Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=443&t=15037
Stránka 3 z 7

Autor:  Jitka Krausová [ stř 09. čer 2010 15:34:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Nejsem matematik,a proto otázka bude možná divná, ale je "vhodná" takováto herní hodina v sextě?

Autor:  Zdeňka Švecová [ stř 09. čer 2010 15:36:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Jitka Krausová píše:
Nejsem matematik,a proto otázka bude možná divná, ale je "vhodná" takováto herní hodina v sextě?
To je zajímavá otázka. Domnívám se, že hra má své místo i při práci se staršími žáky, zejména tehdy, pokud se mohou sami podílet na její přípravě. Zeptám se pana Krupky, zda někdy zkoušel zadat žákům vytvoření takového pexesa, nebo podobné hry v rámci matematiky, nebo je vždy tvůrce on sám?

Autor:  Michaela Porvisova [ stř 09. čer 2010 15:37:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Dobrý den, tak musím říct, že jako nápad se mi pexeso líbí hodně, i když bych měla obavy u takových příkladů ze situace, kdy žáci otáčí stejné kartičky pořád dokola bez výsledku, protože je to i o paměti. určitě si dovedu představit tuto hru třeba i v jiném předmětě, kde by mohla mít rychlejší spád. Otázka na Vás: začleňujete často obdobné zajímavé hry, nebo je to spíše výjimka a jak moc se zapojí do takových her aktivně i průměrní či slabší žáci? Nevezou se jen na vlně nejchytřejšího ve skupině?

Autor:  Peter Krupka [ stř 09. čer 2010 15:37:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Aby byly vidět dvě kartičky současně - to by bylo perfektní - to ale asi PowerPoint neumožňuje (nenašel jsem takovou možnost). Programovat zvláštní aplikaci se mi nechtělo - ani to zvlášť neumím.
exeso hrané na nástěnce s napsanými příklady na papírech jsem hrál taky mnohokrát, je to horší - je to špatně vidět, prtože sebevětší papír je malý.

Autor:  Naďa Stehlíkova [ stř 09. čer 2010 15:40:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Mgr. Zdeňka Švecová píše:
Jitka Krausová píše:
Nejsem matematik,a proto otázka bude možná divná, ale je "vhodná" takováto herní hodina v sextě?
To je zajímavá otázka. Domnívám se, že hra má své místo i při práci se staršími žáky, zejména tehdy, pokud se mohou sami podílet na její přípravě. Zeptám se pana Krupky, zda někdy zkoušel zadat žákům vytvoření takového pexesa, nebo podobné hry v rámci matematiky, nebo je vždy tvůrce on sám?
Co se týče využití hry právě pro tento účel opakování látky: souhlasím s Petrem, že úlohy pro tento typ aktivity měly být spíše jednodušší (kvůli té roli paměti).
Napadá mě ještě „papírová“ alternativa hry, kde by žáci nebyli příjemci, ale tvůrci. Mohli by např. dostat zadáno několik funkčních předpisů, k nimž by vytvářeli druhé (párové) kartičky (např. jedna skupina pro druhou). Byli by tak více vtaženi do situace, byli by nuceni komunikovat o matematice, promýšlet vlastnosti funkcí apod.

Autor:  Peter Krupka [ stř 09. čer 2010 15:43:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Mgr. Zdeňka Švecová píše:
Jitka Krausová píše:
Nejsem matematik,a proto otázka bude možná divná, ale je "vhodná" takováto herní hodina v sextě?
To je zajímavá otázka. Domnívám se, že hra má své místo i při práci se staršími žáky, zejména tehdy, pokud se mohou sami podílet na její přípravě. Zeptám se pana Krupky, zda někdy zkoušel zadat žákům vytvoření takového pexesa, nebo podobné hry v rámci matematiky, nebo je vždy tvůrce on sám?
Odpovím na obě otázky současně:

Pro žáky sexty je dle mého názoru klidně vhodná jakákoli "infantilní" hra - dokážou se odvázat i klidně u hloupého zamrzlíka. Hrál jsem pexeso i se staršími žáky a normálně je to bavilo.

Tito žáci budou určitě více taktizovat, když budeme hrát podruhé.

Zadat žákům vytvoření kartiček mě ještě nenapadlo.

Autor:  Peter Krupka [ stř 09. čer 2010 15:43:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Mgr. Zdeňka Švecová píše:
Zdravím pana Krupku i ostatní diskutující. Moc se mi líbila použitá prezentace a zajímalo by mě, jak časově náročná je příprava takové prezentace. Také by mě zajímalo, jak moc jste zohlednil výběr funkcí pro tuto hru (jejich obtížnost, či naopak snadnost)?
Prezentaci jsem vyráběl už dávno. Nebyla ani časově náročná, největší potíž byla v tom jak donutr PowerPoint, aby se choval tak, jak potřebuji - třeba jak označit už otočené dvojice nebo jak otáčet kartičky. Když jsem toto vymyslel, tak pak už to náročné nebylo.
Připravit obsah zabere čas - je to deset dvojic úloh, které by navíc měly být trošku podobné, aby se opravdu museli žáci zamyslet nad tím, co je a co není dvojice. To je podobné třeba jako nachystat pololetní písemku.
Konkrétní funkce jsem vybíral podle právě probrané látky a podle jevů, které jsem chtěl zařadit.

Autor:  Peter Krupka [ stř 09. čer 2010 15:46:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Michaela Porvisova píše:
Dobrý den, tak musím říct, že jako nápad se mi pexeso líbí hodně, i když bych měla obavy u takových příkladů ze situace, kdy žáci otáčí stejné kartičky pořád dokola bez výsledku, protože je to i o paměti. určitě si dovedu představit tuto hru třeba i v jiném předmětě, kde by mohla mít rychlejší spád. Otázka na Vás: začleňujete často obdobné zajímavé hry, nebo je to spíše výjimka a jak moc se zapojí do takových her aktivně i průměrní či slabší žáci? Nevezou se jen na vlně nejchytřejšího ve skupině?
Pokouším se s žáky hrát hry celkem často (třeba jednou měsíčně) - ale až s těmi, které dobře znám. S těmito jsem hrál poprvé (to už jsem vysvětloval, jsou to mí noví žáci). Zařazuji třeba turnaje.
V pexesu se mi nestalo, že by se točili dokola, stalose, že jsem musel napovědět, kam se ještě nepodívali. Takové situace se dají řešit.

Autor:  Tomáš Pavlas [ stř 09. čer 2010 15:48:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Peter Krupka píše:
Pro žáky sexty je dle mého názoru klidně vhodná jakákoli "infantilní" hra - dokážou se odvázat i klidně u hloupého zamrzlíka. Hrál jsem pexeso i se staršími žáky a normálně je to bavilo.
Tito žáci budou určitě více taktizovat, když budeme hrát podruhé.

Musím se připojit, byť je to možná pro někoho neočekávané, i velmi "dospělé" děti se dokážou do her zabrat tak, že zapomenou na to, že je to jen hra.

Autor:  Peter Krupka [ stř 09. čer 2010 15:48:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: ONLINE DISKUZE: 9. 6. 2010 od 16.00 do 18.00

Naďa Stehlíkova píše:
Mgr. Zdeňka Švecová píše:
Jitka Krausová píše:
Nejsem matematik,a proto otázka bude možná divná, ale je "vhodná" takováto herní hodina v sextě?
To je zajímavá otázka. Domnívám se, že hra má své místo i při práci se staršími žáky, zejména tehdy, pokud se mohou sami podílet na její přípravě. Zeptám se pana Krupky, zda někdy zkoušel zadat žákům vytvoření takového pexesa, nebo podobné hry v rámci matematiky, nebo je vždy tvůrce on sám?
Co se týče využití hry právě pro tento účel opakování látky: souhlasím s Petrem, že úlohy pro tento typ aktivity měly být spíše jednodušší (kvůli té roli paměti).
Napadá mě ještě „papírová“ alternativa hry, kde by žáci nebyli příjemci, ale tvůrci. Mohli by např. dostat zadáno několik funkčních předpisů, k nimž by vytvářeli druhé (párové) kartičky (např. jedna skupina pro druhou). Byli by tak více vtaženi do situace, byli by nuceni komunikovat o matematice, promýšlet vlastnosti funkcí apod.
Ano, těch variant je určitě víc - začnou vás napadat, až vyzkoušíte jednu a zjistíte, co se dařilo a co ne. Nechat žáky tvořit kartičky asi taky vyzkouším.

Stránka 3 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/