POZNÁMKY K ETICKÉ VÝCHOVĚ
l. Současný společenský stav, perspektivy mladých
Mezi pozitiva současné české společnosti patří především to základní, velká míra svobody. Dále princip tržního hospodářství, v důsledku toho možnosti podnikání, cestování, vlivem konkurence dostatečné zásobování trhu. Možnosti dalšího růstu a úspěšnosti těch schopných a šikovných. Poměrně vysoká životní úroveň, projevující se v možnostech bydlení, používání automobilů, techniky v domácnosti , modernizace bytů a bytových jader a další. Nižší počty dětí v rodinách umožňují jejich lepší hmotné zabezpečení. Je zajištěna zdravotní péče, existuje sociální síť a další. Nejistoty a negativa vyplývají z principu tržního hospodářství /kapitalismu/ např. nejistota trvalého zaměstnání, nižší odměňování žen, jejich trvající „dvojí“ role – práce v zaměstnání a domácnosti a další. Snaha zpriva-
tizovat „vše kolem nás“, včetně zdravotnické a sociální péče a odvětví školství. Do této společnosti mládež dorůstá a je jí ovlivňována v pozitivním a negativním slova smyslu.
Teoretické možnosti mladých jsou neomezené, schopní mají dveře doma i do světa otevřené, zejména ovládají-li počítačovou techniku, jazyky, účetní evidenci a další praktické oblasti. V praxi
nelze nevidět, že se stoupajícími náklady ve školství jsou možnosti studia omezeny sociální situací zájemců, např. výdaje za učebnice, ubytování, dopravu atd. Podporou vzdělání nejsou vysoké úhrady v soukromém školství. Stát bohužel školství neposiluje, viz např. nedávné prohlášení děkanů řady VŠ k omezování státní podpory ve školství, a další. Vzhledem k přeceněnému, jednostrannému a defor – movanému preferování finanční výnosnosti každé činnosti , tj. tvorby zisku, jsou další odvětví /složky/ národního hospodářství a celé společnosti odsunuty na vedlejší kolej. Příklad – p.prezident , potažmo
zástupci vládnoucí strany, neuznávají občanskou společnosti, činnost neziskových organizací, potřebu
ochrany přírody a životního prostředí aj., tj. činností, nepřinášejících zisk. Samozřejmě, že dopady globalizace v nár. hospodářství jsou obtížně ovlivnitelné, přesto si myslím, že např. v privatizaci nár. a státních podniků mohl být přijímán princip přednosti českých firem. Vyprodali jsme tzv. rodinné
stříbro. Příklad z oblasti, kterou znám: vlivem tržního principu je dnes cca 80% českého tisku v rukou několika německých společnosti. Je pochopitelné, že medializované názory budou odpovídat názorům vydavatele, nikoli např. objektivní historické pravdě / sudetští Němci, jednání prezidenta E. Beneše apod. / a vedou pochopitelně k manipulaci a ovlivňování společnosti, zejména mladých, kteří tuto dobu nezažili . A jiné.
My , válečné ročníky, jsme byly ovlivňovány jednostrannou politickou propagandou vládnoucí komunistické strany, která se promítala do učební látky / dějepis, zeměpis, obč. výchova aj. /. Např.
učebnice dějepisu byla plná politických frází, pod nimiž si mladá hlava těžko co představila „ dějiny jsou dějinami pracujících mas a národů, které jsou hlavními činiteli výrobního procesu“, např. ,což si dobře pamatuji, protože pokud to student neodříkal doslova, jak to bylo v knize, nedostal jednotku/.
Osvobozeni jsme byli pouze Rudou armádou, o letcích v Anglii ani slovo atd. Zdá se ovšem, že dnes
je situace opačná, oslavuje hlavně osvobození Plzeňska americkou armádou, v minulosti husité nadělali víc škody , než užitku, jezuité postavili nádherné stavby, jak jsem slyšel na besedě s jedním spisovatelem historických románů /o náboženském útisku ani slovo/ aj. To je pouze pár příkladů
neobjektivního „odezdikezdismu“ . Sám jsem si kdysi ve sběrně našel starý dějepis pro národní školy z r. 1936. Byl věcný a konkrétní, s uvedením dat, jednání panovníků, historické stavby, na konci kapitoly vždy shrnutí pro ty méně se zajímající, podle něho jsem se učil. Myslím si, že historická pravda je jednou dána, co se stalo, nelze odestát a úkolem historiků je odhalovat historická fakta a souvislosti, ne politické hodnocení a používat jej jako jednostranný argument na politickém poli.
Musím říci, že v dětství jsem morální pohledy získával i v hodinách náboženství.
DNES možnost cestování, studia a práce v zahraničí přinese mladým nové pohledy a vzory, které
se možná budou pokoušet uplatnit i u nás. Např. pořádek a ochrana životního prostředí ve Švýcarsku či Rakousku aj. Nebudou takoví „usedlí Čecháčci“, jako my. Berme však v úvahu českou realitu. Jistý vlivný politik před několika lety prohlašoval, že by se místo rozhodujícího vlivu peněžních ústavů měla vrátit situace, kdy v obci bude nejdůležitější osoba starosta, učitel a farář. Nestalo se. Není to možné v systému, jehož vodítkem jsou pouze peníze. Moc peněžních ústavu a velkých, obvykle nadnárodních firem, je neomezená, s příznivým pohledem státní správy a dalších orgánů, jak vyplývá z afér denního tisku a internetového zpravodajství. Praxe v tržním prostředí probíhá většinou podle
zásad „silní a bezohlední vpřed“ „kdo se dá, toho trhni /napal, podveď/ „ , „na druhé neber ohledy“ , „ princip solidarity či kolektivu je princip socialistický, tj. zavrženíhodný „ , zaplacení zakázky se snaž
2
oddálit „ , „ v politice se zaměř na získání vlastních výhod „ apod. S tím souvisí nadměrné finanční toky ve sportu , o kterých se běžnému člověku ani nesní, nadhodnocování různých celebrit v kultuře, vědomí, že pokud nejsem v TV, či v Blesku, tak vlastně nežiju apod. U mladých např. umožnění
návštěv v zájmových kroužcích bez finanční bariéry / dotování , příspěvky/. V neziskové organizaci jsem zažil situaci, kdy dotyční v první řadě požadují fin. granty, poté je chybně vyúčtují a tak říkajíc, přivedou po kontrole finančním orgánem ZO na buben… Požadavky na plytké seriály a filmy plné násilí v TV , autorům dobře honorované, poutající pozornost průměrné populace, nepřinášejí však žádné morální hodnoty a slouží k poklesu kulturní úrovně občanů. Připadá mi, že „kladný hrdina“
není žádoucí“, zřejmě je zprofanovaný. Přesto „normálního „ diváka pobaví mnohdy více staré filmy a scénky, v nichž je myšlenka, humor, vtip, případně morální apel /Večerníčky/.
Už před lety jsem četl varující titulek: „ Mladé láká více Kožený, než Zátopek“. Je malý zájem
o společensky užitečné organizace, jako Sokol, Skaut aj. K objektivnějšímu pohledu, než Čs.televize a několika hlavních deníků, bych doporučoval např. texty filozofa Václava Bělohradského /“Společnost nevolnosti“/ . Oporu a inspiraci lze hledat i v pasážích z Bible a náboženských textů.
2. Etická výchova
Předpokládejme, že se morální ovzduší v české společnosti / korupční prostředí, klientelismus,
kamarádičkování, laxní pohled na podvodníky, zloděje, zneužívání pravomocí veřejného činitele,
kult peněz, ignorance zákonů a předpisů, bezohledná hrabivost aj./ zlepší. K tomu může přispět výchova mladých a ještě mladších. O významu výchovy k lepším a vyšším hodnotám nelze pochybovat, potvrzují to díla antických filozofů, středověkých myslitelů včetně obřího díla J.A.Ko- menského, novodobých humanistů, významných představitelů naši kultury od národního obrození po dnešek. Dospělá populace je z toho hlediska „ztracená“, z větší části podléhá kultu peněz, ať již to maskuje jakkoli. Jde o děti a mládež.
Myslím, že vyučování etické výchově by nemělo být jako u každého předmětu / učení se nazpaměť, známkování /, nebo memorování planých frází a moralizování /dříve tzv. morální kodex/,
ale spíše formou diskuse, povídání s dětmi. S využitím příkladů ze života /obětavost hasičů/, z historie / hrdinství , obětavost, odříkání/, ze sportu /úspěchy na OH, reprezentace vlasti, motivace, ctižádost, odříkání / , z děl klasiků uvádějící příklady podrazáckého chování v porovnání s chováním morálním. Snad vlastnosti jako poctivost, svědomitost, odpovědnost, dotažení věci do konce, spolehlivost, so- ciální ohleduplnost, vzájemný solidní vztah obou pohlaví, dobrý poměr ke starým lidem, nezištnost – třeba v neziskových organizacích a další nejsou ještě v dnešním světě prázdnými pojmy. Viděl bych to tak, že p. učitelka si vždy připraví téma, o němž si s dětmi bude povídat, kladem bude odpadnutí napěti a stresů žáků a možná vzbuzení zájmu o tuto oblast. Dle mne postačí 2 hodiny týdně. Nejsem učitel, předpokládám, že každý, kdo učí, má určitou odbornou kvalifikaci, nebo aspoň mu je předmět blízký a má o něm určité znalosti. Rozhodující bude, aby uměl děti zaujmout, zbytečně nemoralizoval, což děti snadno odhalí a ztratí zájem. Důležité je vlastní chování , zažil jsem případ vedoucího kroužků mladých ochránců přírody, který pil, ztratil autoritu a děti z něj měly legraci. Hodnocení by mohlo být např.„je aktivní“, „ málo spolupracuje „ apod.
Úspěšnost vyučování etické výchovy bude závislé na řadě činitelů, vedle morálního ovzduší ve
společnosti /nezanedbatelná propagace alkoholu, cigaret, sexu apod./ je důležitý zájem rodičů , vý-
chova v rodině a souběžně chování příbuzných, známých a kamarádů, podpora rozvoje zájmové činnosti inspirující mladé k ušlechtilejším činnostem, než jsou drogy, vulgární mluva, primitivní
pragmatické jednání a p. Samozřejmě jsou děti, které jsou vnímavé a jiné, které jsou „tvrďasi“ a
nic s nimi nehne. Tvrďasi a drsňáci se uplatní v praktickém životě /obvykle bývají manuelně zruční/.
Jde však o to, aby v čele společnosti byli lidé vzdělaní, zkušení, rozvážní, netrpící přehnaným sebe- vědomím , nebo nepostradatelností , a nikoli, aby moc měli v rukou právě „drsňáci“, nevzdělaní, nerespektující právní předpisy, populisté, demagogové, disponující však nadměrným sebevědomím, tzv. průrazností /arogancí a libovůlí/ a bezohledností s cílem, udržet se u moci. I když historie zná plno těchto případů, přesto může etická výchova napomoci k formování lidskosti, dokonalejší mladé generace, než jsou jejich otcové a dědové, které formovalo a zčásti zdeformovalo úplně jiné prostředí.
Karel Holub / 1939 /, býv. úředník, člen ČSOP Jihlava / nebyl jsem nikdy členem žádné p.strany/
|