Děkuji za reakci pana Šrámka, na dovysvětlenou, řadím se mezi ty, kteří dvouletou Etickou výchovu absolvovali a objevili ji jako komplexní, propracovaný a systematický nástroj ve škole, který jako jeden z mála „výchov“ skutečně, efektivně a plošně hýbe s mezilidskými vztahy k lepšímu. Je potřeba tuto akademickou, pro začátek velmi užitečnou, debatu o etické výchově posunout do praktické roviny, mezi lidi, kteří se etickou výchovou a jí příbuznými obory, tématy a projekty zabývají. Pracujeme totiž často pro stejnou věc, aniž o sobě vzájemně víme.
Jsem aprobovaná učitelka čtyř předmětů: EtV, RV, OV/ZSV a Bi/Pří. Mám z praxe představu, co znamená průřezové téma a co doplňující obor. S úspěchem uplatňuji curriculum např. multikulturní výchovy (garant Člověk v Tísni), environmentální výchovy (garanti Chaloupky, TEREZA), osobnostně sociální výchovy (garant Etické fórum ČR), a také curriculum doplňujícího oboru Dramatická výchova (garanti seminářů: doc. J. Valenta, Mgr. K. Bláhová).
Vidím jasnou potřebu si nad zařazením nového školního předmětu Etická výchova společně sednout na odborné konferenci, kde by se mohli vyjádřit jak absolventi projektu etická výchova, tak paralelně existující iniciativy, které se snaží o věci, etické výchově příbuzné. Vždyť si v oblasti primární prevence sociálně patologických jevů a v oblasti výchovy k prosociálním a dobrým mezilidským vztahům nemáme konkurovat, ale spolupracovat!
Za stávájící situace, kdy se ale EtV dá učit vlastně jen na základě povinného OSV, by všichni učitelé a studenti pedagogických fakult měli Etickou výchovou (případně jiným, stejně hodnotným, komplexním programem, pokud takový vůbec existuje) procházet povinně, jako třetí aprobací. Máme snad na takový složitý počin ve školské reformě čekat dalších x let nebo je prostě nyní nejjednoduší vzít hotovou etickou výchovu, aprobované nadšené učitele etické výchovy a umožnit jim učit EtV explicitnějším zařazením EtV do RVP? Jak zapojit také ostatní programy a organizace, které se podílí na naplňování podobného obsahu v OSV? Jak zapojit pedagogické fakulty? Vždyť je-li Etická výchova dobrá, jakože opravdu dobrá je, nechť ji vyučuje kdokoli, kdo toho bude schopný a kdo o to projeví zájem. Nechť to není záležitost jedné občanské iniciativy, nechť etická výchova (a na názvu nezáleží tak, jako na obsahu) je záležitostí všech organizací, institucí a lidí, kteří k tomu mají co říci. Pojďme se o tom pobavit mezi odborníky na konferenci o Etické výchově. RVP je dokument otevřený aktuálním potřebám doby, jak sám deklaruje, a z předchozích příspěvků v této diskuzi jasně vyplývá, že je po etické výchově ve školství hlad.