Pozoruji tuhle diskusi už několik dnů a s radostí vnímám, kolik je zde vědomých příznivců potřeby etiky ve školách. Pro ty rezervované pragmatiky, co se obávají etiky v rukách nezkušených učitelů uvádím, že matematiku musí umět i učitel jazyků a dějepravy, aby mohl přesahovat svůj předmět a nebyl jen jednostranným specialistou. Určitě v ní není integrálový odborník, ale rozpočet domácnosti, či statisku nebo trojčlenku v životě uplatní.
S etikou je to ale vážnějí. Pokud ji nemáte v "genech nebo v krvi" pak raději do škol ani nevstpujte. Kompetenční model je totiž postavený na klíčových kompetencích a ty zase na složkách osobnosti. Vždyť školský zákon říká, že nám jde o rozvoj osobnosti... ale to jsem tady v diskusi už dříve psal. Pokud učitel nebude pracovat na své osobnosti, a to samozřejmně nejen učitel etiky, ale i fyziky, pak jsme nemuseli nic měnit.
Proto říkám-píšu, že etika do škol už dávno patří, měla přijít vlastně jako předvoj kompetenčního modelu, neboť dnešní učitele v něm staví skoro "na písku". Jenže s tou politicko-úřednickou zakázkou se tak spěchalo, že úředníkům nedošlo, že proces proměny školy a lidí má své Boží zákonistosti. Etika by měla být jednak samostatným předmětem i jako přůřezové téma. měla by být předpokladem pro výkon práce učitele. Tím by se ve školách rozvíjeli jak specialisti na etiku, tak by se jí nutně přiučili i ti, co k ní mají výhrady, ale asi to nejvíce potřebují. Myslím, že by se tím ušetřily ty "instatntní bezrozměrné kompetence" k obhajování svého názoru, neúnavnosti při hledání logického řešení, či respektování popsaných práv nějakých barevných menšin.
Např. v mém pojetí jsou ony tzv. ctnosti, které stojí něco osobního úsilí a sebeodříkání, pokory a vnímavosti ... vlasně jakýmisi "KOMPETNČNÍMI KOŘENY". Kdyby škola zaměřila pozornost k těmto jevům a kultivovala je, nemusela by dnes hasit šikanu a přiostřovat školní řád ... a ve sněmovně a v senátu bychom ušetřili za poslanecký a senátorský čas při schvalování zákonu o dětské trestní hranici.... a podobných zvrhlostech.
A následně - tyto děti pak za pár let pošlou své děti do škol. Bez rozvoje etiky nechť si učitelé už teď šetří na zbrojní pas. Nemyslím to zle. Jen mám ve vědomí ony současné zraněné rodiče, jimž se v jejich dětství doma nedostalo citu a lásky... a ve škole pak pochopení a individuálního přístupu. Oni totiž zranění vychovávají zraněné. A učitel má na tom postavit ony kompetence.
Víte kam to vede ? K narcistické, sebestředné, infantilní společnosti, jejichž modlami jsou ekonomický pokrok, vysoká progrese, rivalita, konfrontace, individualita, kult těla a sexu, hry o peníze a soutěž o moc.
Díky všem přispěvatelům.
Milan Šrámek
|