Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Etická výchova
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=433&t=7717
Stránka 34 z 36

Autor:  Iva [ pon 16. bře 2009 15:26:08 ]
Předmět příspěvku:  EtV ano- ale jinak

Jsem jednoznačně pro EtV na ZŠ ale i na SŠ. Mám zkušenost s její výukou a vidím významné výsledky. V rámci výchovy k občanství pro ni není ostatečný prostor. Proto se přikláním k EtV jako k samostatnému předmětu.

Nejsem spokojena s EtV podle koncepce přejaté ze Slovenska. Měla jsem ji možnost vidět na několik školách na Slovensku, aplikovat ji ve výuce i účastnit se konference organizované EF ČR. Nelíbí se mi malá možnost polemiky o problematice ani roztříštěná koncepce. V rámci konference jsem se pokusila diskutovat o efektivnosti tohoto typu EtV a o použitých metodách. Byla jsem ale konfrontována s do jisté míry fanatickými odpověďmi bez dalšího vysvětlení. Jako mnohem účinnější vidím metodu dilemat např. podle Georga Linda (Kostnice).

Souhlasím s EtV. Myslím si, že je ale třeba hledat jiné cesty výuky EtV.

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 17. bře 2009 12:32:14 ]
Předmět příspěvku:  Nový úkol pro diskusi

Vážení kolegové, milí přátelé!
V rámečku nad fórem jsme pro vás připravili další námět k přemýšlení a argumentaci.
Srdečně vás všechny zdravíme a těšíme se na vaše příspěvky.
Lenka, moderátor 

Autor:  Michaela Spurná [ úte 17. bře 2009 23:05:51 ]
Předmět příspěvku:  Etická výchova?!


Hezký večer,
no abych řekla pravdu, tak se v podstatě kloním k oběma pánům. Na obou názorech je něco pravda. Jelikož se tímto tématem zabývám dlouho, tak bych si opravdu přála, aby byl ve vzdělávacím procesu prostor k prožitkovému učení sociálních dovedností. V názoru pana Valenty je pravda, že tento projekt EV je hlavně metodický. Ale neznám jiné metody, při kterých by se člověk mohl učit sociálním a osobnostním vlastnostem. Jen zkušenostmi a prožíváním, lze jedince naučit tzv."prosociálnosti".  Pan Srb to bude vidět podobně jako pan Valneta, ale asi není tak otevřený jako pan Valenta, alespoň nabízí vhodné východisko - začlenění do OSV. 
Na druhou stranu se mi v projektu nelíbí, že je tam velký prostor k učení osobnostnímu (není to v harmonii se sociálním vnímáním), připadá mi to často, že by se děti měli učit spíše managerským vlastnostem, ale to už ale opravdu bude záležet na pojetí vyučujících a samotné učitelské osobnosti, jejich kompetencích. A latentní náboženství? To tam je, též záleží kdo a jak bude interpretovat tyto myšlenky.
A právě proto by se měla řešit otázka „KDO“ tento předmět bude učit. To může odpovědět na mnohé otázky i u pana Valenty.

Další věc co mne trápí je, že u nás opravdu (jak říká pan Valenta) není uskutečněn výzkum na toto téma . To mi potvrdili jak na EF, tak i na VUP. To je chyba. Místo abychom čerpali ze zkušeností jiných, tak se "možná" vrhneme do pokusu a omylu. A jaký to může mít dopad?..

Chci, aby se děti mohly učit etice buď v samostatném předmětu, nebo aby byl zahrnut do jiného předmětu (OSEV), ale ať je to hlavně kvalitně a zodpovědně. Vždyť takový by měl být cíl - zodpovědný.


Michaela Spurná


 


 



Autor:  učitleka [ stř 18. bře 2009 0:51:36 ]
Předmět příspěvku:  etická výchova

Jsem jednoznačně pro zavedení Etické výchovy jako povinného předmětu s minimálně jednohodinouvou týdenní dotací jak pro žáky 1., tak 2. stupně. Jsem absolventkou magisterského studia učitelství náboženství a etiky. V současné době pracuji jako učitelka prvního stupně, a jsem přesvědčena, že tento předmět by byl pro žáky velmi důležitý, ovšem za předpokladu prožitku, získané zkušenosti. Při své práci s dětmi velmi často používám prvky zážitkouvé pedagogiky - rolovou hru, apod´. Velmi úspěšně jdou touto formou řešit různé vztahové problémy mezi žáky. Rovněž jsem přesvědčena, že je to i velmi vhodná prevence stále rostoucí agresivity a šikany mezi žáky.

Autor:  Lenka Urbanová [ stř 18. bře 2009 17:12:56 ]
Předmět příspěvku:  reakce

Paní Spurná, děkujeme za vyjádření, za odpověď na otázku!

Autor:  Jitka Šenkeříková [ čtv 19. bře 2009 22:24:11 ]
Předmět příspěvku:  k panu Srbovi a Valentovi

"Za z á s a d n í p o d m í n k u těchto koncepčních kroků však považuji profesionálně
vedenou odbornou diskusi zástupců učitelů a dále zástupců všech významných organizací
pohybujících se na poli OSV. V ideálním případě bych uvítal ještě širší odbornou diskusi,
která by vedla ke koordinované revizi všech průřezových témat najednou, protože mnoho
výchovných cílů máme společných nebo navazujících."

- S tímto mohu souhlasit s jednou důležitou podmínkou: Pokud chceme odborně diskutovat o nějakém tématu, je jistě velmi důležité se s daným tématem důkladně seznámit. A protože Etická výchova podle předlohy Roche Olivara a Ladislava Lencze je v první řadě výchovou zážitkovou, doporučila bych všem, kteří by se potenciálně této odborné debaty mohli zúčastnit, aby nejprve absolvovali celý kurz Etické výchovy tak, jak probíhá pod vedením Etického fóra. Jen tak mohou plně dikutovat o něčem, co sami, jak se říká, zažili na vlastní kůži. Protože poznat a pochopit můžeme jen to, co sami prožijeme. Diskutovat čistě v teoretické rovině je málo a nestačí. To mi jistě potvrdí všichni absolventi dvouletých kurzů Etické výchovy.  :-)

Autor:  Petr Heřman [ pát 20. bře 2009 15:16:28 ]
Předmět příspěvku:  J.B. Kozák: Přítomný stav etiky (1930)

@Pavel Kozák: Tvoje nabídka mě zaujala, jen jsem na tebe nenašel nikde kontakt. Také jsem právě včera založil na Wikipedii článek "Jan Blahoslav Kozák":


http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Blahoslav_Koz%C3%A1k


Byl bych rád, kdyby to někdo doplnil. Právě čtu jeho knížku Věda a duch, viz:


http://cs.wikiversity.org/wiki/Jan_Blahoslav_Koz%C3%A1k:_V%C4%9Bda_a_duch


Kontaktovat je mě možné na WIkipedii nebo ještě lépe na Wikiverzitě, user Kychot:


http://cs.wikiversity.org/wiki/User_talk:Kychot


 


Autor:  Monika Morsteinová [ ned 22. bře 2009 16:54:15 ]
Předmět příspěvku:  etická výchova ano

Jsem pro zavedení etické výchovy, náplní by mohl být vztah k sobě, potažmo k druhým, líbila by se mi výuka na principu kvantové fyziky, ve filmu "Co my vlastně víme" je vysvětlena podstata, jak funguje lidská myšlenka, jak si vytváříme svou realitu, jak vnímáme svoje okolí a jak s tím pracovat jinak. Rozhodně jsem pro větší rovnováhu a klid ve společnosti. Etická výchova by mohla přispět, může zahrnovat umění komunikace a sebepřijetí.

Autor:  Lenka Urbanová [ pon 23. bře 2009 20:34:02 ]
Předmět příspěvku:  moderátorský přípodotek

Paní Morsteinová, to je zajímavý nápad! Díky! Znám ten film. 
A pánové, fandím Wikipedii, to rozhodně ano. Kontaktní příspěvek nesmažu, ovšem jen a pouze díky panu profesoru Kozákovi :-) Jinak jste jaksi mimo téma diskuse a já jsem pes!
Lenka, moderátor

Autor:  Václav Dostál [ úte 24. bře 2009 12:21:36 ]
Předmět příspěvku:  K foru o EV

Do diskuse o EV jsem se dostal jaksi mimoděk. Po jasné odpovědi, že mé úvahy do této diskuse patří a po jejich opětovném přečtení usuzuji, že přece jen mám co říct i ke konkrétní otázce začlenění EV do RVP – sdělit, které stanovisko z předložených tří považuji za nejlepší. Z těchto stanovisek jsem si vybral některé věty, ke kterým napíšu něco vlastního.|


Na začátek bych ovšem vyzvedl jeden závažný problém, prolínající celou diskusi. Podle mého soudu se u mnoha diskutujících objevuje nevyjasněnost, o co vlastně v diskusi jde. Mnoho diskutujících prostě podporuje  zavádění EV jako vyučovacího předmětu, aniž by řádně uvážili, že na některých školách se už vyučuje. Tito diskutující zdůrazňují potřebnost, ba nutnost takového předmětu, čímž spíše mají na mysli „pozvednutí“ všeobecné morálky. Podobnou touhu vyjadřují jiní diskutující, zdůrazňující vlastní zážitek z kurzu nebo zážitky (svých) žáků.|


Podle tří předložených stanovisek a podle několika zadání moderátorky jde o vyslovení názoru, zda EV (jako vyučovací předmět) patří do RVP nebo ne. Pokud zní otázka takto, pak je celá dosavadní diskuse – až výjimky – spíše zavádějící. Proto předložení tří význačných stanovisek je více než na místě. |


Myslím, že tedy je nutné zdůraznit větu J. Valenty: „RVP nejsou (!) souborem školních předmětů. Implementovat tedy do dokumentu etickou výchovu (EV) v pojetí Etického fóra (EF), jejíž projekt je fakticky projektem vyučovacího předmětu, se mi jeví býti proti logice dokumentu.“|


K tomu je nutno dodat od V. Srba:  „Celý vzdělávací obsah etické výchovy (tj. všech 10 témat etické výchovy definovaných v předkládaném návrhu) je již v RVP popsáno v průřezovém tématu „osobnostní a sociální výchova“ (OSV)“.|


Co tedy brání zavedení EV do některých škol – kde ještě není? Bude to spíš nepřipravenost ředitelů a učitelů k takovému kroku. Možná také patřičné nadřízené orgány nejsou zcela připraveny, např. v otázce kontroly (inspekce): co (!) vlastně hodlají sledovat. To J. Valenta píše takto: „…k přípravě učitelů: Samostatné předměty rozvíjející životní dovednosti by měli učit lidé k tomu disponovaní (!) a dobře vzdělaní (ba i trénovaní). Chtělo by to tedy rozhodně vyšší vzdělání.“ Snad přiléhavější slovo než „vyšší vzdělání“ by mohlo být „hlubší vzdělání“. Nemůže se týkat jenom učitelů, ale také ředitelů, inspektorů a hlavně metodiků. |


Jisté základní poznatky o EV či OSV a základní etické zkušenosti by v nějakém minimu měli získat všichni (!), kdo mají co do činění se školstvím. Tedy i rodiče.|


Nebude-li kolem EV jasno, budeme se pořád „motat“ kolem něčeho, o čem vlastně mnoho nevíme. Nejde jen o jasné rozlišení mezi RVP a EV jako předmětem. Docela závažná otázka pro nějaké rozšíření EV na školy, kde ještě není, je obsažena ve větě J. Valenty: „Znovu se objevuje i téma latentní náboženské výchovy skrývající se za EV.“ Nebo ve větě  V. Srba: „A koneckonců by mne velmi zajímalo i vyřešení otázky vztahu OSEV k tématům jako „rizika indoktrinace“, „vztah k náboženství“, „hodnotový pluralismus versus víra v neměnné etické pravdy“ atd.“ I já „věřím, že tento dialog by nás všechny i celý náš obor posunul o mílové kroky dopředu (!) a učinil by nás zralejšími a kompetentnějšími pro výchovné působení ve školách.“|


Ubezpečování EF nebo P. Motyčky, že se nejedná „o latentní náboženskou výchovu“ není vůbec na místě. Pan Valenta k tomu píše: „EF odmítá propojení EV s náboženskou výchovou. Těžko ale může odmítnout svou vlastní ideovou (či – chcete-li světonázorovou) inklinaci... ‘Jakou’ (!) morálku pak tedy EF vlastně nabízí?“|


Není mi jasné, proč bychom měli skrývat, že všechny etické zásady, obsažené v EV, nebo aspoň většina z nich, jsou v souhlasu s křesťanskou morálkou. Neměli bychom to spíše zdůrazňovat? Poněvadž pravidlům křesťanské morálky se také vyučuje v Náboženství (jako vyučovacím předmětu), pak EV do jisté míry je (!) latentní náboženská výchova – latentní ovšem v případě, že naznačenou skutečnost shodnosti některých etických pravidel zatajujeme nebo dokonce popíráme. |


Obecný odpor „ateistických“ Čechů proti „náboženství“ se týká minulých a současných provinění (hříchů) křesťanů, včetně hříchu pokrytectví. Nejde jenom o jasnou špatnost „svatých“ válek, středověké inkvizice, pedofilie několika knězů a podobných „řvoucích“ nemravů. Jde také o pokrytectví při ubezpečování, že EV není (!) latentní náboženství – tentokrát ve smyslu „křesťanská etická pravidla“! Jestliže takové ubezpečování pronáší učitel Arcibiskupského gymnázia nebo někdo z občanského sdružení Etické fórum, pak je to – podle mého soudu – hodně kuriózní a hlavně neetické! |


Kromě jiného je tedy nutné vyjasnit, co rozumíme pod pojmem „náboženství“. Laická veřejnost, tedy i rodiče, jasně neslyšela nebo nečetla, co tímto pojmem rozumí odborníci – ať už z EF nebo od věřících učitelů. Zatajování nebo zapírání kořenů působí kontraproduktivně a neeticky. Další pokračování v tomto směru bude EV diskreditovat podobně jako „Náboženství“.|


Nemyslím si, že EF lobovalo – za „prosazení EV do RVP“, v senátu a v KDU-ČSL, jak píše J. Valenta. Možná, že se zasadila uvedená politická strana sama. Ovšem kdo (!) provedl kroky „k tichému a nenápadnému vložení EV v pojetí EF do RVPG… bez debaty odborníků, bez veřejné diskuse“? O jaké vložení se jedná? Je-li EV jaksi už v RVP obsažena? Tady je potřeba jasné slovo – jak od EF či VÚP, tak od p. Valenty.|


Nicméně J. Valentovi ve všem ostatním dávám zapravdu. Myslím, že V. Srb se podstatně (!) od něj neliší. Nemohu tedy rozhodnout, které stanovisko od těchto dvou se mi líbí více. Mohu jen říct, že stanovisko P. Motyčky se mi nelíbí. Možná, že této závěr uvádím zcela zbytečně, že je obsažen v mých předchozích řádcích. Když však chci po jiných vyjasnění, sám „musím“ psát naprosto jasně.|


24.3.2009


Stránka 34 z 36 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/