel čas hovořit o hodnotách jako takových. Např. tématem poučování a rozvíjení je zodpovědnost jako taková (jako hodnota sama o sobě, jako vlastnost atd). Nestačí děti pouze k  zodpovědnosti  "nepřímo" vést. A to vše by se mělo "učit" moderními zážitkovými metodami.

Etická témata tu a tam v RVP ZV nalezneme. Decentně roztroušena a stále se zřejmě počítá s tím, že MV bude prolínat tzv. veškerou výukou. To je socialistický blábol. Tedy všude a nikde. Model EtV a prosociální výchovy není bez chyb a nejedná se o jediný možný přístup. Nicméně má odzkoušenou metodiku, oporu v literatuře, určité teoretické zázemí, potenciál v rámci primární prevence vytvářet vnitřní zábrany před porušováním norem a odolávání nejrůznějším svodům současného světa a především se v praxi opakovaně osvědčil. Mám k němu výhrady, ale nic propracovanějšího v etické výchově  k dispozici v Česku nemáme. Času je málo a voda stoupá. Můžeme dále čekat až nějaký dokonalejší model zpracujeme, ale začnou se uplatňovat parciální zájmy (ješitnost, know how, peníze atd.) a mravy dětí budou nadále chátrat. Jen doufám, že hlavním motivem Vašich připomínek není "konkurenční" motivace. Pak bych považoval tento text za zbytečný. Mě jde o věc samu.

Samozřejmě, že dochází k určitemu zdvojování a křížení témat. V oblasti vytváření mravních návyků a mravního přesvědčení jedině dobře. Zvyšuje se šance, že opravdu na etická témata v pro děti přijatelné podobě ve škole "přijde řeč". Proto předmět, aby se tato témata stala sama o sobě objektem zkoumání. O tom píšu podrobně jinde.  Proto předmět, aby se to nedalo ošidit, vypustit, obejít... Jistě by to měli učit lidé školení, ale  nejen v modelu EtV Roche Olivara, ale i v dramatické výchově, osobnostně sociálním výcviku atd.

A vůbec bych se necítil modelem Roche Olivara a Lencze svázán. Záleží na každém, jak třeba dětem přiblíží co je čestné a nečestné jednání. Dělali jsme k těmto otázkám výzkum v souvislosti se školním podváděním. Věřte, že absence etické dimenze ve škole, v učivu, v chování dětí i pedagogů atd.  vede k tomu, že se zcela rozostřuje schopnost pojmenovat právě např. kategoirie čestný/nečestný a sice i u budoucích učitelů... Relativizace mravních kategorií bohužel začíná u našich otřesných politiků všech úrovní už pouhou morálně děsivou větou "co není zakázáno, to je povoleno".

Náboženství a etické fórum: jistě nalezneme mezi lektory EtV více věřících než mezi běžnou učitelskou populací. Ale to je tak všechno. Pokud by někdo chtěl šířit etickou výchovu na náboženském základě v sekularizovaném Česku - nemá šanci. Ano, metodické příručky pro kurzy EtV jsou v některých  pasážích nastaveny z křesťanského pohledu, ale to přece nebrání nikomu, aby zvolil jiné přístupy či zdroje.  Těch možností  je celá řada.  A Vy jste zřejmě příkladem, že umíte do OSV etická témata přirozeně dodat. I obyčejný výcvik neverbální komunikace může mít etický podtext ve smyslu jejího využití a zneužití...

S přátelským pozdravem Pavel Vacek





Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: etická výchova
PříspěvekNapsal: pát 27. úno 2009 23:46:28 

Jsem ráda, že se mohu tímto zapojit do diskuse o etické výchově.

Zavedení etické výchovy, jako samostatného předmětu považuji za potřebné a uvedu některé další  důvody, protože  mnohé již byly do diskuse napsány.

Ve své funkci poslankyně PSP ČR se setkávám s  problematikou vzdělávání a výchovy denně.
Od zaměstnavatelů, přes učitele, až po rodiče dětí, řeším otázky spojené se schopností učit se a čit druhé, ovládat se a vést druhé, respektovat autoritu a být autoritou, ...
Dnes není problém mít informace, ale těžké je zvládat to množství podnětů a nabídek, které náš život odvádí od věcí podtstaných.

Škola je právě tím místem, kde se informace spojují s potřebou získání orientace.
Jistě je třeba otázky hodnotové, vztahové, morální zapojovat jako průřezové téma ve vhodných situacích různých předmětů.
Etická výchova je však jediným časovým prostorem, který umožňuje dobře připravenému učiteli  zabývat se samotnou osobností žáka, soustředí se na jeho orientaci ve vztazích, v různých životních situacích.  
Ze studií například o šikaně víme, že většina konfliktů vzniká z nepochopení, ze skrytých vnitřních pohnutek, zklamání, strachů,  s nimiž si děti  samotné neví rady.
V hodinách etické výchovy by  měl mít žák možnost se ptát, požádat o radu, o psychologickou  pomoc.
Etiská výchova  je především prevencí proti krizím, pomáhá jedinci, ale i kolektivu třídy a školy.

Tam, kde se otvírají problémy, tam se dají také řešit.  
Tam, kde se kladou otázky, tam mohou zaznít odpovědi.
Tam, kde jsou žáci přijímáni, tam také žáci dokáží přijímat druhé .   Znáte to.

Zavedení etické výchovy vyžaduje dobře připravené učitele.
Takto vyškolený učitel je obohacením pro celý pedagogický sbor.
Učitelé mají práci, která je velmi psychicky náročná. Potřebují umět odpočívat, vypořádat se s různými stresy ze střetů se žáky, s nepochopením rodičů nebo kolegů ve sboru.
Studium etické výchovy připravuje učitele ne jen pro výuku, ale pomáhá i jeho vlastnímu osobnostnímu růstu.

Toto jsou tedy jen některé důvody, pro které stojí za to etickou výchovu zavést.
Michaela Šojdrová



Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: vyučovat Etickou výchovu ve školách samozřejmě ANO
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 4:04:14 

Zdravím
Etickou výchovu vyučovat ve školách samozřejmě ANO - Děti je potřeba vychovávat odmalička a ne stavět věznice!!! (až budou střílet učitele i u nás).


Pocházím ze šesti dětí - mám pět sourozenců a se ženou máme tři děti.


Jsme již několik let ve straně lidové (KDU-ČSL), můj otec již 40 let. A já jsem již několikrát zvažoval vystoupení z této strany protože se někteří členové nechovají jako Křesťané!!! Někteří se snad za to i stydí viz ČSL. Nevím jak jim, (a spolustraníkům, ale i jiným lidem) mám vysvětlit aby věřili KDU-ČSL, chodili k volbám i přes námitku že naši poslanci a právníci podepsali rozsudky smrti nad nenarozenými dětmi v potratové turistice!!!???


Etickou výchovou by se takovémuto jednání dalo předejít jak ve vedení našeho státu (zákonodárců) tak i v rozhodování matek či dívek - samozřejmě i zodpovědnosti, nezodpovědnosti otců.


Také mi není jasný proč každý poslanec lobuje za sebe a nejsou jednotní aby mohli prosazovat Bohu milé zákony. A není nejen mě zrovna příjemné poslouchat například na školení asociace soukromých zemědělců že KDU a ČSL jsou proti sobě a nedokáží se dohodnout na tom aby prosadili zákon který jim leží na stole již několik let a KDU chybí pět hlasů aby prosadili zákon a mohli být navráceny restituce které komunisti rozkradli a založili JZD a ty přejmenovali aby nic nemuseli vracet - Jen říkají „my vám nemůžeme nic vrátit my jsme jiná firma, ano jsou tu stejní lidé, máme stejné sídlo, jsme to mi, ale nic vám nedlužíme - jsme jiná firma a zákon nám to tak umožňuje“.


 


Oč jsou lepší Slováci!


 


Chybí nám zřetelně Josef Lux a Jiří Karas! Mnohem líp se mi poslouchalo když u nás „komunisti“ (kterým byl Josef Lux také trnem v patě) na včelařské schůzi chválili bývalého předsedu KDU-ČSL Josefa Luxe (dej mu Pán Bůh věčné nebe) a říkali „Ještě že nám prosadil ty zákony jinak by to bylo se včelařením úplně špatný.


 


Kde by jsme mohli být v Etice kdybychom je poslechly, a také se řídily Božími zákony!!! ??? !!!


 


Je potřeba aby někdo konečně říkal nahlas že co je třeba někde běžné nebo se s tím často setkáváme - jako je třeba pornografie, pedofilie, zoofilie, uzákoněná homosexualita, potraty eutanázie…, tak to není normální a odporuje to zdravému rozumu i Božím přikázáním.



Na závěr bych chtěl popřát zdravý selský rozum všem, a Boží požehnání bez kterého by bylo marné naše namáhání.



Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Etickou výchovu jako samostatný předmět
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 9:11:46 

Vážení kolegové, jsem mile překvapená vesměs pozitivními příspěvky, které potvrzují i mou zkušenost s tímto předmětem.
V průběhu své pedagogické praxe jsem měla možnost etickou výchovu aplikovat v různých předmětech i učit jako samostatný předmět a to na základních, středních i vyšších odborných školách. Mám osobní zkušenost s účinností tohoto předmětu. Třída, ve které se etická výchova učila alespoň jednou týdně jako samostatný předmět, se začala postupně měnit. Žáci byli pozornější, aktivnější, začali dodržovat stanovená pravidla chování a vrcholem byla jejich snaha o vylepšení mezilidských vztahů. Zpočátku se tento proces realizoval pouze vůči mě. Později pozitivní chování rozšířili mezi s sebou, ale jen na hodinách etické výchovy. Poměrně dost dlouho trvalo, než dovednosti mezilidských vztahů začali uplatňovat ve škole a dalším prostředí, ve kterém žili.


Uplatnění pozitivního chování v širší sociální skupině se mi nepodařilo rozvinout u žáků, kteří etickou výchovu absolvovali jen jako aplikovanou do některého z předmětů a v podstatě příležitostně realizovanou.


Na základě této své zkušenosti, doporučuji zařadit etickou výchovu jako samostatný předmět.



Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 355 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 36  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron