Předně děkuji všem třem mužům za vyjádřená stanoviska, umožňují reakce, čili diskuzi. Není neetické podnikat v konkurenčním prostředí vzdělávacího trhu. Neférové však je (jsem-li třeba občanským sdružením, případně akademickým duchovním otcem a supervizorem takového sdružení) zajistit si trvalou udržitelnost svých projektů tím, že si jako komerční poskytovatel vzdělávání zajistím stálý povinný odběr mojí služby školami tím, že se postarám o ukotvení mojí nabídky ve státem garantovaném dokumentu jako vzdělávání povinné. To z mojí nabídky služeb učiní pro školní subjekty službu odebíranou povinně, a tím částečně nebo úplně bezkonkurenčně. Etické fórum není občanským sdružením, které něco takového udělalo. A myslím, že se ani udělat nechystalo a nechystá. Budiž toho důkazem, že se zde nepovinný doplňující obor Etická výchova veřejně probírá. Etické fórum si z RVP nedělá trafiku, kde by svůj program nabízelo jako jediný povinný. A už vůbec nezvýhodňuje školy, které by pro něj byly recipročně přínosné, například tím, že stojí v Praze či okolí. Naopak, Projekt Etická výchova byl nabízen za rovných podmínek všem kantorům z republiky. Vidím tu ohledně povinného kotvení OSV v RVP střet zájmů, pánové. Bez ohledu, je-li stav v RVP jen nechtěným výsledkem původně dobrých úmyslů.
Východisko, jak by z toho mohly zúčastněné strany do budoucna vyjít čestně a transparentně, vidím ve spolupráci nejen těchto třech, respektive dvou stran (tvůrci EtV a tvůrci OSV), ale všech stran, které o to mají zájem. Je potřeba, aby je MŠMT přizvalo ke spolupráci na novém, nepovinném oboru. Na takovém doplňujícím oboru, který by v našem vzdělávacím systému, resp. ve společnosti, nasytil hlad po M r a v n í a P r o ž i t k o v é pedagogice. Dokonce považuji za obrovskou díru v celém vzdělávání České republiky, že takový obor ještě neexistuje. Všechny děti na základních a středních školách, ale už i na školkách by měly mít možnost systematické mravně prožitkové edukace. O co nám totiž jde společně, chceme učit děti a sebe (nás učitele) kompetencím, které jsou pro život Evropana 21. století nepostradatelné. Ty však dosud nejsou na našich školách plošně realizované, ač se nejméně posledních deset let některé organizace, včetně Etického fóra, na tématech programu takového oboru v zásadě shodují.
Vzdělávací programy občanského sdružení Projekt Odyssea, za kterým doc. Valenta a Mgr. Srb stojí, ale i programy některých dalších organizací, jsou na poli prožitkové pedagogiky neobyčejně dobré, ba špičkové, a je potřeba jejich už odvedenou práci podpořit a dále rozvíjet. Mají například propracovaný systém výcviku a supervize kantorů a také lektorů těchto kantorů. Jen by to chtělo větší transparentnost v zařazování do RVP. Stejně, jako to například bylo s programem doplňující Dramatické výchovy, s jehož etablováním má doc. Valenta již zkušenosti, a jehož dramatické metody jsou často uplatňované mj. jak v EtV, tak v OSV. Projekt Etická výchova má ale v sobě něco, co dosavadní projekty mají jen omezeně, totiž v žácích a učitelích záměrně pěstěný e t i c k ý r o z m ě r, a také v ý c h o v n ý s t y l. Všem je přece jasné, že samotný Osobnostně sociální výcvik (rozvoj) bez souběžného rozvíjení stejně (ne-li více) důležitého Mravního základu, může jak žák, tak učitel zneužít. Třeba k manipulaci druhými.
Navrhuji začít spolupracovat. Všichni tři džentlmeni a jejich platformy, akademické prostředí a dvě neziskové organizace, jsou odborníky na kooperaci a prosociálnost. Nechť to uplatní pro veřejně prospěšnou věc. Absolvovala jsem jak kurz u doc. Valenty, tak kurz u Etického fóra. Mohu zasvěceně říci, že oba přístupy a koncepce jsou vynikající, ale každá klade u žádoucích žákovských kompetencí důraz na něco jiného. Pokud nám jde o spolupůsobení mravnosti a prožitku, přece jen lépe je komponované v Projektu Etická výchova. Prožitková pedagogika je společná také ostatním průřezovým tématům. To, co z průřezového tématu OSV dělá aspiranta na samostatný výchovný obor, jsou jeho, ne nijak hluboce pojaté, ale přesto styčné plochy s obecnou mravností. Ačkoliv etický rozměr v prožitkové pedagogice nejvíce uchopuje, jak se zdá, Etické fórum, nemůže být záležitostí jedné organizace ustavení nového vzdělávacího oboru do RVP. Ke společensky diskutovaným etickým otázkám by mělo Etické fórum vyslovit své postoje, ale metodické materiály Etického fóra nechť projdou reedicí na základě metodické pracovní skupiny, která by se skládala z vícero odborných subjektů. Výsledkem takového postupu by byla i jasnější odpověď na otázku, čí etiku Etické fórum ČR zastává, a výsledkem takového konsensu byla odpověď, jaká je morálka nového vzdělávacího oboru, ke kterému dalo Etické fórum zásadní impuls. Je víc než pravděpodobné, že v podmínkách naší současné evropské civilizace a kultury se křesťanská morálka, bez dogmatické indoktrinace, zahrnující prosociálnost jako princip, ukáže jako jediná, pro všechny smysluplná cesta k dohodě. Aplikací takové morálky v pedagogické praxi je třeba morálka skautská.
Souhrnem. P r o ž i t e k b e z m r a v n o s t i se mi nejeví jako dobrý, a m r a v n o s t b e z p r o ž i t k u se mi jeví jako neúčinná. Obojí je dobře komponováno v Projektu Etická výchova. Při tvorbě RVP, prosím, nechť ministerstvo školství ve spolupráci s nezávislou akademickou obcí poskytnou společnou, transparentní platformu všem organizacím a osobnostem, které k tomu mají co říci. Ministerstvo a fakulty by také mohly koordinovat projekt společný všem zainteresovaným organizacím. Veřejně prospěšný cíl je tu tvorba a plošné zavedení nepovinného doplňujícího oboru, nazvaného například E T I C K Á A O S O B N O S T N Ě S O C I Á L N Í V Ý C H O V A, jehož hlavní náplní bude mravní a prožitková pedagogika.
Děkuji za všechny podněty a připomínky.
|