Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 355 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 36  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Máme se bát učitele EtV?
PříspěvekNapsal: stř 18. úno 2009 16:32:52 
předchozí příspěvek :-)


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Samostatný předmět a supervize.
PříspěvekNapsal: stř 18. úno 2009 21:17:59 
Jsem absolventkou vzdělávacích modulů Osobnostní a sociální výchovy ( OSV) i absolventkou dvouletého kurzu Etické výchovy ( EV).Výukou sociálních dovedností se zabývám ve škole více jak 5 let.
V pedagogické praxi však postrádám hodinovou dotaci pro předmět ( ať bude nazván OSV nebo EV), jehož náplní bude rozvoj sociálních dovedností.Průřezová témata nestačí na to, aby žáci sociální kompetence patřičně rozvíjeli. Sebezkušenostní forma výcviku ,následná reflexe - to vše vyžaduje čas. Z praxe vím, že ho učitelé nejsou ochotni obětovat na úkor svého naukového předmětu, ve kterém si formulovali nějaká témata OSV. Nestačí ani zařazení
" moderních" metod a forem výuky ( skupinové, projektové vyučování atd....)především proto,že učitelé ani potřebné sociální kompetence nemají rozvinuté v té míře, aby je mohli žákům předávat. Zatímco ve firmách neváhají investovat nemalé finanční prostředky do výcviku " soft skills" , ve školství - kde učitelé mají být lektory těchto sociálních dovedností - se předpokládá, že učitelé těmito dovednostmi přirozeně disponují.Ale nikdo je to nikdy neučil a ani to po nich nevyžadoval.Tvůrci RVP se domnívají, že když jsou témata OSV formulovaná, tak se odučí....Skutečně "odučit" je můžou ti, kteří se sami rozhodli v této oblasti vzdělávat a pracovat tak na svém profesním i osobnostním růstu. Etické fórum je jedním z mála, kteří nabízejí vzdělávání pedgogům právě v této oblasti - prostřednictvím kurzů EV.
Jsem předvědčena, že stejně jako ŚVP se ověřuje praxí a podle ní i modifikuje - této modifikaci by měl být otevřen i RVP. Právě v něm postrádám hodinovou dotaci pro předmět, ve kterém by se žák mohl osobnostně rozvíjet. Jak jsem již uvedla výše- průřezová témata k tomu nedávají potřebný prostor.Tvůrci RVP by neměli tento problém elegantně přehodit na školu, ať se "vyprofiluje podle svého".Výuka sociálních dovedností( v rámci předmětu OSV nebo EV) by měla být v dokumentu zanesena jako povinná.Sociální a občanské kompetence si tuzo pozornost jistě zaslouží.
Ráda bych prostřednictvím této diskuse poukázala na potřebu supervize - jako odborné pomoci pedagogům- a to nejen těm, kteří se zabývají výukou OSV nebo EV. Supervizi chápu jako prostor pro reflexi pedagogů, prostor pro jejich podporu a odbornou pomoc. Domnívám se, že nabídka měsíční supervize by měla být pro pedagogy dostupná a hrazená.Mohla by být jednou z cest, jak zkvalitnit práci pedagogů - jak využít rozvoje lidských zdrojů ve školství.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: učitel a žák a etika
PříspěvekNapsal: stř 18. úno 2009 21:41:26 
Po přečtení starších komentářů diskuze musím ještě říct jednu věc, a to, že jde o názory budoucích dospělích lidí a etická výchova musí růst s nimi, jak na 1 stupni ZŠ, 2 stupni a i SŠ..Musí řešit otázky ( nebo jim budou nabízeny otázky ), které budou k jejich věkové úrovni a budou schopni o nich hovořit a rozumět jim. S věkem by měla růst i obtížnost a složitost etických otázek. Ať tuto výchovu vede člověk s jakýmkoliv náboženským či jiným vyznáním, i bez něj, ale je důležité, aby byly edukantovi nabízeny možnosti, ze kterých si bude vybírat, a to podle svých vlastních mentálních, rasových, kulturních či náboženských aj. předpokladů. Musí se naučit, že jsou i jiné možnosti a ty které neuplatní, tak neodsoudí. Bude je respektovat. M. Spurná


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: etická výchova
PříspěvekNapsal: čtv 19. úno 2009 18:41:43 
Předmět "etická výchova" je možno chápat jako jiný předmět - a učit ho např jako zeměpis, a potom zkoušet a známkovat znalosti o nichž se hovoří v osnovách

Etickou výchovu je však možno vést i jinak - např. zážitkově. K tomu je zapotřebí nejen najít opravdu "morálně zralé osobnosti", ale i dát jim materiál - např. narativního charakteru (zásobit je příběhy), z něhož by mohli vybírat příklady a ilustrovat, jak se etické jednání projevuje v životě.

Na okraj: zajímáte se také o tzv. silné stránky osobnosti (human strengths) o nichž pojednává pozitivní psychologie a o nichž píše u nás např. v Pedagogice Jiří Mareš?


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Několik výsledků studia
PříspěvekNapsal: pát 20. úno 2009 8:28:13 
Informace, které by měli znát nejen žáci, ale hlavně učitelé ||
Zamlčování některých postojů objevitelů mělo pravděpodobně jediný cíl, a to dokázat, že věda umí všechno vysvětlit. Odtud je už jenom krůček k onomu velikášskému „Poručíme větru, dešti“. Zde je velmi vhodné uvést postoj A. Einsteina k chování a jednání lidské společnosti. Naprosto falešné a nelidské projevy inteligentního národa zažil sám „na své kůži“. Napsal Freudovi: „Jak je možné, že se masy těmi zmíněnými způsoby nechají rozohnit až k zběsilosti a k obětem? Jediná možná odpověď: v člověku existuje nějaká potřeba nenávisti a zkázy. ... Když o tom mluvím, nemám na mysli jenom nekultivované primitivy daleko od nás. Má životní zkušenost mne vede k úvahám, že je to mnohem spíš ona tak zvaná inteligence, která nejsnáze podléhá těm zhoubným kolektivním psychózám.“ |
Práce mých předchůdců nebyly přijímány také proto, že se v nich používala soustava CGS (centimetr-gram-sekunda). Recenzenti tvrdošíjně odmítali jinou soustavu než MKSA (metr-kilogram-sekunda-ampér). A tu za čtyřicet let se ukáže, že nejvýhodnější jednotkou jsou centimetry!! |
Velmi častý argument pro preferenci vědy před „náboženským tmářstvím“ zní, že věda je objektivní, tvrdí jen to, co je pozorováními nebo pokusy prokázáno a že naopak odvrhuje neprokázané domněnky chápané jako slepá víra. Toto tvrzení pak že platí zejména ve fyzice, neboť fyzika je právě takto založena na pozorováních a pokusech. Ponechejme stranou tzv. myšlenkové pokusy, zavedené Einsteinem a tzv. pracovní hypotézy, na jejichž ověření se čeká. Soustřeďme se na fakta o postupech a metodách, které jsou uplatňovány zastánci tzv. standardního modelu vesmíru vůči jinak smýšlejícím kosmologickým „disidentům“. |
Cituji z knihy „Odlišný přístup ke kosmologii“(z r. 2000), jejímiž autory jsou F. Hoyle, G. Burbidge a J. V. Narlikar:
„Mimo … tvrzení, že Arpovy statistické argumenty nebyly prováděny korektně, jeden argument proti skutečnosti souvislostí daných předním pozorováním byl, že jestliže tyto výsledky jsou správné, nemáme žádný přirozený výklad rudých posuvů. Jinými slovy, jestliže neznáme teorii schopnou vysvětlit pozorování, pak pozorování musejí být chybná! |
Arpovi vlastní kolegové na observatořích Mount Wilson a Palomar byli, v raných 80. létech, výsledky tak narušeni a tak o nich pochybovali, že docházeli k doporučením ředitelům obou observatoří zastavit jeho pozorovací program, tj. aby mu nebyl poskytnut pozorovací čas prosadit tento program na teleskopech Palomaru nebo Carnegie. Navzdory jeho protestům, toto doporučení bylo splněno, a jeho výzvy správcům Carnegie institutu byly odmítnuty, on se uchýlil do ústraní a jel do Německa, kde nyní bydlí a pracuje v Institutu Maxe Plancka pro fyziku a astrofyziku v Mnichově.“ ||
Důležitá poznámka. Zamlčování nebo odvrhování uvedených a podobných skutečností je neetické. Mládež toto zamlčování aspoň vytuší. Proč by se měla chovat eticky? |
Znovu se ptám: Které obecně etické pohledy do diskuse o EV nepatří a které tam patří?


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Odpovědi panu Srbovi
PříspěvekNapsal: pát 20. úno 2009 12:12:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. čer 2009 19:30:43
Příspěvky: 3
Vážený pane Srbe,
ráda bych Vám odpověděla na Vaše dotazy, které jste mi položil v rámci veřejné diskuse k etické výchově:

1. Kdo, kdy a jak provede analýzu příspěvků této diskuse? Bude tato analýza zaslána účastníkům diskuse?

Příspěvky do diskuse k etické výchově pravidelně sledují kromě mě i moderátorka diskuse a manažerka aktivity Komunita. K 31. 1. 2009 byla ve spolupráci s nimi pro MŠMT vypracována průběžná zpráva z diskuse a po ukončení diskuse k etické výchově bude MŠMT předána závěrečná zpráva. Závěrečná zpráva z veřejné diskuse k etické výchově bude rovněž zveřejněna na Metodickém portálu www.rvp.cz, kde se s ní všichni uživatelé tohoto portálu budou moci podrobně seznámit.

2. Kdo, kdy a jak bude na straně VÚP či MŠMT nakonec rozhodovat o tom, zda bude etická výchova již nyní do RVP zapracována jako DVO či zda bude přijato jiné řešení (prodloužení diskuse apod.)?

Výzkumný ústav pedagogický byl MŠMT pověřen organizací a vedením veřejné diskuse k problematice etické výchovy. Konečné rozhodnutí o postavení etické výchovy v současném systému vzdělávání na základní škole je plně v kompetenci MŠMT.

Děkuji Vám za Vaše dosavadní podnětné příspěvky k diskusi. Simona Šedá, didaktik oddělení základního vzdělávání a garant OSV, Výzkumný ústav pedagogický v Praze


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: etika
PříspěvekNapsal: ned 22. úno 2009 18:19:24 
Rád bych zde napsal něco krátce o svých zkušenostech s etickou výchovou (dále EV). Učím na základní škole v Petřvaldě předmět dramatická výchova (dále DV). Protože jsem absolvoval kurz Etická výchova EF ČR, rozhodl jsem se své zkušenosti "propašovat" do tohoto předmětu. A výsledky? Jasná struktura cílů, obsahů učiva EV, návaznost mi velmi pomohly ve struktuře výuky DV. Žáci byli učivem EV zaujati a věnovali probíraným tématům pozornost, téměř vždy došlo k naplnění cílů výuky. Propojení učiva DV a EV nebylo násilné, neboť jsem vytvářel strukturu tak, aby byla akcentována hra v roli, což je metoda, která je užívána i v předmětu EV. Jsem pro zavedení tohoto předmětu do škol už i proto, že v Polsku a na Slovensku mají s tímto předmětem dobré zkušenosti (hovořil jsem se svými kamarády Slováky, kteří prošli tímto předmětem a všichni se vyjadřovali v tom smyslu, že pro ně byla etická výchova na základní škole přínosem). Tento předmět velmi na škole chybí z toho důvodu, že v žádných předmětech není akcentována výchova, prosociální chování. Výchova na školách bohužel probíhá jen okrajově, o přestávkách, ale není jí dáno více prostoru. EV by mohla tento prostor rozšířit. Také by bylo rozumné dát výuku EV do všech ročníků od 1. - 9. třídy, protože vychova by měla probíhat během celého času, který žáci tráví na ZŠ. EV velmi klade také nároky na učitele, jeho otevřenost, upřímnost, pravdivost; z tohoto důvodu je nutné, aby ji vyučovali pedagogové, kteří procesem EV sami prošli.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: etika do škol
PříspěvekNapsal: ned 22. úno 2009 19:22:11 
Absolvovala jsem dvouletý kurz etické výchovy a získala tak celou řadu podnětů, jak působit na žáky, abych je jen nuvzdělávala, ale učila je přemýšlet o sobě, o jiných... Také příručky, které jsme získali nabízejí celou řadu aktivit, které si mohu převést i do svých předmětů, protože etika se bohužel pořád ještě na naší škole nevyučuje. hlavně mi však kurz dal jiný náhled na vzdělávání, na školství, na studenty, na spolupráci, a pokud teď mám tu možnost podpořit etiku, aby byla na školách, tak to ráda udělám. všemi deseti hlasuji pro její zavedení do škol. Neděláme to totiž jen pro děti, ale i pro sebe a celou společnost.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Etická výchova jako předmět - Ano
PříspěvekNapsal: pon 23. úno 2009 7:50:37 
Dovoluji si přidat se ke kladným ohlasům co se týče Etické výchovy. Ve školách se snažíme naučit kvalitně mnoho, ale to, co nám přináší EV velmi chybí. Navíc v dnešní době je to téma ještě více aktuální než kdykoli předtím. A je nutné EV zařadit nejen do programu základních, ale i středních škol. Učit děti a studenty prosociálnosti, vztahu a úctě k sobě i ostatním je v době zvyšující se agresivity, šikany více než nutné a potřebné. EV nám tuto možnost jednoznačně nabízí.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Další výsledky studia jako informace pro učitele
PříspěvekNapsal: pon 23. úno 2009 8:52:17 
Následující citáty mohou sloužit jako podklad k diskusi žáků v hodině EV. Je z knihy, popularizující fyziku.|
„Výcvikový tábor. V roce 1969 …v zámoří zuřila válka a vzpoury zachvátily univerzity. Rok před tím jsem promoval na Harvardu. Tehdy americký prezident Lyndon Johnson zrušil odklady pro studenty vyšších ročníků a univerzity v celé zemi zachvátily panika a chaos.… Slibné kariéry se hroutily. Jeden z mých přátel fyziků na MIT přísahal, že raději půjde do vězení, než by bojoval ve Vietnamu. |
Tři dny po promoci jsem opustil Cambridge a octl se v armádě Spojených států ve Fort Benning v Georgii ve Washingtonu. … Pochopil jsem, že výcvik pěchoty je přísný; má upevnit morálku a utlumit inteligenci. Nezávislost uvažování vám z těla vyženou. Je to konečně pochopitelné: armáda nepotřebuje chytráky, kteří uprostřed přestřelky zpochybňují seržantovy rozkazy.“ |
Nad tímto citátem je možné rozvinout debatu o nesmyslnosti válek, o jejich ničivém působení na psychiku a na vyšší úroveň člověka, jíž se liší od zvířat. Je ovšem také možné položit otázku, zda násilí v jakékoliv formě přece jen není možné nahradit nenásilím. Zda i v právě probíhajících konfliktech ve světě by nebylo lepší volit Gádhího cestu pro dosažení nápravy společenské formy života v inkriminovaných oblastech světa.||
Nemusí však jít o tak „ostrý“ problém. Za dřívějšího režimu vládnoucí strana používala různých forem, jak ovládat lidi. Jednou z forem byl i zuřivý ateizmus, nahrazující víru v Boha vírou ve všemocnost vědy. To bylo vyjadřováno úslovím „Poručíme větru, dešti!“ Tento režim padl. Avšak 20 let po onom pádu se můžeme z naznačené knihy dovědět: „Dá se očekávat, že civilizace, která ovládne teorii hyperprostoru, ovládne i vesmír.“|
Proč je takové velikášství nebezpečné?: „Můžeme přesně spočítat množství energie potřebné k zauzlení času a prostoru do tvaru preclíku nebo k vytvoření červích děr… . Výsledky nás bohužel zklamaly. Potřebné množství energie zdaleka přesahuje vše, co lze na Zemi získat. Je to biliónkrát více než energie našich největších urychlovačů částic.“ |
Odhadoval jsem, že k vytvoření červí díry, kterou bychom mohli cestovat do jiného vesmíru, by bylo nutné zlikvidovat celou sluneční soustavu. Naštěstí jde o pouhou matematiku, alespoň prozatím. Kdyby cestování červí dírou možné bylo, určitě by to nějaký blázen zkusil. Nebo myslíte (studentky a studenti), že ne?||
Druhý citát odhaluje, že jde o knihu o hyperprostoru. Ona se tak opravdu jmenuje: „Hyperprostor“ a napsal ji americký fyzik Michio Kaku. Je aspoň částečně vhodná i pro EV?


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 355 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 36  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: