Děkuji Vám, paní Vacková. Ano, EtV, jak je navržena, je konečně praktický obor! EtV učí postojům v mezilidských vztazích a dovednostem v chování, a přesto EtV nevychovává mentorováním „co by se jak mělo“, tedy neučí pravidlům etikety, a už vůbec ne etiku jako teoretický vědní obor.
EtV vychovává vnitřní sebevýchovou! Co to znamená? Nepředpokládejme, že etická výchova spasí svět. Přesto se stane něco, čeho se v jiných hodinách, ba i v hodinách výchovných, dociluje hůře. Žáci při systematickém působení EtV sami (!) začnou chtít být lepší a také se lepšími stávají, každý na své úrovni postoupí o krok dál. Jak je to možné?
Kouzlo EtV je právě v tom, že se nic do žáků nehustí zvnějšku, ale že si žáci skrze prožitkové aktivity v hodinách EtV na pravidla a postoje příjdou sami, což si také při reflexi moderované učitelem vzájemně sdělí a sdílí.
Platí, že dítě (stejně jako dospělý), které něco vymyslí a vytvoří, už to jen tak nechce pošlapat. Také platí, že dítě, které prožije v něčem úspěch, bude ho chtít zopakovat. A ještě platí u starších dětí, že co řekne vrstevník, mívá větší váhu, než co řekne nadřízený. Učitel prostě jen vytvoří podmínky, hodinu moderuje, dá hrám rámec. Opakovaně navozuje sociální situace tak, aby se žáci bezpečně a jaksi pokusně (nanečisto) mohli projevit. Při učení není nad vlastní zkušenost, a tu si účastníci hodin EtV, žáci i učitelé, odnáší. To je ono známé: řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji, nech mne vyzkoušet a prožít a já pochopím.
Velice zajímavé je také to, že co se děje později s žáky EtV, nejdříve se děje s učiteli EtV v průběhu dvouleté kvalifikace. Více, než kde jinde, jsou v kurzech EtV učitelé připravováni, aby mohli být žákům vzorem. Osobní vzor je zdroj, odkud člověk bere úspěšné modely sociálního chování. Učitelé EtV nejdřív prochází ne zrovna snadnou přípravou, zaměřenou na kultivaci vlastní osobnosti.
Ty dva roky strávené vstřebáváním projektu EtV byly pro mne vynikající školou, kde mi konečně někdo vzorově a systematicky ukazoval, jak se mám jako učitelka chovat k žákům, rodičům, ke kolegům, k nadřízeným, k sobě. A, ejhle! Ono to pak při mé praxi fungovalo! Chci tu říci, že nikde jinde, co do didaktiky (a to jsem dřív strávila sedm let studiem na pedagogické fakultě, jsem učitelka Bi, RV, OV), se mi takové dobré průpravy nedostalo, jako v kurzu EtV, od zkušených lektorů, učitelů z praxe, mravně na výši.
|